Procedury bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu cz.3

     XIII.          PROCEDURA AWARYJNA W PRZYPADKU EKSPLOZJI LUB ZAGROŻENIA EKSPLOZJĄ

1.    Eksplozja

1)     Osoba odpowiedzialna dyrektor lub inna osoba zastępująca dyrektora wydaje polecenie:

a)     KRYJ SIĘ po zaobserwowaniu pierwszych oznak eksplozji;

b)     Jeśli eksplozja wystąpiła na terenie budynku, natychmiast po przejściu fali uderzeniowej i uruchamia akcję EWAKUACYJNĄ.

 2)     Osoba odpowiedzialna: dyrektor lub inna osoba zastępująca dyrektora powiadamia Komendę Straży Pożarnej.

 3)     Osoba odpowiedzialna dyrektor lub inna osoba zastępująca dyrektora Powiadamia Komendę Policji. Pracownicy podają nazwiska brakujących dzieci dyrektorowi przedszkola.

 4)     Dyrektor zgłasza nazwiska dzieci lub pracowników, których miejsca pobytu nie da się ustalić, Straży Pożarnej i policji.

 5)     Przed uzyskaniem pozwolenia od straży pożarnej nie wolno zezwolić na powrót dzieci i pracowników do budynku przedszkola.

 6)     Po uzyskaniu pozwolenia od straży pożarnej należy uruchomić wszelkie dodatkowe działania niezbędne do usunięcia szkód lub ogłosić powrót do normalnych zajęć.

 

  1. 2.     Zagrożenie eksplozją

1)     Osoba odpowiedzialna dyrektor lub inna osoba zastępująca dyrektora wydaje polecenie: OPUŚCIĆ BUDYNEK-  Uruchamia akcję ewakuacyjną.

2)     Osoba odpowiedzialna dyrektor lub inna osoba zastępująca dyrektora powiadamia komendę straży pożarnej.

3)     Osoba odpowiedzialna dyrektor lub inna osoba zastępująca dyrektora powiadamia komendę policji.

4)     Pracownicy podają pełną liczbę dzieci i nazwiska brakujących przedszkolaków.

5)     Dyrektor zgłasza nazwiska dzieci lub pracowników, których miejsca pobytu nie da się ustalić, straży pożarnej i policji.

6)     Przed uzyskaniem pozwolenia od straży pożarnej nie wolno zezwolić na powrót dzieci i pracowników do budynku przedszkola.

7)     Po uzyskaniu pozwolenia od straży pożarnej należy uruchomić wszelkie dodatkowe działania niezbędne do usunięcia szkód lub ogłosić powrót do normalnych zajęć.

 

  XIV.          PROCEDURA AWARYJNA W PRZYPADKU SKAŻENIA CHEMICZNEGO

 

  1. 1.     Jeśli dojdzie do skażenia chemicznego, osobą odpowiedzialną jest dyrektor lub inna osoba zastępująca dyrektora która  powiadamia służby ratownicze próbując określić rodzaj środka.
  2. 2.     Służby ratownicze( straż pożarna, policja) mogą zarządzić ewakuację przedszkola.
  3. 3.     Jeśli to konieczne, dyrektor wprowadza Procedurę Ewakuacji.
  4. 4.     Każdy związek chemiczny, który może zagrozić dzieciom wewnątrz budynku z całą pewnością zagrozi im również na zewnątrz. Jeśli czas jest krytycznym czynnikiem, konieczna może się okazać ewakuacja. W takiej sytuacji kierunek ewakuacji powinien przecinać kierunek wiatru. Nigdy w takiej sytuacji nie przeprowadza sie ewakuacji z wiatrem ani pod wiatr.
  5. 5.     Dyrektor powiadamia Organ Prowadzący przedszkole.
  6. 6.     Nauczyciele podają nazwiska brakujących dzieci dyrektorowi przedszkola.
  1. Dyrektor , zgłasza straży pożarnej i policji nazwiska dzieci lub pracowników, których miejsca pobytu nie da się ustalić.
  2. Dopóki zagrożenie nie  minie i  straż pożarna lub policja nie ogłosi, że niebezpieczeństwo zostało zażegnane, nie wolno dzieciom ani pracownikom powrócić do budynku ani na teren przedszkola.
  3. Po powrocie do przedszkola dokładnie należy wywietrzyć wszystkie pomieszczenia, otwierając wszystkie okna i drzwi.

