3 i 4-latki 29.03 -2.04.2021

Zapraszamy do wspólnej zabawy Krasnoludki, Słoneczka, Wiewiórki, Biedroneczki, Motylki i Pszczółki.

Krasnoludki- mgr Agnieszka Puławska, mgr Martyna Raczkowska

Temat: Wielkanoc.

  1. Wysłuchanie wiersza pt. ,,Wielkanocny koszyczek” Z. Domitrocy połączone ze swobodną rozmową na temat zwyczajów podczas świąt wielkanocnych.

W małym koszyczku
dużo jedzenia,
które niesiemy
do poświęcenia:
chleb i wędlina,
kilka pisanek
oraz cukrowy
mały baranek.
Drożdżowa babka,
sól i ser biały,
i już jest pełny
koszyczek mały...

2.Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki pt. ,,Zając”:

https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc

3. Praca plastyczna ,,Malowane jajka”- dzieci ozdabiają wyciętą sylwetę dużego jajka malując farbami dowolne wzory lub malują farbami ugotowane jajka.

4. Rozwiązywanie zagadek - dzieci rozwiązują zagadki o tematyce świąt Wielkanocnych:

Jajko białe, żółte, malowane na Wielkanoc do koszyka szykowane. (pisanka)


Nie miauczą, lecz kwitną, białe albo szare.
Znajdziesz je na wierzbie, gdy się kończy marzec. (bazie)


Upleciony ze słomy, z wikliny, chętnie nosi owoce, jarzyny.
Do kościoła z nim idziemy i białą serwetką okryjemy. (koszyk)


Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą.
Kryją się pod skrzydła, gdy kota zobaczą. (kurczątka)


Ma duże uszy, po łące kica. Boi się wilka, boi się lisa. (zając)

5. Zabawa ruchowa  – przygotowujemy karteczki i na każdej z nich zapisujemy (lub rysujemy) polecenie – podskakuj jak królik, turlaj się jak jajko, machaj skrzydełkami jak kurczaczek, udawaj że wąchasz kwiatki. Polecenia chowamy w  plastikowych jajeczkach i losujemy .

6.„Zajączki” – zabawa paluszkowa (dzieci pokazują 5 paluszków i zginają odpowiednią ilość ):

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych już do mamy kica.

7.Zapraszam na stronę:

https://miastodzieci.pl/zabawy/k/zabawy-swiateczne-dla-dzieci-wielkanoc/

 

Słoneczka- mgr Marta Żbikowska

 

DZIEŃ TYGODNIA

PROPOZYCJE AKTYWOŚCI

 

PONIEDZIAŁEK

  1. 1.     Słuchanie fragmentu wiersza M.Konopnickiej pt. ,,Jak to będzie?’’.

 

,,Jak to będzie?’’ M. Konopnicka

 

Jutro będzie Wielkanoc,

babki w piec już wsadzone,

gotują się kiełbasy

i mieć będziemy święcone!

Najpierw obrus bielutki

mama na stół położy

na nim stanie pośrodku

ten baranek Boży.

 

Jajkiem będziemy się dzielić

wszyscy w domu z kolei,

życzyć sobie pociechy,

życzyć sobie nadziei.

Potem będą mazurki,

właśnie robi je mama.

A rodzynki, migdały

- obieram ja sama.

 

  • Link do filmiku:

https://www.youtube.com/watch?v=-vS8QYsdefQ&t=23s

 

  • Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat tradycji związanych z Wielkanocą, wspólnie omawiają co znajduje się w koszyku wielkanocnym.

 

  • Przykładowe pytania:

Jakie nadchodzą święta?

Jak przygotowujemy się do Wielkanocy?

Co będzie na stole?

Czym będziemy się dzielić?

Co znajduje się w koszyku w

Wielkanocnym?

 

  1. 2.     Siejemy rzeżuchę.

