Procedury Bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu cz.4

  XX.              PROCEDURA W PRZYPADKU, GDY NAUCZYCIEL PODEJRZEWA, ŻE DZIECKO Z PRZEDSZKOLA CHCE ODEBRAĆ RODZIC/OPIEKUN PRAWNY BĘDĄCY POD WPŁYWEM ALKOHOLU LUB NARKOTYKÓW

 

  1. 1.     Nauczyciel nie wydaje dziecka i zawiadamia dyrektora placówki.
  2. 2.     Zawiadamia o zaistniałym fakcie drugiego rodzica/ prawnego opiekuna lub inną osobę upoważnioną przez rodziców do odebrania dziecka z przedszkola.
  3. 3.     W przypadku odmowy odebrania dziecka przez inne osoby upoważnione do odbioru, dyrektor lub nauczyciel powiadamia o zaistniałej sytuacji jednostkę policji.
  4. 4.     Po rozpoznaniu przez Policję sytuacji domowej dziecka dyrektor przedszkola i Policja podejmują decyzję o dalszym postępowaniu w sprawie.
  5. 5.     Po zdarzeniu dyrektor przedszkola przeprowadza rozmowę z rodzicami w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania zasad określonych w Procedurach bezpieczeństwa dziecka w przedszkolu.
  6. 6.     Po zakończeniu działań interwencyjnych dotyczących zaistniałego zdarzenia nauczyciel sporządza notatkę służbową i przekazuje ją dyrektorowi placówki.
  7. 7.     Jeśli w/w sytuacja powtarza się dyrektor zobowiązany jest powiadomić Centrum Pomocy Rodzinie i powiadomić rodziców o podjętych działaniach.

 

   XXI.          PROCEDURA W  PRZYPADKU, GDY DZIECKO NIE ZOSTANIE ODEBRANE   Z PRZEDSZKOLA

 

  1. Jeśli dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola w godzinach funkcjonowania placówki, nauczyciel powiadamia o tym fakcie dyrektora przedszkola.
  2. Dyrektor lub pod jego nieobecność nauczyciel zawiadamia o zaistniałej sytuacji rodziców /prawnych opiekunów i zobowiązuje ich do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
  3. Jeśli próba zawiadomienia rodziców się nie powiedzie, dyrektor lub nauczyciel zwraca się o pomoc do policji w celu ustalenia miejsca pobytu rodziców/ prawnych opiekunów.
  4.  Po konsultacji z policją dyrektor lub nauczyciel może:

a)     podjąć decyzję o odprowadzeniu dziecka do domu, jeśli rodzice/ prawni opiekunowie lub inne osoby upoważnione do odbioru dziecka są w domu i z obserwacji  wynika, że mogą sprawować opiekę nad dzieckiem (np. nie są pod wpływem alkoholu, środków odurzających, itp.);

b)     zwrócić się do policji z prośbą o podjęcie dalszych działań przewidzianych prawem, łącznie z umieszczeniem dziecka w pogotowiu opiekuńczym.

  1. 5.     Nauczyciel sporządza ze zdarzenia notatkę służbową, którą przekazuje dyrektorowi przedszkola.
  2. 6.     Po zdarzeniu dyrektor przeprowadza rozmowę z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka w celu wyjaśnienia sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania prawa obowiązującego w przedszkolu.
  3. 7.     Jeśli przypadki nieodbierania dziecka z przedszkola powtarzają się, dyrektor zobowiązany jest powiadomić Sąd Rodzinny i poinformować rodziców/prawnych opiekunów o podjętych działaniach.

 

 XII.          PROCEDURA „NIEBIESKA KARTA”

 

Co to jest przemoc w rodzinie?

Przemoc w rodzinie to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, a także innych osób wspólnie zamieszkujących   lub   gospodarujących,   w   szczególności   narażające   te   osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą.

 

Zakres procedury

Procedura określa odpowiedzialność przedszkola jako instytucji oraz sposoby reagowania i  zakres   podejmowanych   działań   w   ramach   procedury   „Niebieskie   Karty”   w   sytuacji zagrożenia życia dziecka.

