Samorządowe Przedszkole im. Juliana Tuwima
05-190, Nasielsk
ul. Warszawska 39A
tel. 233067666
Faks: +48 23 306 xx xx
Procedury zapewnienia bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu cz. 1
PROCEDURY ZAPEWNIENIA BEZPIECZNEGO POBYTU DZIECKAW SAMORZĄDOWYM PRZEDSZKOLU W NASIELSKU
PODSTAWY PRAWNE STOSOWANYCH PROCEDUR
- Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (U. 2017 poz. 59)
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017, poz. 60)
- Konstytucja Rzeczypospolitej art. 72;
- Konwencja o Prawach Dziecka art.3, art. 19, art. 33;
- Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 13 maja 1983 r.( Dz.U. 2016 poz. 1654
- Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r. Dz. U z 2015, poz. 1390)
- Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego Dz. U z 2017, poz.356
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach - Statut Samorządowego Przedszkola w Nasielsku.
INFORMACJE OGÓLNE
DEFINICJA PRZEDMIOTU PROCEDURY:
Bezpieczeństwo – stan bądź proces gwarantujący istnienie dziecka oraz możliwość jego rozwoju. Odznacza się brakiem ryzyka utraty życia, zdrowia, szacunku, uczuć poprzez oddalenie zagrożenia, lęków, obaw niepokoju i niepewności. Bezpieczeństwo dziecka w przedszkolu to zespół czynników wpływających na poczucie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego poprzez zapewnienie warunków materialnych, psychospołecznych. To także zespół zabiegów metodycznych kształtujących czynną postawę wobec zdrowia
CELE PROCEDUR
Zwiększenie bezpieczeństwa wychowanków w przedszkolu poprzez:
- wdrażanie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka,
- zapewnienie bezpośredniej i stałej opieki oraz bezpieczeństwa dzieciom podczas ich pobytu w przedszkolu
- usystematyzowanie zasad postępowania wobec wychowanków,
- zwiększenie kontroli nad osobami wchodzącymi na teren przedszkola
- wdrażanie zasad postępowania w sytuacjach trudnych, kryzysowych
- dostosowanie metod i sposobów oddziaływań do wieku dzieci, ich możliwości rozwojowych z uwzględnieniem istniejących warunków.
ZAKRES PROCEDUR:
Procedurom podlegają zasady organizacji zajęć i zabaw dzieci na terenie przedszkola,
w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek.
OSOBY PODLEGAJĄCE PROCEDUROM:
Procedury dotyczą nauczycieli, pracowników obsługi, dzieci i rodziców Samorządowego Przedszkola w Nasielsku.
- Wszyscy pracownicy przedszkola są zobowiązani do natychmiastowego informowania o wszelkich zaistniałych zagrożeniach zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku.
- Każdy pracownik ma obowiązek powiadomić dyrektora o każdorazowej zmianie numeru swojego telefonu.
- Znajomość podstawowych zasad bhp, regulaminów i procedur jest warunkiem odpowiedzialnej pracy każdego nauczyciela i pracownika. Nauczyciele ponoszą pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka przebywającego w przedszkolu.
TELEFONY ALARMOWE I INFORMACYJNE NA TERENIE MIASTA NASIELSKA
Europejski numer alarmowy 112
Pogotowie Ratunkowe 999
Straż Pożarna 998
Policja 997
W celu zapewnienia sprawnej organizacji pracy oraz przepływu informacji pomiędzy organami przedszkola oraz całym środowiskiem przedszkolnym, a przede wszystkim zapewnienia bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu, stosuje się następujące procedury:
I. PROCEDURA KOMUNIKOWANIA SIĘ
A. PRZEPŁYW INFORMACJI
§ 1
ZAKRESY I OSOBY ODPOWIEDZIALNE
- Za właściwą organizację przepływu informacji odpowiada dyrektor przedszkola
- W procesie przekazu informacji uczestniczą tylko wyznaczeni pracownicy przedszkola wg posiadanych kompetencji:
a) Dyrektor:
- Organizacja pracy przedszkola (zasady, specyfika, prawne uregulowania);
b) Nauczyciel pracujący w grupie:
- Organizacja pracy w grupie;
- Bieżąca informacja o dziecku (postępy edukacyjne, trudności dydaktyczno – wychowawcze, zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze);
d) Pomoc nauczyciela, panie woźne, dozorcy, szatniarka:
- Czynności higieniczne;
- Posiłki;
- Prace porządkowe;
- Informacje przekazywane mogą być tylko przez pracowników pedagogicznych:
a) Ustnie:
- Zebrania ogólne;
- Zebrania grupowe;
- Kontakty telefoniczne;
- Kontakty indywidualne;
b) Pisemnie:
- Ogłoszenia;
- Komunikaty;
- informacje o umiejętnościach dzieci
- Zaproszenia;
- Gazetki;
- Foldery;
c) Elektronicznie
- Adres e-mail;
- Strona internetowa przedszkola
- Dziennik elektroniczny
§ 2.