 

  • Pomoce: naczynie lub mała doniczka, wata, nasiona rzeżuchy.
  • Dziecko wkłada kawałki waty do naczynia lub małej doniczki, moczy ją wodą, a następnie sieje rzeżuchę.

WTOREK

  1. 1.     Piosenka pt. ,,Z jajkiem i zającem’’.

 

  • Dziecko słucha piosenki, następnie rozmawia z rodzicem o czym była piosenka, jaki był jej nastrój (wesoły czy smutny). Rodzic wyjaśnia dziecku, co to jest Śmingus- Dyngus. Dziecko wykonuje dowolny taniec, następnie próbuje zaśpiewać piosenkę.
  • ·
  • Link do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=xAhMOdXuujg

 

  1. 2.     Kolorowanka Wielkanocna do rysowania po śladzie (załącznik nr 1 na str.4).

 

ŚRODA

  1. 1.     Zabawa dydaktyczna „Gdzie chowają się pisanki?”

 

  • Pomoce: wycięte z kartki papieru kolorowe pisanki.

 

  • Rodzic chowa pisanki w różnych miejscach. Dziecko szuka pisanek, następnie klasyfikuje je wg koloru i przelicza.

 

  1. 2.     Zabawa ruchowo- naśladowcza „Dziwne kroki” .

 

  • Dziecko chodzi swobodnie po pokoju. Rodzic po kolei wymienia, czyj chód dziecko ma naśladować. Chodzisz jak: kura po ogrodzie, świąteczny zajączek, pisklak który dopiero wykluł się z jajka, brykający baranek.

CZWARTEK

  1. 1.     Praca plastyczna ,,Zajączek Wielkanocny’’.

 

  • Pomoce: talerzyk tekturowy, klej, gotowe, lub zrobione przez rodzica elementy do przyklejenia: oczy, nos, wąsy, uszy, ogonek z waty. Można zajączka jeszcze pomalować farbą.

 

  • Link do instruktażu zrobienia pracy plastycznej:

https://www.youtube.com/watch?v=V848Vs8WchM

 

2. Zabawa ruchowa „Jajko na łyżce” .

 

  • Pomoce: plastikowa piłeczka/ kauczuk/ styropianowe jajko/ kulka z plasteliny, łyżka, skakanka.

 

  • Rodzic przygotowuje prostą linie ze skakanki. Zadaniem dziecka jest sprawne przejście po linie z jajkiem na łyżce i umieszczeniu go w wielkanocnym koszyczku.

PIĄTEK

  1. 1.     Zabawa paluszkowa „Zajączki”

 

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych już do mamy kica.

Kocha je ogromnie mama zajęczyca zaplata palce obu

dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.

 

  1. 2.     Zabawy ruchowe "Wielkanoc"

 

  • Pomoce pokazane w filmie można zastąpić przedmiotami, które mają Państwo w domu.

 

  • Link do zajęć ruchowych:

https://youtu.be/940T-LUsvAk

 

 

 

Wiewiórki- mgr Alicja Umięcka

 

WIELKANOC

 

 

 

Na Wielkanoc - piosenka

 

sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko

 

Na Wielkanoc każdy zając maluje pisanki,

 

a po bazie biegnie razem z cukrowym barankiem.

 

Ref.: La, la, la, la, la, la, z cukrowym barankiem. /x2

 

Ma kurczątko ze święconką pleciony koszyczek,

 

a ja wszystkim moim bliskim wesołych świąt życzę!

 

Ref.: La, la, la, la, la, la, wesołych świąt życzę. /x2

 

https://www.youtube.com/watch?v=PRBwrfrSPP8

 

Wielkanoc

 

Tomasz Kruczek

 

Właśnie chciałam obejrzeć książkę z obrazkami. Obiecałam to mojej żyrafie, że razem bę-

 

dziemy oglądać obrazki z Afryki. Nie wiem, czy wam mówiłam, ale żyrafa mieszka u mnie

 

Doświadczenie w pokoju od niedawna. Wprowadziła się tu dokładnie w moje urodziny. No więc właśnie zabierałyśmy się do oglądania obrazków, gdy rozległ się dzwonek do drzwi.