 

Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności

  1. 1.     Rodzice (opiekunowie prawni):  w przypadku podejrzenia stosowania w rodzinie przemocy wobec dziecka czynności podejmowane i realizowane w ramach procedury, zwane dalej działaniami, przeprowadza się w obecności rodzica/opiekuna prawnego.
  2. 2.     Nauczyciele: na nauczycielach przedszkoli publicznych i niepublicznych pracujących z   dziećmi   spoczywa   szczególny   obowiązek   reagowania   na   wszelkie   przypadki zagrożenia życia dziecka, wobec którego jest stosowana przemoc w rodzinie.
  3. 3.     Dyrektor: jest zobowiązany do udzielenia osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie kompleksowej pomocy, mającej na celu poprawę sytuacji. Zapewnia dzieciom i pracownikom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.

 

Kiedy należy wszcząć procedurę „Niebieskiej Karty”?

Wszczęcie   procedury   następuje   w   przypadku   zaistnienia   podejrzenia   stosowania   wobec dziecka przemocy w rodzinie.

 

Cel wszczęcia procedury.

Podjęcie działań interwencyjnych, mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa dziecku, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięte przemocą w rodzinie.

 

Jak wygląda procedura założenia Niebieskiej Karty?

  1. 1.     Niebieska Karta składa się z kilku formularzy:

a)     formularz „Niebieska Karta – A” – informacje o stosowaniu przemocy wobec dziecka ( uzyskane przez przedstawiciela przedszkola);

b)     formularz „Niebieska Karta – B” – pouczenie dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie, przekazywane przedstawicielowi pokrzywdzonego dziecka;

c)     formularz „Niebieska Karta   –   C”   –   dotyczy   osoby   dotkniętej   przemocą w rodzinie, (wypełnia  zespół interdyscyplinarny lub grupa robocza);

d)     formularz „Niebieska Karta – D” – dotyczy osoby podejrzanej o stosowanie przemocy w rodzinie (wypełnia zespół interdyscyplinarny lub grupa robocza).

  1. 2.     Wszczęcie   procedury   następuje   przez   wypełnienie   formularza   „Niebieska Karta   –  A”   przez   przedstawiciela   oświaty   (dyrektor   przedszkola,   nauczyciel)   w obecności dziecka, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięte przemocą w rodzinie.

 

  1. 3.     Rozmowa z pokrzywdzonym dzieckiem powinna być przeprowadzona w warunkach gwarantujących swobodę wypowiedzi i poszanowanie godności dziecka oraz zapewniających mu bezpieczeństwo. Może to mieć miejsce zarówno w przedszkolu, jak i w miejscu pobytu dziecka.

 

  1. 4.     Działania  z  udziałem  dziecka,  co  do którego  istnieje  podejrzenie,  że  jest dotknięte przemocą w rodzinie, powinny być prowadzone w miarę możliwości w obecności psychologa.

 

  1. 5.     W przypadku braku możliwości wypełnienia formularza „Niebieska Karta – A” z uwagi na nieobecność dziecka, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięte przemocą w rodzinie, ze względu na stan jego zdrowia lub zagrożenie jego życia lub zdrowia,   wypełnienie   formularza   następuje   niezwłocznie   po   nawiązaniu bezpośredniego  kontaktu  z nim lub  po  ustaniu  przyczyny uniemożliwiającej  jego wypełnienie.   W   przypadku,   gdy   nawiązanie   bezpośredniego   kontaktu z pokrzywdzonym dzieckiem jest niewykonalne, wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A” następuje bez jego udziału.

 

  1. 6.     Kopię wypełnionego formularza „Niebieska Karta — A” pozostawia się u wszczynającego procedurę.

 

  1. 7.     Następnie, niezwłocznie po wszczęciu postępowania, ale nie później niż w terminie siedmiu  od dnia wszczęcia, przedstawiciel przedszkola przekazuje   formularz przewodniczącemu   zespołu   interdyscyplinarnego.

 

  1. 8.     Przewodniczący zespołu  interdyscyplinarnego po otrzymaniu formularza „Niebieska Karta — A” niezwłocznie, nie później niż w ciągu 3 dni od dnia jego otrzymania, przekazuje go członkom zespołu interdyscyplinarnego lub grupy roboczej.