ZASADY KONTAKTÓW DYREKTOR – NAUCZYCIELE
I PRACOWNICY PRZEDSZKOLA - RODZIC
- Zarządzenia dyrektora wpisywane do rejestru zarządzeń.
- Rejestr zarządzeń przechowywany jest w kancelarii przedszkola.
- Zarządzenie podaje się do wiadomości poprzez udostępnienie pracownikom do zapoznania się i podpis pracowników potwierdzający zapoznanie się z dokumentem.
- Informacje bieżące dotyczące organizacji imprez przedszkolnych, międzyprzedszkolnych, wycieczek, konkursów, przeglądów itp. umieszcza się w holu przedszkola lub przesyłane są mailowo lub indywidualnie. Każdy nauczyciel zobowiązany jest do uwzględnienia w/w informacji w bieżącym planie pracy dydaktyczno – wychowawczej.
- Informacje o szkoleniach, spotkaniach Rady Pedagogicznej, WDN, konferencjach, warsztatach, konkursach itp. Przekazywane są indywidualnie, mailowo i w trakcie zebrań Rady Pedagogicznej. Nauczyciel zobowiązany jest do zapoznania się z w/w informacjami i potwierdzenie tego podpisem.
- Harmonogram imprez przedszkolnych, będący częścią planu pracy, znajduje się w dokumentacji dyrektora oraz umieszczany jest na stronie internetowej.
- Informacje dotyczące działalności przedszkola, nadzoru pedagogicznego, stanu BHP itp. przekazywane są przez dyrektora na zebraniach Rady Pedagogicznej i odnotowywane w protokołach.
- Dyrektor wyznacza dni otwarte, podczas których Rada Pedagogiczna jest w pełnej dyspozycji dla rodziców i opiekunów prawnych.
- Nauczyciel zobowiązany jest do informowania pozostałych członków Rady Pedagogicznej, Rodziców o organizowanych imprezach przedszkolnych (wg harmonogramu imprez i uroczystości) poprzez wywieszenie zaproszenia, umieszczenie ogłoszenia na stronie internetowej przedszkola lub wręczenie rodzicowi indywidualnego zaproszenia.
- Nauczyciel jest zobowiązany do poinformowania o swojej nieobecności zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 3.
ZASADY KONTAKTÓW NAUCZYCIELE – RODZICE
- Przez informowanie rodziców/ prawnych opiekunów rozumie się przekazywanie wszelkich informacji na temat dziecka, jego funkcjonowania, zachowania, z uwzględnieniem zasady dyskrecji podczas rozmów indywidualnych oraz zasad zawartych w procedurze współpracy z rodzicami.
- Miejscem kontaktów jest teren przedszkola.
- Kontakty rodziców z nauczycielami odbywają się według Planu współpracy z rodzicami lub w miarę potrzeb.
- Spotkania z rodzicami odbywają się w formie: zebrań z rodzicami, konsultacji, rozmów indywidualnych, warsztatów, zajęć otwartych, uroczystości itp.
- Miejscem kontaktów z rodzicami są sale dydaktyczne, gabinet logopedyczny, gabinet psychologa, gabinet dyrektora.
- Nauczyciel nie może prowadzić rozmów z rodzicami w czasie pracy dydaktyczno – wychowawczej, ze względu na konieczność zapewnienia dzieciom prawidłowej opieki i bezpieczeństwa.
- Informacje o terminach spotkań z rodzicami umieszczane są na tablicy informacyjnej grupy, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem oraz na stronie internetowej przedszkola.
- Wszelkie uwagi, skargi i wnioski dotyczące pracy przedszkola oraz innych spraw rodzice kierują z zachowaniem drogi służbowej: nauczyciel – dyrektor placówki – organ prowadzący i organ nadzorujący.
