Procedury zapewnienia bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu cz. 1

PROCEDURY ZAPEWNIENIA BEZPIECZNEGO POBYTU DZIECKAW SAMORZĄDOWYM PRZEDSZKOLU W NASIELSKU

 

PODSTAWY PRAWNE STOSOWANYCH PROCEDUR

 

 

INFORMACJE OGÓLNE

 

DEFINICJA PRZEDMIOTU PROCEDURY:

 

Bezpieczeństwo – stan bądź proces gwarantujący istnienie dziecka oraz możliwość jego rozwoju. Odznacza się brakiem ryzyka utraty życia, zdrowia, szacunku, uczuć poprzez oddalenie zagrożenia, lęków, obaw niepokoju i niepewności. Bezpieczeństwo dziecka w przedszkolu to zespół czynników  wpływających na poczucie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego poprzez zapewnienie warunków materialnych, psychospołecznych. To także zespół zabiegów metodycznych kształtujących czynną postawę wobec zdrowia

 

CELE PROCEDUR

 

Zwiększenie bezpieczeństwa wychowanków w przedszkolu poprzez:

 

  • wdrażanie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka,
  • zapewnienie bezpośredniej i stałej opieki oraz bezpieczeństwa dzieciom podczas ich pobytu w przedszkolu
  • usystematyzowanie zasad postępowania wobec wychowanków,
  • zwiększenie kontroli nad osobami wchodzącymi na teren przedszkola
  • wdrażanie zasad postępowania w sytuacjach trudnych, kryzysowych
  • dostosowanie metod i sposobów oddziaływań do wieku dzieci, ich możliwości rozwojowych z uwzględnieniem istniejących warunków.

 

ZAKRES PROCEDUR:

 Procedurom  podlegają zasady organizacji zajęć i zabaw dzieci na terenie przedszkola,

w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek.

 

OSOBY PODLEGAJĄCE PROCEDUROM:

Procedury dotyczą nauczycieli, pracowników obsługi, dzieci i rodziców Samorządowego Przedszkola w Nasielsku.

  1. Wszyscy pracownicy przedszkola są zobowiązani do natychmiastowego informowania o  wszelkich zaistniałych zagrożeniach zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku.
  2. Każdy pracownik ma obowiązek powiadomić dyrektora o każdorazowej zmianie numeru swojego telefonu.
  3. Znajomość podstawowych zasad bhp, regulaminów i procedur jest warunkiem odpowiedzialnej pracy każdego nauczyciela i pracownika. Nauczyciele ponoszą pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka przebywającego w przedszkolu.

 

TELEFONY ALARMOWE I INFORMACYJNE NA TERENIE MIASTA NASIELSKA

Europejski numer alarmowy 112

Pogotowie Ratunkowe 999

Straż Pożarna 998

Policja 997

W celu zapewnienia sprawnej organizacji pracy oraz przepływu informacji pomiędzy organami przedszkola oraz całym środowiskiem przedszkolnym, a przede wszystkim zapewnienia bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu, stosuje się następujące procedury

 

 

     I.          PROCEDURA KOMUNIKOWANIA SIĘ

 

A.   PRZEPŁYW INFORMACJI

 

§ 1

 

ZAKRESY I OSOBY ODPOWIEDZIALNE

  1. Za  właściwą organizację przepływu informacji odpowiada dyrektor przedszkola
  2. W procesie przekazu informacji uczestniczą tylko wyznaczeni pracownicy przedszkola wg posiadanych kompetencji:

a)      Dyrektor:

  • Organizacja pracy przedszkola  (zasady, specyfika, prawne uregulowania);

b)      Nauczyciel pracujący w grupie:

  • Organizacja pracy w grupie;
  • Bieżąca informacja o dziecku (postępy edukacyjne, trudności dydaktyczno – wychowawcze, zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze);

d)      Pomoc nauczyciela, panie woźne, dozorcy, szatniarka:

  • Czynności higieniczne;
  • Posiłki;
  • Prace porządkowe;

 

  1. Informacje przekazywane mogą być tylko przez pracowników pedagogicznych:

a)      Ustnie:

  • Zebrania ogólne;
  • Zebrania grupowe;
  • Kontakty telefoniczne;
  • Kontakty indywidualne;

b)      Pisemnie:

  • Ogłoszenia;
  • Komunikaty;
  • informacje o umiejętnościach dzieci
  • Zaproszenia;
  • Gazetki;
  • Foldery;

c)      Elektronicznie

  • Adres  e-mail;
  • Strona internetowa przedszkola
  • Dziennik elektroniczny

 § 2.