 

  1. 9.     Po wypełnieniu formularza „Niebieska Karta – A” przekazuje się formularz „Niebieska   Karta  B”   rodzicowi,   opiekunowi   prawnemu   lub   faktycznemu   albo osobie,   która   zgłosiła   podejrzenie   stosowania   przemocy   w   rodzinie.

 

  1. 10.  Formularza „Niebieska Karta — B” nie przekazuje się osobie, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie.

 

  1. 11.  Po przekazaniu formularza A  zespołowi interdyscyplinarnemu dalsze działania podejmowane są przez ten zespół.

 

  1. 12.  Na posiedzeniu członkowie zespołu  interdyscyplinarnego lub grupy roboczej w obecności zaproszonej osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą   w   rodzinie,   dokonują   analizy   sytuacji   rodziny   i   wypełniają   formularz „Niebieska Karta — C” zaś formularz   „Niebieska Karta — D”   wobec wezwanej osoby,   wobec   której   istnieje   podejrzenie,   że stosuje przemoc   w   rodzinie. Stawiennictwo na spotkanie zespołu  nie jest obowiązkowe.

 

  1. 13.  Czynności podejmowane i realizowane w ramach procedury należy przeprowadzić w obecności   rodzica,   opiekuna   prawnego   lub   faktycznego,   a   jeżeli   te   osoby są podejrzane o stosowanie przemocy wobec dziecka, czynności przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej w rozumieniu art. 115 § 11   Kodeksu karnego

 

Działania pracownika przedszkola w ramach procedury „Niebieska Karta”

  1. 1.     Udzielenie kompleksowych informacji o:

a)     możliwościach uzyskania pomocy,   w   szczególności   psychologicznej,   prawnej, socjalnej i pedagogicznej, oraz wsparcia, w tym o instytucjach i podmiotach świadczących specjalistyczną pomoc na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie;

b)     możliwościach podjęcia dalszych działań mających na celu poprawę sytuacji osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie.

  1. 2.     Zorganizowanie   niezwłocznie   dostępu   do   pomocy   medycznej,   jeżeli   wymaga tego  stan   zdrowia  osoby,   co  do  której  istnieje   podejrzenie,  że   jest  dotknięta   przemocą w rodzinie.
  2. 3.     Prowadzenie   rozmów   z   osobami,   wobec   których   istnieje   podejrzenie,   że   stosują przemoc w rodzinie, na temat konsekwencji stosowania przemocy w rodzinie oraz informowanie   tych   osób   o   możliwościach   podjęcia   leczenia   lub   terapii   i   udziale w programach   oddziaływań   korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie.
  3. 4.     Diagnozowanie sytuacji i potrzeb osoby, a w szczególności dziecka, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie.
  4. 5.     Udzielanie   kompleksowych   informacji   rodzicowi,   opiekunowi   prawnemu, faktycznemu   lub   osobie   najbliższej   o   możliwościach   pomocy  psychologicznej,   prawnej, socjalnej   i   pedagogicznej   oraz   wsparcia   rodzinie,   w   tym   o   formach   pomocy   dzieciom świadczonych przez instytucje i podmioty w zakresie specjalistycznej pomocy na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie.
  5. 6.     Wszystkie   czynności   podejmowane   przez   przedstawiciela   oświaty   w   ramach procedury   są   dokumentowane.
  6. 7.     Dokumentacja   może   być   przekazana   organom   ścigania prowadzącym postępowanie przygotowawcze.

 

Zawiadomienie organów ścigania

  1. 1.     Obowiązek   taki   powstaje   z   chwilą   podjęcia   uzasadnionego   podejrzenia popełnienia przestępstwa przemocy wobec dziecka. Należy o zdarzeniu zawiadomić policję  lub sąd rodzinny właściwy według miejsca zamieszkania dziecka.
  2. 2.     Przedszkole,   jako   podmiot   zawiadamiający   o   popełnieniu   przestępstwa, jest informowane przez organa ścigania o wszczęciu i zakończeniu zainicjowanego postępowania.