 

– Tolu! Choć szybko – krzyknęła mama – babcia przyjechała na święta!

 

Bardzo się ucieszyłam, bo święta z babcią są zupełnie niesamowite. Babcia zna się na świętach

 

jak nikt inny na świecie. A to przecież wkrótce Wielkanoc i trzeba się do niej dobrze przygotować.

 

– Dzień dobry, dzień dobry, dzień dobry – tubalnym głosem wołała babcia z przedpokoju.

 

Stała w drzwiach, jak zawsze w swojej wielkiej kolorowej spódnicy i z burzą siwych włosów na

 

głowie. W rękach trzymała ogromny wiklinowy kosz pełen świątecznych skarbów. Jak na razie

 

schowanych przed nami pod białą serwetą.

 

– Czas rozpocząć świąteczne przygotowania! – stwierdziła, patrząc po kolei na każdego

 

z nas. – Co wy na to?

 

– Wspaniale! – krzyknęłam – będę mogła ci pomagać?

 

– Oczywiście, Tolu, ty, mama i tata. Wszyscy razem się za to zabierzemy. Mamy na to cały

 

tydzień.

 

– No i proszę – zaśmiał się tata – babcia przejęła dowodzenie.

 

– Oczywiście, mój drogi – odparła i podała mu kosz, który musiał być bardzo ciężki, bo tata

 

zrobił bardzo zdziwioną minę i kilka razy z niedowierzaniem podnosił go do góry.

 

I tak się zaczęła wielkanocna przygoda. Najpierw sadziłyśmy rzeżuchę. Na talerzu w kwiatki

 

rozsypałam ziemię i wysypałam maleńkie brązowe ziarenka. Potem całość podlałam wodą.

 

– Tylko pamiętaj, żeby podlewać codziennie – ostrzegła mama – inaczej rzeżucha nie zdąży

 

wyrosnąć do świąt.

 

– Dobrze, mamo – powiedziałam i naprawdę starałam się pilnować podlewania. Wiecie, to

 

niesamowite, kiedy ziarenka pękają i wyrastają z nich maleńkie roślinki, które są codziennie

 

większe. Bardzo lubię rzeżuchę. Żyrafa chyba nie. Powiedziała mi na ucho, że bardzo dziwnie

 

pachnie i nie będzie jej jeść. Śmieszna ta żyrafa.

 

Kiedy zasadziłam rzeżuchę, przyszedł czas na malowanie pisanek. Najpierw tata zrobił wy-

 

dmuszki z jajek. Aż cały był czerwony na buzi od tego dmuchania. A na drugi dzień zabraliśmy

 

się za malowanie. Pisanki maluje się na sto sposobów. Można malować farbkami, można pisa-

 

kami, można poprzyklejać do nich różne rzeczy. Najważniejsze to nie zgnieść wydmuszki. Ale

 

czasami wydmuszka pęka. W zeszłym roku strasznie się tym martwiłam. Teraz jestem już duża

 

i się nie martwię, bo zawsze można zrobić nową pisankę.

 

Kiedy mieliśmy już cały koszyk kolorowych pisanek, przyszedł czas na świąteczne wypieki.

 

Tata przyniósł dla mnie do kuchni specjalny mały zabawkowy stolik, żebym mogła pomagać

 

babci i mamie. I pracowałyśmy wszystkie trzy. To znaczy babcia i mama pracowały, a ja poma-

 

gałam. Pieczenie nie jest wcale łatwe. Ręce bardzo szybko oklejają się mąką i można pobrudzić

 

całą kuchnię i fartuszek. I powiem wam, że bardzo szybko cała byłam w mące i klejącym cieście.