 ZASADY KONTAKTÓW DYREKTOR – NAUCZYCIELE

I PRACOWNICY PRZEDSZKOLA - RODZIC

  1. Zarządzenia dyrektora wpisywane do rejestru zarządzeń.
  2. Rejestr zarządzeń przechowywany jest w kancelarii przedszkola.
  3. Zarządzenie podaje się do wiadomości poprzez udostępnienie pracownikom do zapoznania się i podpis pracowników potwierdzający zapoznanie się z dokumentem.
  4. Informacje bieżące dotyczące organizacji imprez przedszkolnych, międzyprzedszkolnych, wycieczek,  konkursów, przeglądów itp. umieszcza się w holu przedszkola lub przesyłane są mailowo lub indywidualnie. Każdy nauczyciel zobowiązany jest do uwzględnienia w/w informacji w bieżącym planie pracy dydaktyczno – wychowawczej.
  5. Informacje o szkoleniach, spotkaniach Rady Pedagogicznej, WDN, konferencjach, warsztatach, konkursach itp. Przekazywane są indywidualnie, mailowo i w trakcie zebrań Rady Pedagogicznej. Nauczyciel zobowiązany jest do zapoznania się z w/w informacjami i potwierdzenie tego podpisem.
  6. Harmonogram imprez przedszkolnych, będący częścią planu pracy, znajduje się w dokumentacji dyrektora oraz umieszczany jest na stronie internetowej.
  7. Informacje dotyczące działalności przedszkola, nadzoru pedagogicznego, stanu BHP itp. przekazywane są przez dyrektora na zebraniach Rady Pedagogicznej i odnotowywane w  protokołach.
  8. Dyrektor wyznacza dni otwarte, podczas których Rada Pedagogiczna jest w pełnej dyspozycji dla rodziców i opiekunów prawnych.
  9. Nauczyciel zobowiązany jest do informowania pozostałych członków Rady Pedagogicznej, Rodziców o organizowanych imprezach przedszkolnych (wg harmonogramu imprez i uroczystości) poprzez wywieszenie zaproszenia, umieszczenie ogłoszenia na stronie internetowej przedszkola lub wręczenie rodzicowi indywidualnego zaproszenia.
  10.  Nauczyciel  jest zobowiązany do poinformowania o swojej nieobecności zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

 § 3.

ZASADY KONTAKTÓW NAUCZYCIELE – RODZICE

  1. Przez informowanie rodziców/ prawnych opiekunów rozumie się przekazywanie wszelkich informacji na temat dziecka, jego funkcjonowania, zachowania, z uwzględnieniem zasady dyskrecji podczas rozmów indywidualnych oraz zasad zawartych w procedurze współpracy z rodzicami.
  2. Miejscem kontaktów jest teren przedszkola.
  3. Kontakty rodziców z nauczycielami odbywają się według Planu współpracy z rodzicami lub w miarę potrzeb.
  4. Spotkania z rodzicami odbywają się w formie: zebrań z rodzicami, konsultacji, rozmów indywidualnych, warsztatów, zajęć otwartych, uroczystości itp.
  5. Miejscem kontaktów z rodzicami są sale dydaktyczne, gabinet logopedyczny, gabinet psychologa, gabinet dyrektora.
  6. Nauczyciel nie może prowadzić rozmów z rodzicami w czasie pracy dydaktyczno – wychowawczej, ze względu na konieczność zapewnienia dzieciom prawidłowej opieki i bezpieczeństwa.
  7. Informacje o terminach spotkań z rodzicami umieszczane są na tablicy informacyjnej grupy, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem oraz na stronie internetowej przedszkola.
  8. Wszelkie uwagi, skargi i wnioski dotyczące pracy przedszkola oraz innych spraw rodzice kierują z zachowaniem drogi służbowej: nauczyciel – dyrektor placówki – organ prowadzący i organ nadzorujący.
  9. Kontakty z rodzicami są dokumentowane w zeszycie kontaktów z rodzicami, listach obecności na zebraniach grupowych.
  10. Nauczyciel powiadamia rodzica o niepokojących zachowaniach dziecka i ustala z nim sposób dalszego postępowania (obserwacje pedagoga specjalnego, konsultacje specjalistyczne, badania w poradni psychologiczno – pedagogicznej)
  11. Podczas pierwszych spotkań dla rodziców w roku szkolnym, nauczyciel zobowiązany jest do zapoznania z obowiązującymi dokumentami: Programy, innowacje, Statut przedszkola, uchwała Rady Miasta, koncepcją-Plan pracy przedszkola, plan współpracy z rodzicami, plan współpracy ze środowiskiem lokalnym, obowiązującymi procedurami.