 

Zakończenie procedury

  1. 1.     Jest możliwe w dwóch przypadkach:

a)     ustania przemocy w rodzinie i uzasadnionego przypuszczenia o zaprzestaniu dalszego stosowania przemocy oraz po zrealizowaniu indywidualnego planu  pomocy;

b)     rozstrzygnięcia o braku zasadności podejmowania działań.

  1. 2.     Zakończenie procedury wymaga udokumentowania w formie protokołu podpisanego przez przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.

 

 

 XIII.          PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA W BUDYNKU, W  SALI PRZEDSZKOLNEJ I W ŁAZIENCE

 

Obowiązki rodziców, pracowników i dzieci w zakresie przestrzegania bezpieczeństwa:

  1. 1.     Rodzice, opiekunowie:
  • są odpowiedzialni za bezpieczeństwo dziecka w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu;
  • wchodząc i wychodząc z terenu przedszkola zamykają za sobą furtkę;
  • po przyprowadzeniu dziecka do przedszkola rozbierają je w szatni i osobiście;
  • przekazują nauczycielce grupy, do której uczęszcza dziecko lub pomocy nauczyciela.

 

W momencie powierzenia przez opiekunów opieki nad dzieckiem nauczycielce, przedszkole ponosi pełną odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo:

  • z chwilą przekazania dziecka rodzicowi lub osobie upoważnionej, to ona jest odpowiedzialna za jego bezpieczeństwo;
  • w czasie pobytu dziecka w szatni z rodzicem/opiekunem całkowitą odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo ponosi opiekun. Rodzice bądź opiekunowie dbają, aby dzieci nie biegały po holu, nie ślizgały się po posadzce i nie wykonywały żadnych innych czynności zagrażających ich bezpieczeństwu;
  • gdy dziecko jest odbierane z ogrodu przedszkolnego, wymaga się od rodziców/opiekunów prawnych, aby podeszli razem z nim do nauczyciela i zgłosili zabranie dziecka do domu;
  • rodzice mają obowiązek zamykania drzwi wejściowych do budynku przedszkola, w celu podniesienia bezpieczeństwa dzieci;
  • do odbioru dziecka z przedszkola mają prawo tylko osoby upoważnione. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z placówki przez upoważnioną przez nich osobę;
  • osoba upoważniona, w momencie odbioru dziecka, powinna posiadać przy sobie dokument tożsamości wskazany w upoważnieniu i na żądanie nauczyciela go okazać. W sytuacjach budzących wątpliwości nauczycielka kontaktuje się z rodzicami.

 

  1. 2.     Woźne oddziałowe:

Po skończonej pracy dbają o to, aby:

  • w czasie przebywania dzieci w holu podłoga nie była mokra (np. podczas przygotowania do spaceru);
  • wiadro z mopem i wodą nie stało w miejscu zagrażającym bezpieczeństwu dzieci i dorosłych;
  • podłoga była czysta, na bieżąco usuwają zabrudzenia z posadzki(np. latem-piasek, zimą-ślady roztapiającego się śniegu, soli i piasku);
  • pomagają nauczycielom w przygotowaniu dzieci do spacerów i podczas poruszania się po budynku.

 

  1. 3.     Nauczyciele dbają o to, aby:
  • podczas przemieszczania się grupy w budynku dzieci ustawiały się w pary i tak samo się poruszały,
  • dzieci bezpiecznie wchodziły i schodziły po schodach (np. trzymały się poręczy, nie biegały, nie ciągnęły i nie popychały drugiej osoby, nie skakały),

 

Zasady bezpieczeństwa w sali i w łazience:

  1. 1.     Zadania i obowiązki nauczycieli:
  • obserwują dzieci podczas zabaw –zwracają uwagę na bezkonfliktową i bezpieczną zabawę, zgodne korzystanie ze wspólnych zabawek;
  • interweniują w przypadku konfliktów między dziećmi, rozwiązują zaistniałe problemy, wprowadzają elementy mediacji;
  • opracowują kodeks zachowań w grupie, w którym zawarte są zasady zachowania się w sali przedszkolnej, zasady zgodnej i bezpiecznej zabawy z rówieśnikami oraz zasady właściwego korzystania z zabawek;
  • przybliżają dzieciom zagrożenia, na które mogą być narażone;
  • przewidują ewentualne zagrożenia i im przeciw działają;
  • kontrolują salę zajęć, sprzęt, pomoce i zabawki;
  • w razie pilnej konieczności opuszczenia sali (np. wyjścia do toalety), nauczyciele na ten moment powierzają dzieci woźnej oddziałowej lub innemu nauczycielowi;
  • organizują zajęcia dydaktyczne, tok ćwiczeń ruchowych i przebieg zabawy w sposób przemyślany pod kątem bezpieczeństwa dzieci;
  • posiadają wiedzę na temat alergii pokarmowych dzieci uczęszczających do ich oddziału i na podstawie zaleceń lekarza przekazują woźnej oddziałowej wytyczne na temat ich właściwego żywienia;
  • przechowują dzienniki i dokumentację z adresami i peselami dzieci w miejscu do tego wyznaczonym.

 

  1. 2.     Zadania i obowiązki woźnej oddziałowej:
  • zastępuje nauczyciela w razie potrzeby (np. pójście do toalety);
  • spełnia czynności opiekuńcze i obsługowe w stosunku do dzieci;
  • dba o to, aby środki, materiały i sprzęt do utrzymywania czystości znajdowały się poza zasięgiem dzieci w miejscach do tego przeznaczonych;
  • zachowuje środki ostrożności podczas serwowania posiłków;
  • zachowuje środki ostrożności podczas przygotowywania „przekąsek” dla dzieci (myje i odkłada ostre narzędzia w miejsca niedostępne dla dzieci);
  • pomaga nauczycielowi w kontroli stanu zabawek i sprzętu, którym bawią się dzieci.

 

  1. 3.     Dzieci:
  • szanują i respektują nakazy i zakazy nauczycielek i wszystkich pracowników przedszkola;
  • przestrzegają reguł obowiązujących w społeczności przedszkolnej, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;
  • przejawiają właściwy stosunek do rówieśników i osób starszych poprzez respektowanie podstawowych norm społecznych i etycznych;
  • korzystają z zabawek, przyborów i sprzętu zgodnie z ich przeznaczeniem;
  • informują o uszkodzonych zabawkach osobę dorosłą;
  • nie oddalają się samodzielnie z Sali;
  • korzystają z toalety po uprzednim zgłoszeniu potrzeby u wychowawcy bądź woźnej oddziałowej;
  • w łazience nie pryskają wodą, zakręcają kran po skończonych zabiegach higienicznych;
  • nie dotykają przewodów i urządzeń elektrycznych;
  • znają drogę ewakuacyjną w przedszkolu;
  • informują osobę dorosłą o wszelkich dolegliwościach, skaleczeniach czy też złym samopoczuciu;
  • podczas zabaw dowolnych nie biegają, nie skaczą mają obuwie na stopach;
  • rozumieją zakaz przynoszenia z domu zabawek mogących stanowić zagrożenie dla nich samych oraz innych dzieci;
  • dzieci nie powinny nosić biżuterii zagrażającej ich bezpieczeństwu, zdrowiu lub stanowiących zagrożenie dla ich życia (łańcuszki, naszyjniki, kolczyki wiszące).

 

    XIV.          BEZPIECZEŃSTWO PODCZAS SPACERÓW I WYCIECZEK

 

  1. 1.     Dyrektor:

a)     czuwa nad prawidłową organizacją spaceru/wycieczki;

b)     wyznacza kierownika wycieczki;

c)     zatwierdza i gromadzi dokumentację wycieczki.

 

  1. 2.     Rodzice/ opiekunowie:

a)     wyrażają pisemną zgodę na uczestnictwo dziecka w spacerach (okolice przedszkola, wyjścia okazjonalne np. do biblioteki lub kina na terenie miasta Nasielska) na pierwszym spotkaniu z wychowawcą;

b)     wyrażają pisemną zgodę na uczestnictwo dziecka w wycieczkach różnego typu poza teren miasta każdorazowo;

c)     zapewniają dzieciom stosowną odzież, mając na uwadze cel spaceru/wycieczki oraz panujące warunki atmosferyczne;

d)     sygnalizują wcześniej wszelkie potrzeby i dolegliwości dziecka związane z jazdą dziecka autokarem.