 

– Nie przejmuj się, Tolu – powiedziała babcia, widząc moją zmartwioną minę. – Bardzo do-

 

brze nam pomagasz i najważniejsze, że się uczysz przygotowywać święta. To bardzo ważne!

 

Później babcia umyła mi ręce i buzie i zdjęła fartuszek.

 

– A teraz mam coś dla ciebie – mrugnęła do mnie okiem i zaprowadziła mnie do tego wiel-

 

kiego kosza, który przyniosła.

 

– Proszę, to dla ciebie – powiedziała i podała mi wielką księgę z kolorowymi obrazkami. – To

 

książka o świątecznych zwyczajach.

 

Pobiegłam do pokoju i razem z zabawkami zaczęliśmy wszyscy ją przeglądać. A tam same

 

cudeńka! Wycinankowi chłopcy i wycinankowe dziewczynki w kolorowych spódnicach biegają

 

po kartkach! Niosą wysokie kolorowe palmy zrobione z malowanej trawy i kwiatów. A każda

 

palma ledwo co mieści się na kartce.

 

– To Niedziela Palmowa – powiedział tata, który dosiadł się do nas na chwilę.

 

– A tu zobacz! Dzieci idą ze święconką do kościoła – dodał.

 

I rzeczywiście, na obrazku dzieci niosły małe koszyczki przykryte białymi serwetkami.

 

– O, a tu pisanki, ale takie dziwne – pokazałam kolejny obrazek.

 

– To nie pisanki tylko kraszanki – powiedział tata. – Zamiast malować wydmuszki, wzory

 

skrobie się ostrym nożykiem.

 

– A to stół na niedzielne wielkanocne śniadanie – pokazał tata.

 

– Jest babka i mazurek, i baranek, szynka i pisanki, i kiełbaski, i inne przysmaki. A tu dalej

 

drzewa pełne małych zielonych pączków, z których lada moment miały wystrzelić liście. Zupeł-

 

nie jakby cała przyroda cieszyła się ze świąt.

 

– A to lany poniedziałek – zaśmiał się tata. – Wycinankowi chłopcy oblewali wycinkowe

 

dziewczynki wycinankową wodą, a one śmiały się, uciekały, tak szybko że omal nie wypadły

 

z książki.

 

– Dosyć tego oglądania! Muszę biec pomagać mamie i babci – powiedział tata i wyszedł z po-

 

koju.

 

– O, to mi się podoba – powiedział, zerkając z półki porcelanowy słoń. – Takie polewanie.

 

Bardzo lubię polewanie wodą.

 

– Ja tam wolę palmy – powiedziała żyrafa. – Są takie wysokie jak ja!

 

– A ja najbardziej lubię baranka – powiedział pluszowy baranek.

 

– A ty, Tolu – spytała żyrafa – co najbardziej lubisz w tych świętach?

 

– To, że w ogóle są i że babcia przyjechała – powiedziałam – i że wszyscy jesteśmy razem.

 

Kiedy zasypiałam, wszystkie zabawki opowiadały sobie, co najbardziej lubią w święta wiel-

 

kanocne. Jedynie mały pluszowy zajączek nic nie mówił, tylko uśmiechał się tajemniczo.

 

Rozmowa na temat opowiadania.

 

Jak nazywają się święta, do których przygotowywała się Tola?;

 

Kto przyjechał na święta do Toli?;

 

 Co babcia przywiozła ze sobą?;

 

Co posadziła Tola na talerzu?;

 

Co tata zrobił z jajek?;

 

Jak nazywały się jajka, które malowała Tola?;

 

Co babcia dała Toli do oglądania?;

 

Co Tola najbardziej lubi w Świętach Wielkanocnych?.

 

 

„Kraszanki i pisanki” – zabawa dydaktyczna. Dzieci wspólnie z rodzicami wykonują pisanki i kraszanki.

 

Dzieci porównują wygląd jajek, mówią, czym się od siebie różnią. Podają nazwy kolorów kra-

 

szanek, wzorów na pisankach: kropki, paski, kwiatki itp. Następnie zadaniem dzieci jest oddzielenie kraszanek od pisanek.