 

§ 4.

 ZASADY KONTAKTÓW NAUCZYCIELE – NAUCZYCIELE

 

  1. Nauczyciel może konsultować się z innymi nauczycielami, specjalistami, w każdej sytuacji, która wymaga porady lub pomocy.
  2. Konsultacje nauczycieli nie mogą odbywać się podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych i opiekuńczych.
  3. Nauczyciel zobowiązany jest przekazać wszystkie ważne informacje dotyczące dzieci, nauczycielowi rozpoczynającemu pracę na II zmianę.

 § 5.

ZASADY KONTAKTÓW NAUCZYCIEL – DZIECI

  1. Nauczyciel bezwarunkowo akceptuje dzieci, aprobuje takimi, jakie są, ze wszystkimi mocnymi i słabymi stronami ich ciała, psychiki i zachowania.
  2. Nauczyciel dostosowuje wymagana edukacyjne do możliwości i potrzeb danego dziecka (plany wspierające, karty pracy itp.)
  3. Nauczyciel przyznaje dzieciom prawo do podejmowania własnej, względnie autonomicznej aktywności, stwarza przyjazny klimat emocjonalny w zgodzie  z ich prawami i obowiązkami.
  4. Nauczyciel ustala z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie, a dzieci są zobligowane do ich przestrzegania.
  5. Dziecko ma prawo do wypowiadania się na interesujący go temat, pytania bez obawy narażenia się na krytykę nauczyciela.
  6. Nauczyciel podejmuje rolę doradcy – przewodnika, który tak organizuje sytuacje zadaniowe, aby dawały dzieciom możliwość samodzielnego doświadczania i ponoszenia konsekwencji swoich działań zarówno właściwych, jak i niepoprawnych.

 § 6.

 ZASADY KONTAKTÓW RODZICE – PRACOWNICY OBSŁUGI 

  1. Pracownicy obsługi nie udzielają rodzicom żadnych informacji dotyczących funkcjonowania dziecka w przedszkolu – kierują rodzica do nauczyciela.

 

 § 7.

 ZASADY KONTAKTÓW Z MEDIAMI

  1. Wszelkich informacji dotyczących funkcjonowania placówki, udziela mediom dyrektor. W przypadku nieobecności dyrektora, za kontakty z mediami odpowiada wicedyrektor.

 

B. W PRZYPADKU ZAGROŻENIA W PRZEDSZKOLU

 

W każdej nietypowej sytuacji mogącej być źródłem zagrożenia, każdy pracownik powinien o tym fakcie powiadomić:

  1. Osoby znajdujące się w pobliżu miejsca zdarzenia.
  2. Dyrektora przedszkola: Kingę Majchrzak, a w razie jej nieobecności zastępująca ją Olgę Ickiewicz, które mają obowiązek powiadomienia organ prowadzący i odpowiednie służby. W przypadku nieobecności Dyrektora lub osoby zastępującej dyrektora na terenie placówki, Dyrektor telefonicznie wyznacza osobę koordynującą akcję ratunkową do jego przybycia.
  3. Koordynator akcji zawiadamia:

1) Odpowiednie służby (wg telefonów alarmowych podanych j.w. )

2) Po wykręceniu numeru alarmowego i zgłoszeniu się dyspozytora spokojnie i wyraźnie należy powiedzieć:

a) co się stało,

b) miejsce zdarzenia (adres, nazwa obiektu, charakterystyczne cechy miejsca)

c) czy są poszkodowani – jeśli tak powiedz jaki jest ich stan (czy są przytomni, czy oddychają)

d) swoje imię i nazwisko, numer telefonu, z którego podawana jest informacja o zdarzeniu.

3)  Rodziców (w przypadku, gdy zagrożone jest zdrowie lub życie dziecka powiadomić rodziców po telefonie do służb ratunkowych).

4) W razie konieczności powiadomić nieobecnych pracowników przedszkola.