 

  1. 3.     Nauczyciele:

a)     sprawują opiekę nad powierzonymi im dziećmi;

b)     przestrzegają wspólnie wypracowanych reguł zapewniających bezpieczeństwo;

c)     w trakcie wyjść dzieci poza teren przedszkola ściśle przestrzegają przepisów o ruchu drogowym i zapoznają z nimi dzieci przed wyjściem w teren;

d)     przed wyjściem na spacer upewniają się, iż każde dziecko ma założoną kamizelkę odblaskową;

e)     po każdej przerwie w podróży sprawdzają stan liczebny dzieci;

f)      pilnują bezpieczeństwa dzieci w czasie spacerów/wycieczek;

g)     zwracają uwagę na prawidłowe zachowanie się dzieci w czasie spaceru/wycieczki oraz jazdy autokarem (np. nie wstawaj z siedzenia, nie oddalaj się od grupy);

h)     nie prowadzą spacerów/wycieczek w czasie burzy, śnieżycy, gołoledzi.

 

  1. 4.     Woźne oddziałowe:

a)     wspierają nauczycielki we wszystkich działaniach na rzecz bezpieczeństwa dzieci oraz realizacji programu.

 

  1. 5.     Dzieci:

a)     przestrzegają ustalonych zasad bezpieczeństwa (np. w czasie jazdy autokarem nie wolno chodzić po autokarze, siedzieć tyłem, na oparciu);

b)     przed spacerem zakładają kamizelki odblaskowe;

c)     reagują na umówione sygnały, np. podczas zbiórek;

d)     przestrzegają zasad prawidłowego zachowania się w miejscach publicznych, skansenach i rezerwatach przyrody (np. las, teatr);

e)     nie oddalają się od opiekuna i grupy;

f)      sygnalizują opiekunowi swoje potrzeby fizjologiczne oraz wszelkie objawy gorszego samopoczucia.

 

Spacery i wycieczki organizowane są zgodnie z Regulaminem Spacerów i Wycieczek obowiązującym w przedszkolu.

 

 XV.          PROCEDURA POSTĘPOWANIA W RAZIE SAMODZIELNEGO ODDALENIE SIĘ DZIECKA

 

  1. Nauczyciele oraz pracownicy niepedagogiczni przedszkola zobowiązani są rzetelnie realizować powierzone im zadania związane z bezpieczeństwem wychowanków, w tym zadania związane ze sprawowaniem nadzoru nad nimi.
  2. Nauczyciel pełniący funkcję kierownika wycieczki oraz prowadzący lub nadzorujący zajęcia, w czasie których do sprawowania opieki nad wychowankami angażuje się inne osoby niż wymienione w pkt 1, zobowiązany jest zapoznać je z postanowieniami niniejszej procedury.
  3. Nauczyciele oraz pracownicy niepedagogiczni zobowiązani są nie dopuszczać do sytuacji, w której wychowanek samowolnie opuści miejsce prowadzenia zajęć.
  4. W sytuacji, gdy nauczyciel lub inna osoba sprawująca opiekę lub nadzór zauważy brak wychowanka w miejscu prowadzenia zajęć lub miejscu, gdzie wychowanek powinien przebywać, należy:

a)     ustalić w miarę precyzyjnie, kiedy i gdzie wychowanek widziany był po raz ostatni oraz rozpytać inne dzieci z grupy, czy nie mają wiedzy, gdzie wychowanek mógł się oddalić;

b)     zapewnić tymczasowy nadzór nad grupą przez inną osobę, a samemu dokonać sprawdzenia najbliższych pomieszczeń (terenu) przyległych do miejsca prowadzenia zajęć;

c)     rozpytać pozostałych pracowników, czy nie zauważyli zaginionego wychowanka przemieszczającego się w budynku w czasie, kiedy mogło dojść do samowolnego opuszczenia miejsca prowadzenia zajęć (miejsca pobytu);

d)     w przypadku podejrzenia, że wychowanek mógł opuścić budynek przedszkola, sprawdzić, czy zabrał z sobą rzeczy osobiste, ubranie wierzchnie oraz obuwie pozostawione uprzednio w szatni.