 

„Pisanki wielkanocne” – ćwiczenia w klasyfikacji i liczeniu.  Na dywanie rozkładamy sylwety jajek ozdobione kropkami i kreskami (trzy jajka ozdobione kropkami i trzy ozdobione kreskami). Zadaniem dzieci jest podzielenie jajek ze względu na wzór. Dzieci liczą jajka w kropki i w kreski. Określają, ile ich jest.

 

Następnie dzieci otrzymują po trzy jajka żółte i po trzy niebieskie. Dzieci oddzielają od siebie

 

jajka według koloru. Liczą, ile jest jajek każdego koloru.

 

Zestaw ćwiczeń ruchowych.

 

– „Skaczące pisanki” – dzieci stają na wyznaczonej linii i skaczą obunóż do końca sali.

 

– „Zające na łące” – dzieci wykonują zajęcze skoki (w przysiadzie najpierw przekładane są ręce,

 

później nogi) do wyznaczonego miejsca.

 

„Mówiąca pisanka” –  rzucanie piłki do dziecka mówiąc:

 

Rzuć, kucając / Rzuć, siedząc / Podskocz i rzuć. Dzieci wykonują polecenia.

 

– „Kaczuchy” – dzieci chodzą, naśladując kaczuszki (kaczy chód, machanie skrzydełkami i kuperkami).

 

Kurczaczki wielkanocne – praca plastyczna

 

Z kolorowego papieru wycinamy poszczególne elementy, następnie odrysowujemy dłonie dziecka i je wycinamy. Dziecko przykleja elementy do kurczaczka w odpowiednie miejsce.

 

 

 

Biedroneczki- mgr Olga Ickiewicz, mgr Martyna Raczkowska

Temat kompleksowy: Wielkanoc

 

1.Proponuję przeczytać dzieciom wiersz "Już Wielkanoc" M. Majchrzak

Święta, Święta Wielkanocne,

jak wesoło, jak radośnie.

Już słoneczko mocno grzeje,

miły wiatr wokoło wieje.

Rośnie trawa na trawniku,

żółty żonkil w wazoniku.

Na podwórku słychać dzieci,

ach, jak dobrze, że już kwiecień.

A w koszyczku, na święcone

jajka równo ułożone.

Śliczne, pięknie malowane,

różne wzory wymyślone.

Następnie zdajemy dzieciom pytania:

- O jakich świętach mowa jest w wierszyku?

- Co znajdowało się w koszyczku?

- Jakie były jajka w koszyczku?

 

2.Proponuje wysłuchać piosenkę pt: „Pisanki, pisanki jaka malowane”

https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY&pbjreload=10

Omawiamy treść piosenki zadając pytania:

- O czym była piosenka?

- jakie jajka były w piosence?

- Co namalowane było na jajeczkach?

 

3. Zabawa dydaktyczna „Co powinno się znaleźć w wielkanocnym koszyczku?

Potrzebny nam będzie koszyczek i  różne produkty spożywcze (chlebek, sól, pieprz, kiełbaska, jajka, babka, mleko, cukier, mąka itp), kurczaczek i baranek wielkanocny. Prosimy dzieci, aby wybrały spośród leżących produktów i rzeczy tylko te, które wkładamy do koszyczka na Wielkanoc.

 

4. Zabaw matematyczna „Pisanki wielkanocne”

Potrzebne nam będą pisanki w różnych kolorach (jeśli nie mamy możemy wyciąć je z papieru ). Następnie rozkładamy je na stole lub dywanie i zdajemy dzieciom pytanie: Czym różnią się od siebie pisanki? Następnie prosimy, aby dziecko posegregowało pisanki wg. kolorów. Potem proponujemy, aby dziecko przeliczyło pisanki w danych kolorach. Na zakończenie możemy dorysować na pisankach różne wzorki np. flamastrami.