 

XV.          PROCEDURA AWARYJNA W PRZYPADKU POŻARU

 

  1. Pożar w budynku przedszkola

a)     Natychmiast uruchomić procedurę ewakuacji.

b)     Powiadomić komendę straży pożarnej.

c)     Powiadomić komendę policji.

d)     Zorganizować gaszenie ognia do czasu przyjazdu straży pożarnej. (To zadanie powinno być wykonywane wyłącznie przez przeszkolone osoby. Nie wolno ryzykować zdrowia i życia pracowników. Zalecana jest ewakuacja).

e)     Upewnić się należy, że wszystkie drogi dojazdowe są wolne dla pojazdów straży pożarnej.

f)      Nauczyciele zgłaszają nazwiska brakujących dzieci dyrektorowi przedszkola.

g)     Dyrektor , zgłasza straży pożarnej i policji nazwiska dzieci lub pracowników, których miejsca pobytu nie da się ustalić.

h)     Dyrektor powiadamia zarządcę budynku o pożarze i o uszkodzeniach lub podejrzeniu uszkodzeń instalacji.

i)      Dyrektor powiadamia Organ Prowadzący.

j)      Dyrektor nie pozwala dzieciom ani pracownikom powrócić do budynku, dopóki straż pożarna lub policja nie ogłosi, że zagrożenie minęło.

 

  1. 2.     Ogień w pobliżu przedszkola

a)     Pracownik , który zauważy ogień w pobliżu przedszkola informuje o tym dyrektora, osobę zastępującą dyrektora.

b)     Osoba zarządzająca placówką ma za zadanie ocenić konieczność uruchomienia jakiejkolwiek akcji. Jeśli nie ma takiej potrzeby, nie przerywa zajęć w salach. Powiadamia straż pożarną.

c)     Jeśli ogień zagraża przedszkolu, przeprowadza działania od 1 do 10  z powyższej procedury.

 

XVI.          PROCEDURA AWARYJNA W PRZYPADKU AGRESYWNEGO INTRUZA LUB  ZŁODZIEJA NA TERENIE PLACÓWKI

 

  1. Jeśli pracownik przedszkola zauważy podejrzaną osobę (agresywną) na terenie przedszkola powiadamia dyrektora przedszkola lub osobę zastępującą dyrektora lub pracownika gospodarczego.
  2. Jeśli dyrektora nie ma w placówce, osoba zastępująca go dzwoni do dyrektora, a następnie dzwoni na telefony alarmowe na numer 997 lub 112 i powiadamia policję o zaistniałej sytuacji  w celu wsparcia.
  3. Nauczyciele zamykają drzwi do sal.
  4. Dyrektor powiadamia Organ Prowadzący o zaistniałej sytuacji.
  5. Jeżeli policja nie zaleci inaczej, wszyscy pracownicy utrzymują dzieci w zamkniętych salach zabaw do odwołania.
  6. Nauczyciel nadzoruje sytuację w sali.
  7. Należy podjąć wszelkie działania, mające na celu uchronienie dzieci  i pracowników przed agresywnym intruzem.
  8. Dyrektor w rozmowie z intruzem powinien wysyłać prawidłowe sygnały niewerbalne:

a)     nie zbliżać się nadmiernie (zdenerwowana lub wystraszona osoba może poczuć się zagrożona przez kogoś, kto stoi zbyt blisko), utrzymywać dystans od 0,5m do 1m.;

b)     unikać: wpatrywania się w intruza, niebezpiecznych sygnałów takich, jak zaciśnięte pięści i podniesiony głos;

c)     unikać oznak zdenerwowania;

d)     pozostać przy nim do przyjazdu policji .