- Kontakty z rodzicami są dokumentowane w zeszycie kontaktów z rodzicami, listach obecności na zebraniach grupowych.
- Nauczyciel powiadamia rodzica o niepokojących zachowaniach dziecka i ustala z nim sposób dalszego postępowania (obserwacje pedagoga specjalnego, konsultacje specjalistyczne, badania w poradni psychologiczno – pedagogicznej)
- Podczas pierwszych spotkań dla rodziców w roku szkolnym, nauczyciel zobowiązany jest do zapoznania z obowiązującymi dokumentami: Programy, innowacje, Statut przedszkola, uchwała Rady Miasta, koncepcją-Plan pracy przedszkola, plan współpracy z rodzicami, plan współpracy ze środowiskiem lokalnym, obowiązującymi procedurami.
§ 4.
ZASADY KONTAKTÓW NAUCZYCIELE – NAUCZYCIELE
- Nauczyciel może konsultować się z innymi nauczycielami, specjalistami, w każdej sytuacji, która wymaga porady lub pomocy.
- Konsultacje nauczycieli nie mogą odbywać się podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych i opiekuńczych.
- Nauczyciel zobowiązany jest przekazać wszystkie ważne informacje dotyczące dzieci, nauczycielowi rozpoczynającemu pracę na II zmianę.
§ 5.
ZASADY KONTAKTÓW NAUCZYCIEL – DZIECI
- Nauczyciel bezwarunkowo akceptuje dzieci, aprobuje takimi, jakie są, ze wszystkimi mocnymi i słabymi stronami ich ciała, psychiki i zachowania.
- Nauczyciel dostosowuje wymagana edukacyjne do możliwości i potrzeb danego dziecka (plany wspierające, karty pracy itp.)
- Nauczyciel przyznaje dzieciom prawo do podejmowania własnej, względnie autonomicznej aktywności, stwarza przyjazny klimat emocjonalny w zgodzie z ich prawami i obowiązkami.
- Nauczyciel ustala z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie, a dzieci są zobligowane do ich przestrzegania.
- Dziecko ma prawo do wypowiadania się na interesujący go temat, pytania bez obawy narażenia się na krytykę nauczyciela.
- Nauczyciel podejmuje rolę doradcy – przewodnika, który tak organizuje sytuacje zadaniowe, aby dawały dzieciom możliwość samodzielnego doświadczania i ponoszenia konsekwencji swoich działań zarówno właściwych, jak i niepoprawnych.
§ 6.
ZASADY KONTAKTÓW RODZICE – PRACOWNICY OBSŁUGI
- Pracownicy obsługi nie udzielają rodzicom żadnych informacji dotyczących funkcjonowania dziecka w przedszkolu – kierują rodzica do nauczyciela.
§ 7.
ZASADY KONTAKTÓW Z MEDIAMI
- Wszelkich informacji dotyczących funkcjonowania placówki, udziela mediom dyrektor. W przypadku nieobecności dyrektora, za kontakty z mediami odpowiada wicedyrektor.
B. W PRZYPADKU ZAGROŻENIA W PRZEDSZKOLU
W każdej nietypowej sytuacji mogącej być źródłem zagrożenia, każdy pracownik powinien o tym fakcie powiadomić:
- Osoby znajdujące się w pobliżu miejsca zdarzenia.
- Dyrektora przedszkola: Kingę Majchrzak, a w razie jej nieobecności zastępująca ją Olgę Ickiewicz, które mają obowiązek powiadomienia organ prowadzący i odpowiednie służby. W przypadku nieobecności Dyrektora lub osoby zastępującej dyrektora na terenie placówki, Dyrektor telefonicznie wyznacza osobę koordynującą akcję ratunkową do jego przybycia.
- Koordynator akcji zawiadamia:
1) Odpowiednie służby (wg telefonów alarmowych podanych j.w. )
2) Po wykręceniu numeru alarmowego i zgłoszeniu się dyspozytora spokojnie i wyraźnie należy powiedzieć:
a) co się stało,
b) miejsce zdarzenia (adres, nazwa obiektu, charakterystyczne cechy miejsca)
c) czy są poszkodowani – jeśli tak powiedz jaki jest ich stan (czy są przytomni, czy oddychają)
d) swoje imię i nazwisko, numer telefonu, z którego podawana jest informacja o zdarzeniu.