  1. W przypadku nieustalenia miejsca pobytu wychowanka w wyniku podjęcia czynności wskazanych w pkt 4, należy powiadomić dyrektora albo inną wyznaczoną przez niego osobę o podejrzeniu samowolnego oddalenia się (ucieczki) wychowanka z miejsca prowadzenia zajęć.
  2. Jeżeli czas, jaki upłynął od momentu samowolnego opuszczenia przez wychowanka miejsca prowadzenia zajęć, realnie pozwala na dotarcie do miejsca jego zamieszkania lub miejsca zamieszkania jego bliskich, należy skontaktować się z rodzicami wychowanka lub innymi bliskimi celem sprawdzenia, czy dziecko nie znajduje się pod opieką tych osób.
  3. Dyrektor lub inna wyznaczona przez niego osoba deleguje osoby, które podejmują czynności poszukiwawcze poza budynkiem przedszkola. Poszczególnym osobom przydziela się obszar podlegający sprawdzeniu, z uwzględnieniem miejsc, do których wychowanek mógł się udać, oraz tras, którymi może się przemieszczać. Każda z osób poszukujących powinna mieć możliwość komunikowania się z osobą koordynującą działania.
  4. Dyrektor lub inna wyznaczona przez niego osoba koordynuje działania poszukiwawcze.
  5. Jeżeli podjęte działania opisane w niniejszej procedurze nie przyniosą rezultatu w ciągu kilkudziesięciu minut od prawdopodobnego czasu zaginięcia dziecka, o incydencie zawiadamia się policję. Decyzję o powiadomieniu policji podejmuje dyrektor lub inna wyznaczona osoba.
  6. W trakcie prowadzenia akcji poszukiwawczej należy pamiętać o zapewnieniu bezpieczeństwa i opieki pozostałym wychowankom oraz o zachowaniu spokoju, tak by nie wywoływać paniki i niepotrzebnego stresu wśród dzieci.
  7. Każdy przypadek samowolnego oddalenia się wychowanka z miejsca prowadzenia zajęć po zakończeniu akcji poszukiwawczej podlega analizie przez dyrektora pod kątem funkcjonowania procedur bezpieczeństwa i realizacji zadań przez nauczycieli i pracowników niepedagogicznych związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa. Wnioski z analizy przedstawia się na radzie pedagogicznej; na ich podstawie dyrektor decyduje o wyciągnięciu konsekwencji służbowych wobec pracowników winnych zaniedbań.

 

        XVI.          PROCEDURA DOTYCZĄCA PRZYGOTOWANIA I WYDAWANIA POSIŁKÓW

  1. Posiłki na potrzeby przedszkola przygotowywane są na miejscu w kuchni podlegającej pod Żłobek Miejski „Wesoła Ciuchcia” w Nasielsku. Wydawanie posiłków odbywa się trzy razy dziennie (śniadanie, obiad, podwieczorek).

 

II.        Kuchnia zobowiązana jest do przygotowywania posiłków dla podopiecznych w warunkach higienicznych wymaganych przepisami ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz zgodnie z zasadami higieny produkcji żywności i bezpieczeństwa zdrowotnego, obowiązujących w zakładach zbiorowego żywienia zamkniętego.

1. W kuchni powinny pracować wyłącznie osoby zdrowe. Pracownicy z objawami chorobowymi ze strony układu oddechowego (kichanie, kaszel) nie powinny przychodzić do pracy.

2. Pracownicy kuchni nie powinni kontaktować się z dziećmi oraz nauczycielami prowadzącymi z nimi zajęcia.

3. Pracownicy kuchni zostają zaopatrzeni w środki ochrony osobistej: jednorazowe rękawiczki, maseczki, czepki i specjalne fartuchy ochronne.