 

 

  X VII.          PROCEDURA AWARYJNA W PRZYPADKU NIEBEZPIECZNEJ SYTUACJI W BEZPOŚREDNIM SĄSIEDZTWIE PRZEDSZKOLA

 

  1. Jeśli pracownik przedszkola zauważy niebezpieczną sytuację w bezpośrednim sąsiedztwie przedszkola powiadamia dyrektora przedszkola lub osobę zastępującą dyrektora.
  2. Jeśli dyrektora nie ma w placówce, osobą zastępująca go lub pracownik gospodarczy dzwoni do dyrektora, a następnie dzwoni na telefony alarmowe na numer 997 lub 112 i powiadamia policję o zaistniałej sytuacji  i prosi o wsparcie.
  3. Po otrzymaniu ostrzeżenia, pracownicy zamykają i zabezpieczają wszystkie drzwi zewnętrzne oraz okna.
  4. Nauczyciele zamykają drzwi do sal.
  5. Nauczyciel nadzoruje sytuację w grupie.
  6. W salach, które są wyposażone w rolety należy je zaciągnąć.
  7. Należy podjąć wszelkie działania, mające na celu uchronienie dzieci
    i pracowników przed zranieniem odłamkami szkła, gdyby doszło do wybicia okien.
  8. W obliczu zagrożenia wszystkie dzieci znajdujące się na zewnątrz budynku powinny powrócić do sal.
  9. Dyrektor lub osoba wyznaczona przez niego prowadzi dokładny zapis zdarzeń, rozmów i podjętych działań wraz z czasem ich wystąpienia.
  10. Pracownicy Obsługi przygotowują apteczki pierwszej pomocy.
  11. Dyrektor współpracuje ze służbami porządkowymi w celu wyeliminowania zagrożenia.
  12. Po zniwelowaniu niebezpiecznej sytuacji dyrektor wydaje polecenie powrotu do normalnych zajęć.

 

XVIII.          PROCEDURA  POSTĘPOWANIA  W  PRZYPADKU  OTRZYMANIA  PRZESYŁKI NIEWIADOMEGO  POCHODZENIA

 

  1. 1.     W przypadku otrzymania jakiejkolwiek przesyłki niewiadomego pochodzenia lub budzącej podejrzenia z jakiegoś innego powodu:
  • braku informacji o nadawcy;
  • braku adresu nadawcy;
  • przesyłka pochodzi od nadawcy lub z miejsca, z którego nie spodziewamy się

            należy:

a)     nie otwierać tej przesyłki.;

b)     umieścić tę przesyłkę w grubym worku plastikowym, szczelnie zamknąć;

c)     worek ten należy umieścić w drugim grubym plastikowym worku, szczelnie należy zamknąć, zakleić taśmą klejącą;

d)     paczki nie należy przemieszczać, pozostawić na miejscu;

e)     powiadomić posterunek policji (nr tel. 997, komórka 112) lub straż pożarną (nr tel. 998). Służby te podejmą wszystkie niezbędne kroki w celu bezpiecznego przejęcia przesyłki.

 

  1. W przypadku, gdy podejrzana przesyłka została otwarta i zawiera jakąkolwiek podejrzaną zawartość w formie stałej lub płynnej, należy:

a)     Możliwie nie naruszać tej zawartości: nie rozsypywać, nie przenosić;

b)     nie dotykać, nie wąchać, nie powodować ruchu powietrza w pomieszczeniu (zamknąć okna);

c)     umieścić całą zawartość w worku plastikowym, zamknąć go i zakleić taśmą;

d)     dokładnie umyć ręce;

e)     zaklejony worek umieścić w drugim worku, zamknąć go i zakleić;

f)      ponownie dokładnie umyć ręce;

g)     w przypadku braku odpowiednich opakowań należy unikać poruszania i przemieszczania przesyłki;

h)     bezzwłocznie powiadomić posterunek policji (nr tel. 997, komórka 112) lub straż pożarną (nr tel. 998) i stosować się do ich wskazówek.