Pracownicy mają obowiązek w pierwszej kolejności zapewnić bezpieczeństwo dzieciom oraz zorientować się, czy ktoś z otoczenia nie potrzebuje pomocy, pamiętać o całym personelu przedszkola.

  1. Zabezpieczyć miejsce zdarzenia.
  2. W razie potrzeby udzielić pomocy poszkodowanym.
  3. Osobą upoważnioną do kontaktu z mediami (telewizja, radio, prasa itp.) jest wyłącznie Dyrektor przedszkola lub osoba przez niego upoważniona.

 

  II.          PROCEDURA POSTĘPOWANIA W SYTUACJI ZAGROŻENIA PO GODZINACH  PRACY  PRZEDSZKOLA

 

  1. Po zakończeniu pracy przedszkola pracownik zamykający przedszkole jest zobowiązany do sprawdzenia, obejścia terenu przedszkolnego i pomieszczeń budynku.
  2. W przypadku, gdy w/w pracownik zauważy zagrożenie, ocenia on od razu sytuację i zachowuje się odpowiednio do danej sytuacji:

 

Zagrożenie małe (np. niewielki pożar, zalanie itp.):

a) Pracownik postępuje według przepisów bhp i przeciwpożarowych np. próbuje zgasić ogień w zarodku, używając odpowiedniego sprzętu oraz odłącza prąd i ewentualnie wodę (w przypadku zalania) w pomieszczeniach.

b) Po konsultacji  telefonicznej z dyrektorem, w/w pracownik może zawiadomić odpowiednie służby: Straż Pożarną, Policję, Wodociągi itp.

 

Zagrożenie duże:

a) Jeśli jest dostęp do zaworów, pracownik odłącza prąd,  oraz ewentualnie wodę w przypadku zalania oraz zamyka okna podczas pożaru.

b) Następnie powiadamia odpowiednie służby ratownicze – Straż Pożarną, Policję, Wodociągi itp.

c) W czasie czekania na ich przybycie zawiadamia telefonicznie dyrektora

 

Kradzież/włamanie:

a) W przypadku zauważenia włamania, pracownik nie wchodzi na miejsce zdarzenia, aby nie zacierać śladów.

b) Bezzwłocznie powiadamia policję i dyrektora.

 

Wichura:

a) Pracownik sprawdza szczelność zamknięcia wszystkich okien i drzwi.

b) Po dokonaniu niezbędnych czynności ratowniczo – zabezpieczających, pracownik obserwuje miejsce, w którym nastąpiło zagrożenie, aż do pojawienia się odpowiednich służb ratowniczych.

W każdej z wymienionych sytuacji pracownik zawiadamia telefonicznie  dyrektora przedszkola.

 

III.          PROCEDURA  PRZEBYWANIA W BUDYNKU PRZEDSZKOLA OSÓB POSTRONNYCH

 

  1. Przebywanie osób postronnych w budynku przedszkola podlega kontroli.
  2. Osoby postronne wchodzące do przedszkola są zobowiązane do podania celu swojej wizyty pracownikowi przedszkola.
  3. Rodzice przyprowadzający dzieci do przedszkola przechodzą do szatni, a następnie przekazują je nauczycielowi osobiście w grupie.
  4. Dopuszcza się przebywanie rodziców w budynku przedszkola podczas oczekiwania na powrót grupy ze spaceru, wycieczki lub gdy dziecko jest na zajęciach dodatkowych.

 

 

  IV.          PROCEDURA POSTĘPOWANIA Z DZIECKIEM, KTÓRY MA DOLEGLIWOŚCI ZDROWOTNE PODCZAS POBYTU W PRZEDSZKOLU

 

  1. 1.     W przypadku stwierdzenia, że dziecko źle się czuje, nauczyciel podejmuje następujące działania:                                                                                                                           

a)     sprawdza objawy złego samopoczucia, ewentualnie mierzy dziecku temperaturę ;

b)     zasięga opinii dyrektora, który w razie potrzeby kontaktuje się z rodzicami i ustali z nimi dalsze postępowanie w sprawie dziecka lub bezpośrednio sam nauczyciel kontaktuje się z rodzicami w celu odebrania dziecka z przedszkola i pójścia z dzieckiem do lekarza;

 

c)     zapewnia choremu dziecku, do momentu przybycia rodzica, spokój, a jeśli jest taka możliwość odseparowanie od innych dzieci.