 

  5.   Zabawa badawcza Które to jajko?” - obserwacja wirujących jajek.

Trzymamy dwa jednakowe jajka i prosimy dziecko, aby zastanowiło się, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane( takie jak na kanapeczkach zjadamy). Dziecko podaje swoje propozycje. Następnie dziecko wprawia w ruch obrotowy oba jajka oraz obserwuje ich ruch i określa, które z nich kręci się szybciej. Następnie rozbijamy jajko i sprawdzają czy miały rację.

Wniosek: Gotowane jajko wiruje szybko, natomiast surowe kołysze się i obraca wolniej. Dzieje się tak, ponieważ jajko ugotowane (szczególnie to na twardo) ma stały środek, a surowe nie może obracać się łatwo i szybko - jego płynny środek przesuwa się wewnątrz skorupki na wszystkie strony.

-Porównywanie jajka na twardo i surowego – wyciagnięcie wniosków przez dzieci.                     Wnioski: Jajka na twardo mają twardą skorupkę, są w środku twarde, białko jest białe, żółtko ma żółty kolor. Jajka na miękko są w środku płynne, białko jest przezroczyste, żółtko jest żółte. Skorupka jajka ma kształt okrągła, jest twarda, budulec (wapno), pory oraz błonę wyściełającą wnętrze.

 

6. W poszukiwaniu pisanek” - zabawa ruchowa, ćwiczymy spostrzegawczość.

Potrzebne nam będą pisanki w różne wzory (mogą być plastikowe, prawdziwe lub nawet wycięte z papieru, ważne żeby miały wzorki) , które rozkładamy w pokoju w widocznych miejscach. Dziecko słucha muzyki poważnej, na przerwę w muzyce szuka opisywanej przez nas pisanki  i podchodzi do niej.

 

7. Zabaw zręcznościowa „Zanieś jajko”

Wyznaczamy w  domu prosta i niezbyt długa trasę do przejścia. Dajemy dziecku duża stołową łyżkę i kładziemy na niej mała piłeczkę (to będzie nasze jajeczko.) Następnie prosimy dziecko, aby przeszło całą wyznaczona trasę trzymając łyżkę obiema rękami tak, aby piłeczka nie spadła z łyżki. Uwaga potem możemy dużą łyżkę zamienić na małą łyżeczkę.

 

8. Praca plastyczna do wyboru:

- „Pisanki”- wspólne malowanie prawdziwych pisanek np. farbami

- „Pisanka”- wycinamy dużą pisankę z białego papieru lub drukujemy kolorowankę. Następnie potrzebne nam będą farby plakatowe i kulka z waty (pompon), na którą zapinamy klamerkę od bielizny. Moczymy klamerkę trzymającą kulkę z waty w farbie i wykonujemy stempelki na pisance

 

9. Dla chętnych: zadania z książeczki ze stron: 22-24. (książeczki włożyłyśmy do szafek w szatni).

 

10.   1 kwietnia koniecznie zróbcie psikusa rodzinie z okazji Prima Aprilis.

 

Polecam również inne eksperymenty z jajkiem

https://www.mamawdomu.pl/2016/03/eksperymenty-z-jajem-czyli-7-pomyslow-na-doswiadczenia-z-dziecmi.html

 