3) Rodziców (w przypadku, gdy zagrożone jest zdrowie lub życie dziecka powiadomić rodziców po telefonie do służb ratunkowych).
4) W razie konieczności powiadomić nieobecnych pracowników przedszkola.
Pracownicy mają obowiązek w pierwszej kolejności zapewnić bezpieczeństwo dzieciom oraz zorientować się, czy ktoś z otoczenia nie potrzebuje pomocy, pamiętać o całym personelu przedszkola.
- Zabezpieczyć miejsce zdarzenia.
- W razie potrzeby udzielić pomocy poszkodowanym.
- Osobą upoważnioną do kontaktu z mediami (telewizja, radio, prasa itp.) jest wyłącznie Dyrektor przedszkola lub osoba przez niego upoważniona.
II. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W SYTUACJI ZAGROŻENIA PO GODZINACH PRACY PRZEDSZKOLA
- Po zakończeniu pracy przedszkola pracownik zamykający przedszkole jest zobowiązany do sprawdzenia, obejścia terenu przedszkolnego i pomieszczeń budynku.
- W przypadku, gdy w/w pracownik zauważy zagrożenie, ocenia on od razu sytuację i zachowuje się odpowiednio do danej sytuacji:
Zagrożenie małe (np. niewielki pożar, zalanie itp.):
a) Pracownik postępuje według przepisów bhp i przeciwpożarowych np. próbuje zgasić ogień w zarodku, używając odpowiedniego sprzętu oraz odłącza prąd i ewentualnie wodę (w przypadku zalania) w pomieszczeniach.
b) Po konsultacji telefonicznej z dyrektorem, w/w pracownik może zawiadomić odpowiednie służby: Straż Pożarną, Policję, Wodociągi itp.
Zagrożenie duże:
a) Jeśli jest dostęp do zaworów, pracownik odłącza prąd, oraz ewentualnie wodę w przypadku zalania oraz zamyka okna podczas pożaru.
b) Następnie powiadamia odpowiednie służby ratownicze – Straż Pożarną, Policję, Wodociągi itp.
c) W czasie czekania na ich przybycie zawiadamia telefonicznie dyrektora
Kradzież/włamanie:
a) W przypadku zauważenia włamania, pracownik nie wchodzi na miejsce zdarzenia, aby nie zacierać śladów.
b) Bezzwłocznie powiadamia policję i dyrektora.
Wichura:
a) Pracownik sprawdza szczelność zamknięcia wszystkich okien i drzwi.
b) Po dokonaniu niezbędnych czynności ratowniczo – zabezpieczających, pracownik obserwuje miejsce, w którym nastąpiło zagrożenie, aż do pojawienia się odpowiednich służb ratowniczych.
W każdej z wymienionych sytuacji pracownik zawiadamia telefonicznie dyrektora przedszkola.
III. PROCEDURA PRZEBYWANIA W BUDYNKU PRZEDSZKOLA OSÓB POSTRONNYCH
- Przebywanie osób postronnych w budynku przedszkola podlega kontroli.
- Osoby postronne wchodzące do przedszkola są zobowiązane do podania celu swojej wizyty pracownikowi przedszkola.
- Rodzice przyprowadzający dzieci do przedszkola przechodzą do szatni, a następnie przekazują je nauczycielowi osobiście w grupie.
- Dopuszcza się przebywanie rodziców w budynku przedszkola podczas oczekiwania na powrót grupy ze spaceru, wycieczki lub gdy dziecko jest na zajęciach dodatkowych.
IV. PROCEDURA POSTĘPOWANIA Z DZIECKIEM, KTÓRY MA DOLEGLIWOŚCI ZDROWOTNE PODCZAS POBYTU W PRZEDSZKOLU
- 1. W przypadku stwierdzenia, że dziecko źle się czuje, nauczyciel podejmuje następujące działania:
a) sprawdza objawy złego samopoczucia, ewentualnie mierzy dziecku temperaturę ;
b) zasięga opinii dyrektora, który w razie potrzeby kontaktuje się z rodzicami i ustali z nimi dalsze postępowanie w sprawie dziecka lub bezpośrednio sam nauczyciel kontaktuje się z rodzicami w celu odebrania dziecka z przedszkola i pójścia z dzieckiem do lekarza;
c) zapewnia choremu dziecku, do momentu przybycia rodzica, spokój, a jeśli jest taka możliwość odseparowanie od innych dzieci.