  1. 2.     Nauczyciel podejmuje decyzję, że należy wysłać chore dziecko do domu, kiedy:

a)     w jego ocenie dziecko jest zbyt chore, aby pozostać w przedszkolu;

b)     jeżeli z powodu złego samopoczucia nie jest w stanie uczestniczyć w zajęciach lub jeśli jego stan wymaga fachowej opieki jest przy tym płaczliwe, zmęczone lub poirytowane, – ma apetyt gorszy niż zwykle, ma gorączkę;

c)     jeśli naraża inne dzieci na zarażenie się chorobą.

Za objawy zaobserwowane u dziecka,  nauczyciel zobowiązany jest do poinformowania rodziców o konieczności zabrania dziecka do domu, gdy: 

a)     skóra: jeżeli na skórze pojawia się wysypka i temperatura ciała dziecka jest podwyższona lub jeśli wysypce towarzyszą zmiany w zachowaniu dziecka (swędzące, pęcherzykowate wypryski na skórze);

b)      oczy: ropne zapalenie spojówek (białko oka jest zaróżowione lub zaczerwienione, a w oku zbiera się substancja ropna, która wycieka lub zasycha w oku);

c)     zachowanie: dziecko wykazuje symptomy zmęczenia lub jest poirytowane, płacze częściej niż zwykle;

d)     system oddechowy: dziecko ma problemy z oddychaniem; 

e)     system trawienia: dziecko ma biegunkę, w ciągu ostatnich 2 godzin zwracało przynajmniej dwa razy (chyba że istnieje pewność, że wymioty nie są skutkiem choroby);

f)      jama ustna: w jamie ustnej pojawiły się krostki lub owrzodzenie i ślina wycieka dziecku z ust;

g)     ma symptomy poważnych chorób zakaźnych lub jeśli odczuwa ból zęba, gardła, ucha albo odczuwa mdłości, nawet jeżeli jego temperatura ciała jest nieznacznie podwyższona.

  1. 3.     Rodzice powinni zaprowadzić chore dziecko do lekarza i stosować się do jego zaleceń (łącznie z podawaniem dziecku antybiotyków), aż do chwili powrotu dziecka do przedszkola.
  1. 4.     W przypadku chorób zakaźnych nauczyciel informuje dyrektora przedszkola o rodzaju choroby i częstotliwości zachorowań w grupie.
  1. 5.     W przypadku chorób zakaźnych, które wymagają powiadomienia służb, Dyrektor:
  • zawiadamia dyżurującego inspektora sanitarnego
  • ustala z inspektorem sanitarnym sposób postępowania.
  • zawiadamia CUW w Nasielsku.
  • nadzoruje przestrzeganie zaleceń służb sanitarnych przez pracowników placówki.
  • przygotowuje informacje dla rodziców przy współpracy Państwowej Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Nowym Dworze Mazowieckim.
  • organizuje (w razie potrzeby) spotkanie z rodzicami z lekarzem chorób zakaźnych lub przedstawicielem Oddziału Nadzoru Higieny Dzieci i Młodzieży Państwowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej.
  1. 6.     W przypadku dziecka z chorobą przewlekłą nauczyciel podejmuje następujące działania:

a)     zwraca się do rodziców dziecka o przedstawienie zaświadczenia lekarskiego o rodzaju choroby przewlekłej u dziecka oraz o udzielenie szczegółowych informacji na temat choroby i wynikających z niej ograniczeń, które zakłócają możliwość normalnego funkcjonowania;

b)     opracowuje procedurę postępowania z chorym dzieckiem, uwzględniając zakres czynności podejmowanych przez nauczyciela, mające na celu pomóc dziecku w funkcjonowaniu podczas pobytu w przedszkolu oraz formy współpracy z rodzicami lub opiekunami prawnymi, ( nauczyciel może odmówić wykonywania zabiegów pielęgniarskich);

c)     dostosowuje formy pracy dydaktycznej, dobór treści, metod i form organizacyjnych do możliwości psychofizycznych dziecka i obejmuje go programem pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

  1. Dziecko chore nie może pozostać bez opieki.
  2. W przypadku, gdy nauczyciel podejmuje decyzję, że należy wysłać chore dziecko do domu, sporządza notatkę służbowa i przechowuje ją w dokumentacji dziecka.

 9.  Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia chorób pochodzenia pasożytniczego (m.in.: wszawicy, glistnicy i owsicy)

 

Rodzice:

  1. systematycznie dbają o higienę swojego dziecka;
  2. wyrażają pisemną zgodę na sprawdzanie czystości higieny osobistej dzieci przez wychowawców grup;
  3. systematycznie zaopatrują dzieci w ręczniki i chusteczki jednorazowe.