Motylki- mgr Małgorzata Krzyczkowska

Temat kompleksowy: Święta Wielkanocne

  1. Zabawa ruchowa „Zajączki”- rozkładamy na dywanie papierowe lub plastikowe pisanki, włączamy dowolną muzykę (robimy krótkie przerwy –dzieci chwilę skaczą przy muzyce, wyłączamy itd.), a dzieci skaczą jak zajączki  między pisankami. Gdy muzyka ucichnie, dzieci stają przed dowolną pisanką i przeskakują przez nią. Zabawę powtarzamy kilka razy.
  2. „W wielkanocnym koszyku” – dzieci opisują, co znajduje się w koszyku wielkanocnym. Potrzebny nam koszyczek oraz produkty, które święcimy w kościele: chleb, sól, pieprz, kiełbasa, jaja itp.
  3. „Pisanki” – zabawa dydaktyczna: potrzebne będą pisanki z papieru różnej wielkości oraz koloru. Dziecko układa jajka według wielkości od najmniejszego do największego i odwrotnie, przelicza je, nazywa kolory. Można przygotować po kilka pisanek danego koloru – dziecko tworzy zbiory według kolorów.
  4. Wysłuchaj piosenki o tematyce wielkanocnej i opowiedz, o jakich znakach tradycji Wielkanocy dzieci śpiewają? https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U
  5. Po wysłuchaniu wiersza, powiedz, jak obchodzimy Śmigus Dyngus? Czy wiesz, kiedy obchodzimy to święto?

 

 ,,Śmigus  Dyngus”M. Terlikowska

 

Wie o tym i Tomek i Ewa,

że w śmigus się wszystkich oblewa.

Ale czy trzeba Pawełka

oblewać z pełnego kubełka?

Wystarczy małym kubeczkiem

dla żartu

dla śmiechu,

troszeczkę.

Bo gdy wiatr chmurkę przywieje

i wszystkich was deszczem

poleje?

 

 6. „Pisanki” wspólnie z rodziną wykonajcie pisanki z prawdziwych jaj – np. przy użyciu farb lub flamastrów lub wałeczków z bibuły. Przygotujcie wspólnie koszyk wielkanocny.

 

7. Zabawy ruchowe: - Pokaż, jak chodzą kurczaczki, jak machają skrzydełkami, nachylają się po jedzenie. Teraz pokaż, jak chodzi dorosła kura lub kogut. Jakie dźwięki wydają te zwierzęta?

- Zajączki skacz jak zajączek. Pokaż, jakie uszy ma zając?

- Baranki – chodź na czworakach jak baranek.

8. Zachęcam dzieci do wykonania zadań w książeczce o tematyce wielkanocnej (str. 23-24).

9. Znajdź parę do ilustracji i nazwij to, co zobaczysz na obrazkach:
 
 

Pszczółki- mgr Hanna Jaworska

Temat kompleksowy : Wielkanoc

1. Proponuje przeczytać dzieciom fragment opowiadania „Wielkanoc” T. Kruczka

 

I tak się zaczęła wielkanocna przygoda. Najpierw sadziłyśmy rzeżuchę. Na talerzu w kwiatki

rozsypałam ziemię i wysypałam maleńkie brązowe ziarenka. Potem całość podlałam wodą.

– Tylko pamiętaj, żeby podlewać codziennie – ostrzegła mama – inaczej rzeżucha nie zdąży

wyrosnąć do świąt.

– Dobrze, mamo – powiedziałam i naprawdę starałam się pilnować podlewania. Wiecie, to

niesamowite, kiedy ziarenka pękają i wyrastają z nich maleńkie roślinki, które są codziennie

większe. (…).

Kiedy zasadziłam rzeżuchę, przyszedł czas na malowanie pisanek. Najpierw tata zrobił wydmuszki

z jajek. Aż cały był czerwony na buzi od tego dmuchania. A na drugi dzień zabraliśmy

się za malowanie. Pisanki maluje się na sto sposobów. Można malować farbkami, można pisakami,

można poprzyklejać do nich różne rzeczy. Najważniejsze to nie zgnieść wydmuszki. Ale

czasami wydmuszka pęka. W zeszłym roku strasznie się tym martwiłam. Teraz jestem już duża

i się nie martwię, bo zawsze można zrobić nową pisankę.

Kiedy mieliśmy już cały koszyk kolorowych pisanek, przyszedł czas na świąteczne wypieki.