 

XIX.          PROCEDURA POSTĘPOWANIA  W  PRZYPADKU  SYGNAŁÓW WSKAZUJĄCYCH NA  ZANIEDBYWANIE  DZIECKA

 

  1. 1.     Ogólne objawy i sygnały wskazujące na stosowanie przemocy wobec dziecka wyróżnia się  cztery  podstawowe  kategorie  złego  traktowania  dziecka:
  • stosowanie  przemocy  fizycznej;
  • stosowanie przemocy  psychicznej  (emocjonalnej);
  • wykorzystywanie seksualne;
  • zaniedbywane.

 

1)     Dziecko  doznające  przemocy  fizycznej:

  • może mieć  siniaki,  oparzenia,  opuchlizny  na  różnych  częściach  ciała  i  rany  w  różnych  fazach  gojenia  się;
  • może mieć  rany  twarzy  i  głowy,  sińce  pod  oczami;
  • może mieć  złamania  i  zwichnięcia  –  powtarzające się;
  • może być  agresywne  lub  apatyczne;
  • okazuje lęk  przed  nagłym  dotknięciem  (unik,  skulenie  się);
  • unika kontaktów  społecznych  lub  wdaje  się  w  częste  bójki  z  innymi  dziećmi;
  • często kłamie;
  • może nadużywać  substancji  psychoaktywnych;
  • może podejmować  próby  samobójcze;
  • mogą występować  zaburzenia.

 

2)     Dziecko  doznające  przemocy  emocjonalnej:

  • może mieć  mimowolne  ruchy  mięśni  –  szczególnie  twarzy;
  • mieć  zaburzenia  mowy  (wynikające  z  napięcia  nerwowego);
    • może mieć  dolegliwości  psychosomatyczne  (bóle  brzucha,  bóle  głowy,  mdłości;
    • może przejawiać  brak  poczucia  pewności  siebie;
    • może wykazywać  zachowania  destrukcyjne,  wycofanie  się,   depresję;
    • może okazywać  nadmierne  podporządkowanie  się  dorosłym;
    • często kłamać,  może  wykazywać  nieadekwatny  lęk  przez  konsekwencjami  różnych  działań  oraz  lęk  przed  porażką.

 

3)     Dziecko wykorzystywane  seksualnie:

  • może okazywać  lęk  przed  określoną  osobą  lub  określonymi  miejscami;
  • może objawiać  nieuzasadniony  lęk  przed  badaniami  lekarskimi;
  • jego rysunki  mogą  mieć  tematykę  seksualną;
  • może wykazywać  nadmierną  pobudliwość  seksualną  (znajomość  zachowań  seksualnych  oraz  anatomii  narządów  płciowych);
  • może objawiać  zachowania   destrukcyjne;
  • może przejawiać  zaburzenia.

 

4)     Dziecko  zaniedbywane:

  • może przejawiać  zaburzenia  natury  emocjonalnej i  wychowawczej;
  • może objawiać  zaniedbania  natury  estetycznej;
  • może mieć  częste  nieobecności  w  przedszkolu, które są nie zgłaszane przez rodziców;
  • jeżeli Nauczyciel będzie miał podejrzenie, że dziecko jest zaniedbane lub stosuje się wobec niego przemoc należy o tym fakcie poinformować dyrektora przedszkola.

 

  1. 2.     Dyrektor może zwołać radę pedagogiczną w celu przeanalizowania sytuacji dziecka.
  1. Rada pedagogiczna może zdecydować wprowadzenia procedury „Niebieskiej karty”.
  2. Dyrektor może powiadomić policję lub sąd rodzinny w celu wglądu w sytuację rodzinną dziecka.
  3. Ze wszystkich podjętych działań zarówno nauczyciel jak i dyrektor przedszkola sporządza notatki służbowe.