Nauczyciele:

  1. podejmują działania profilaktyczne i edukacyjne wobec dzieci i rodziców na spotkaniach grupowych (pogadanki, broszurki, aranżowanie spotkań ze specjalistami);
  2. zapewniają stały dostęp do chusteczek higienicznych jednorazowych;
  3. za pisemną zgodą dokonują okresowego przeglądu higieny osobistej swoich wychowanków (włosy, paznokcie, ręce, odzież);
  4. prowadzą przegląd higieny osobistej w osobnym pomieszczeniu, zapewniając dziecku poczucie bezpieczeństwa,
  5. o wynikach kontroli informują dyrektora i rodziców dziecka;
  6. systematycznie kontrolują miejsca zabawy dzieci szczególnie na placu zabaw.

 

Personel pomocniczy:

  1. zobowiązany jest do codziennego utrzymania czystości pomieszczeń (sanitariaty);
  2. przeprowadza wietrzenie pomieszczeń, w którym przebywają dzieci i personel;
  3. przestrzega prawidłowej zasady mycia rąk zgodnie z instrukcją;
  4. dokonuje codziennej dezynfekcji stołów i sanitariatów;
  5. systematycznie uzupełnia mydła i ręczniki jednorazowe;
  6. przestrzega zasady zdrowego i higienicznego podawania posiłków (dyrektor, kierownik gospodarczy);
  7. zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy i zabawy;
  8. współpracuje z nauczycielami w ramach podejmowanych działań profilaktycznych dla rodziców i wychowanków;
  9. dokonuje kontroli prowadzonych dezynfekcji w prowadzonych rejestrach zabiegów;
  10.  dokonuje raz w roku wymiany piasku w piaskownicy;

 

Postępowanie w przypadku wystąpienia choroby:

  1. Poinformowanie rodziców dziecka (dyrektor lub wychowawca).
  2. Niezwłoczne odebranie dziecka z placówki przez rodziców lub prawnych opiekunów.
  3. Przez okres kuracji dziecko pozostaje w domu do całkowitego wyleczenia.
  4. W przypadku glistnicy rodzic zobowiązany jest do dostarczenia zaświadczenia lekarskiego, że dziecko może uczęszczać w trakcie leczenia do przedszkola.
  5. W przypadku wystąpienia trudności, np. w rodzinach o niskim statusie ekonomicznym dyrekcja placówki podejmuje współprace z opieką społeczną w celu udzielenia wsparcia tym rodzinom.
  6. Rodzice/opiekunowie prawni dziecka, po przebytej chorobie pasożytniczej, zobowiązani są poinformować nauczyciela lub dyrektora, że dziecko jest zdrowe.
  7. Poinformowanie całej społeczności przedszkolnej o wystąpieniu choroby pasożytniczej w przedszkolu (np. rozmowy indywidualne, zebrania grupowe, tablica ogłoszeń, strona www. przedszkola).
  8. Edukacja dzieci w zakresie:
  • prawidłowego korzystania z sanitariatów (podnoszenie, opuszczanie deski klozetowej, spuszczanie wody),
  • mycia rąk po skorzystaniu z toalety,
  • mycia rąk przed posiłkami i po posiłkach,
  • zakazu wkładania zabawek do buzi, przestrzegania przed całowaniem się dzieci i zabawek, ochrony przed wkładaniem rąk do buzi, obgryzania paznokci,
  • prawidłowego zachowania się podczas kichania i kaszlu, wycierania nosa w jednorazową chusteczkę.
  1. Edukacja pracowników i rodziców/opiekunów prawnych wychowanków:

- pogadanki, spotkania z pielęgniarkami,  szkolenia w tym: z pracownikami SANEPID,

- podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców na zebraniach, poprzez lekturę książek, artykułów prasowych, broszury itp.

  1. Postanowienia końcowe
  1. Za wdrożenie i nadzór nad stosowaniem procedury odpowiada dyrektor przedszkola.
  2. Do przestrzegania postanowień niniejszej procedury zobowiązani są wszyscy pracownicy przedszkola i rodzice.
  3. Za zapoznanie pracowników i rodziców/opiekunów prawnych wychowanków
    z niniejszą procedurą odpowiada dyrektor przedszkola.