4. Pracownicy kuchni powinni stosować środki ochrony oraz przestrzegać zasad higieny osobistej.

5. W kuchni powinien znajdować się specjalnie zamykany i opisany kosz na zużyte środki ochrony indywidualnej.

6. Personel kuchenny zobowiązany jest często i dokładnie myć i dezynfekować ręce:

1) przed rozpoczęciem pracy,

2) przed kontaktem z żywnością, która jest przeznaczona do bezpośredniego spożycia, ugotowana, upieczona, usmażona,

3) po obróbce lub kontakcie z żywnością surową, nieprzetworzoną,

4) po zajmowaniu się odpadami,

5) po zakończeniu procedur czyszczenia i dezynfekcji,

6) po skorzystaniu z toalety,

7) po kaszlu, kichaniu, wydmuchaniu nosa,

8) po jedzeniu i piciu,

9) po kontakcie z telefonem lub pieniędzmi.

7. W całym procesie produkcji posiłków i potraw pod ścisłą kontrolą powinny być wszystkie etapy, czynności lub miejsca, w których mogą wystąpić potencjalne zagrożenia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.

8. Podczas przygotowywania posiłków należy rygorystycznie przestrzegać dobrych praktyk higienicznych, takich jak mycie rąk, dokładne gotowanie (obróbka cieplna trwająca co najmniej 30 minut w temperaturze 60º C zabija wirusa), zachowanie najwyższej ostrożności w obchodzeniu się z surowym mięsem, mlekiem lub innymi produktami surowymi, aby uniknąć potencjalnego zanieczyszczenia krzyżowego między gotowaną i niegotowaną żywnością.

9. W celu zabezpieczenia pracowników kuchni stanowiska pracy zostają rozmieszczone w bezpiecznej odległości od siebie.

10. Kuchnia zostaje wyposażona w płyny dezynfekujące do czyszczenia powierzchni i sprzętów.

11. Pracownicy kuchni powinni codziennie dokładnie i systematycznie myć i dezynfekować stanowiska pracy, podłogi, ściany, powierzchnie blatów kuchennych pozostających w kontakcie z żywnością, sprzęt kuchenny, naczynia stołowe i sztućce. Wielorazowe naczynia i sztućce powinny być myte w zmywarce z dodatkiem detergentu, w temperaturze minimum 600 C. lub wyparzane.

12. Kontakt z osobami z zewnątrz zaopatrującymi kuchnię w produkty powinien być ograniczony do niezbędnego minimum, z zachowaniem wszelkich środków ostrożności: dystans, maseczka, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk.

13. Produkty dostarczane do kuchni muszą pochodzić ze sprawdzonego i udokumentowanego źródła.

14. Należy kontrolować terminy przydatności produktów do spożycia i stan opakowań dostarczanej żywności.

15. Produkty w opakowaniach przed złożeniem do magazynu muszą być dezynfekowane.

16. Poszczególne rodzaje żywności w pomieszczeniach magazynowych i urządzeniach chłodniczych powinny podlegać odpowiedniej segregacji.

 

III.       Posiłki dla dzieci wydawane są w miejscach z góry do tego wyznaczonych. Gotowy posiłek odbiera wyznaczony pracownik (woźna) i dostarcza na wózkach do sali. Wózki to transportu posiłków są dezynfekowane zarówno przed odbiorem posiłku jak i po zjechaniu z sali.

IV.       Dzieci spożywają posiłki zgodnie z ustalonym harmonogramem pod opieką nauczycielki grupy.

V.        Dzieci spożywają posiłek przy stolikach w sali przedszkolnej. Przy jednym stoliku siedzi maksymalnie 6 dzieci.

VI.       Zarówno przed jak i po posiłku stoliki są myte i dezynfekowane.

VII.     Próbki wydawanych posiłków przechowywane są 3 doby na kuchni podlegającej pod Żłobek Miejski „Wesoła Ciuchcia” w Nasielsku.

VIII.    W przypadku dzieci ze stwierdzoną alergią pokarmową stosuje się dietę eliminacyjną.  Rodzic zobowiązany jest do przedstawienia zaświadczenia lekarskiego o występowaniu alergii i informowaniu o zmianie stanu zdrowia dziecka w roku szkolnym.

 

 

 

EWALUACJA ROZWIĄZAŃ PROCEDURALNYCH

  1. Monitorowanie prawidłowej realizacji procedur.
  2. Dwukrotne w ciągu roku szkolnego przeprowadzenie kontroli stanu bezpieczeństwa