- 2. Nauczyciel podejmuje decyzję, że należy wysłać chore dziecko do domu, kiedy:
a) w jego ocenie dziecko jest zbyt chore, aby pozostać w przedszkolu;
b) jeżeli z powodu złego samopoczucia nie jest w stanie uczestniczyć w zajęciach lub jeśli jego stan wymaga fachowej opieki jest przy tym płaczliwe, zmęczone lub poirytowane, – ma apetyt gorszy niż zwykle, ma gorączkę;
c) jeśli naraża inne dzieci na zarażenie się chorobą.
Za objawy zaobserwowane u dziecka, nauczyciel zobowiązany jest do poinformowania rodziców o konieczności zabrania dziecka do domu, gdy:
a) skóra: jeżeli na skórze pojawia się wysypka i temperatura ciała dziecka jest podwyższona lub jeśli wysypce towarzyszą zmiany w zachowaniu dziecka (swędzące, pęcherzykowate wypryski na skórze);
b) oczy: ropne zapalenie spojówek (białko oka jest zaróżowione lub zaczerwienione, a w oku zbiera się substancja ropna, która wycieka lub zasycha w oku);
c) zachowanie: dziecko wykazuje symptomy zmęczenia lub jest poirytowane, płacze częściej niż zwykle;
d) system oddechowy: dziecko ma problemy z oddychaniem;
e) system trawienia: dziecko ma biegunkę, w ciągu ostatnich 2 godzin zwracało przynajmniej dwa razy (chyba że istnieje pewność, że wymioty nie są skutkiem choroby);
f) jama ustna: w jamie ustnej pojawiły się krostki lub owrzodzenie i ślina wycieka dziecku z ust;
g) ma symptomy poważnych chorób zakaźnych lub jeśli odczuwa ból zęba, gardła, ucha albo odczuwa mdłości, nawet jeżeli jego temperatura ciała jest nieznacznie podwyższona.
- 3. Rodzice powinni zaprowadzić chore dziecko do lekarza i stosować się do jego zaleceń (łącznie z podawaniem dziecku antybiotyków), aż do chwili powrotu dziecka do przedszkola.
- 4. W przypadku chorób zakaźnych nauczyciel informuje dyrektora przedszkola o rodzaju choroby i częstotliwości zachorowań w grupie.
- 5. W przypadku chorób zakaźnych, które wymagają powiadomienia służb, Dyrektor:
- zawiadamia dyżurującego inspektora sanitarnego
- ustala z inspektorem sanitarnym sposób postępowania.
- zawiadamia CUW w Nasielsku.
- nadzoruje przestrzeganie zaleceń służb sanitarnych przez pracowników placówki.
- przygotowuje informacje dla rodziców przy współpracy Państwowej Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Nowym Dworze Mazowieckim.
- organizuje (w razie potrzeby) spotkanie z rodzicami z lekarzem chorób zakaźnych lub przedstawicielem Oddziału Nadzoru Higieny Dzieci i Młodzieży Państwowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej.
- 6. W przypadku dziecka z chorobą przewlekłą nauczyciel podejmuje następujące działania:
a) zwraca się do rodziców dziecka o przedstawienie zaświadczenia lekarskiego o rodzaju choroby przewlekłej u dziecka oraz o udzielenie szczegółowych informacji na temat choroby i wynikających z niej ograniczeń, które zakłócają możliwość normalnego funkcjonowania;
b) opracowuje procedurę postępowania z chorym dzieckiem, uwzględniając zakres czynności podejmowanych przez nauczyciela, mające na celu pomóc dziecku w funkcjonowaniu podczas pobytu w przedszkolu oraz formy współpracy z rodzicami lub opiekunami prawnymi, ( nauczyciel może odmówić wykonywania zabiegów pielęgniarskich);
c) dostosowuje formy pracy dydaktycznej, dobór treści, metod i form organizacyjnych do możliwości psychofizycznych dziecka i obejmuje go programem pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Dziecko chore nie może pozostać bez opieki.
- W przypadku, gdy nauczyciel podejmuje decyzję, że należy wysłać chore dziecko do domu, sporządza notatkę służbowa i przechowuje ją w dokumentacji dziecka.
9. Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia chorób pochodzenia pasożytniczego (m.in.: wszawicy, glistnicy i owsicy)
Rodzice:
- systematycznie dbają o higienę swojego dziecka;
- wyrażają pisemną zgodę na sprawdzanie czystości higieny osobistej dzieci przez wychowawców grup;
- systematycznie zaopatrują dzieci w ręczniki i chusteczki jednorazowe.
Nauczyciele:
- podejmują działania profilaktyczne i edukacyjne wobec dzieci i rodziców na spotkaniach grupowych (pogadanki, broszurki, aranżowanie spotkań ze specjalistami);
- zapewniają stały dostęp do chusteczek higienicznych jednorazowych;
- za pisemną zgodą dokonują okresowego przeglądu higieny osobistej swoich wychowanków (włosy, paznokcie, ręce, odzież);
- prowadzą przegląd higieny osobistej w osobnym pomieszczeniu, zapewniając dziecku poczucie bezpieczeństwa,
- o wynikach kontroli informują dyrektora i rodziców dziecka;
- systematycznie kontrolują miejsca zabawy dzieci szczególnie na placu zabaw.
Personel pomocniczy:
- zobowiązany jest do codziennego utrzymania czystości pomieszczeń (sanitariaty);
- przeprowadza wietrzenie pomieszczeń, w którym przebywają dzieci i personel;
- przestrzega prawidłowej zasady mycia rąk zgodnie z instrukcją;
- dokonuje codziennej dezynfekcji stołów i sanitariatów;
- systematycznie uzupełnia mydła i ręczniki jednorazowe;
- przestrzega zasady zdrowego i higienicznego podawania posiłków (dyrektor, kierownik gospodarczy);
- zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy i zabawy;
- współpracuje z nauczycielami w ramach podejmowanych działań profilaktycznych dla rodziców i wychowanków;
- dokonuje kontroli prowadzonych dezynfekcji w prowadzonych rejestrach zabiegów;
- dokonuje raz w roku wymiany piasku w piaskownicy;
Postępowanie w przypadku wystąpienia choroby:
- Poinformowanie rodziców dziecka (dyrektor lub wychowawca).
- Niezwłoczne odebranie dziecka z placówki przez rodziców lub prawnych opiekunów.
- Przez okres kuracji dziecko pozostaje w domu do całkowitego wyleczenia.
- W przypadku glistnicy rodzic zobowiązany jest do dostarczenia zaświadczenia lekarskiego, że dziecko może uczęszczać w trakcie leczenia do przedszkola.
- W przypadku wystąpienia trudności, np. w rodzinach o niskim statusie ekonomicznym dyrekcja placówki podejmuje współprace z opieką społeczną w celu udzielenia wsparcia tym rodzinom.
- Rodzice/opiekunowie prawni dziecka, po przebytej chorobie pasożytniczej, zobowiązani są poinformować nauczyciela lub dyrektora, że dziecko jest zdrowe.
- Poinformowanie całej społeczności przedszkolnej o wystąpieniu choroby pasożytniczej w przedszkolu (np. rozmowy indywidualne, zebrania grupowe, tablica ogłoszeń, strona www. przedszkola).
- Edukacja dzieci w zakresie:
- prawidłowego korzystania z sanitariatów (podnoszenie, opuszczanie deski klozetowej, spuszczanie wody),
- mycia rąk po skorzystaniu z toalety,
- mycia rąk przed posiłkami i po posiłkach,
- zakazu wkładania zabawek do buzi, przestrzegania przed całowaniem się dzieci i zabawek, ochrony przed wkładaniem rąk do buzi, obgryzania paznokci,
- prawidłowego zachowania się podczas kichania i kaszlu, wycierania nosa w jednorazową chusteczkę.
- Edukacja pracowników i rodziców/opiekunów prawnych wychowanków:
- pogadanki, spotkania z pielęgniarkami, szkolenia w tym: z pracownikami SANEPID,
- podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców na zebraniach, poprzez lekturę książek, artykułów prasowych, broszury itp.
- Postanowienia końcowe
- Za wdrożenie i nadzór nad stosowaniem procedury odpowiada dyrektor przedszkola.
- Do przestrzegania postanowień niniejszej procedury zobowiązani są wszyscy pracownicy przedszkola i rodzice.
- Za zapoznanie pracowników i rodziców/opiekunów prawnych wychowanków
z niniejszą procedurą odpowiada dyrektor przedszkola.