Tata przyniósł dla mnie do kuchni specjalny mały zabawkowy stolik, żebym mogła pomagać

babci i mamie. I pracowałyśmy wszystkie trzy. To znaczy babcia i mama pracowały, a ja pomagałam.

Pieczenie nie jest wcale łatwe. Ręce bardzo szybko oklejają się mąką i można pobrudzić

całą kuchnię i fartuszek. I powiem wam, że bardzo szybko cała byłam w mące i klejącym cieście.

– Nie przejmuj się, Tolu – powiedziała babcia, widząc moją zmartwioną minę. – Bardzo dobrze

nam pomagasz i najważniejsze, że się uczysz przygotowywać święta. To bardzo ważne!

Później babcia umyła mi ręce i buzie i zdjęła fartuszek.

– A teraz mam coś dla ciebie – mrugnęła do mnie okiem i zaprowadziła mnie do tego wielkiego

kosza, który przyniosła.

– Proszę, to dla ciebie – powiedziała i podała mi wielką księgę z kolorowymi obrazkami. – To

książka o świątecznych zwyczajach.

Pobiegłam do pokoju i razem z zabawkami zaczęliśmy wszyscy ją przeglądać. A tam same

cudeńka! Wycinankowi chłopcy i wycinankowe dziewczynki w kolorowych spódnicach biegają

po kartkach! Niosą wysokie kolorowe palmy zrobione z malowanej trawy i kwiatów. A każda

palma ledwo co mieści się na kartce.

– To Niedziela Palmowa – powiedział tata, który dosiadł się do nas na chwilę.

– A tu zobacz! Dzieci idą ze święconką do kościoła – dodał.

I rzeczywiście, na obrazku dzieci niosły małe koszyczki przykryte białymi serwetkami.

– O, a tu pisanki, ale takie dziwne – pokazałam kolejny obrazek.

– To nie pisanki tylko kraszanki – powiedział tata. – Zamiast malować wydmuszki, wzory

skrobie się ostrym nożykiem.

– A to stół na niedzielne wielkanocne śniadanie – pokazał tata.

– Jest babka i mazurek, i baranek, szynka i pisanki, i kiełbaski, i inne przysmaki. A tu dalej

drzewa pełne małych zielonych pączków, z których lada moment miały wystrzelić liście. Zupełnie

jakby cała przyroda cieszyła się ze świąt.

– A to lany poniedziałek – zaśmiał się tata. – Wycinankowi chłopcy oblewali wycinkowe

dziewczynki wycinankową wodą, a one śmiały się, uciekały, tak szybko że omal nie wypadły

z książki.

– Dosyć tego oglądania! Muszę biec pomagać mamie i babci – powiedział tata i wyszedł z pokoju.

– O, to mi się podoba – powiedział, zerkając z półki porcelanowy słoń. – Takie polewanie.

Bardzo lubię polewanie wodą. – Ja tam wolę palmy – powiedziała żyrafa. – Są takie wysokie jak ja!

– A ja najbardziej lubię baranka – powiedział pluszowy baranek.

– A ty, Tolu – spytała żyrafa – co najbardziej lubisz w tych świętach?

– To, że w ogóle są i że babcia przyjechała – powiedziałam – i że wszyscy jesteśmy razem.

Kiedy zasypiałam, wszystkie zabawki opowiadały sobie, co najbardziej lubią w święta wielkanocne.

Jedynie mały pluszowy zajączek nic nie mówił, tylko uśmiechał się tajemniczo.

 Następnie zadajemy dzieciom pytania do tekstu.:

- Jak nazywają się święta, do których przygotowywała się Tola? Co Tola posadziła na talerzu? Jak nazywały się jajka, które malowała Tola?

2. Zabawa ruchowa „Zajączki”- rozkładamy na dywanie papierowe lub plastikowe pisanki, włączamy dowolną muzykę (robimy krótkie przerwy –dzieci chwilę skaczą przy muzyce, wyłączamy itd.), a dzieci skaczą jak zajączki  między pisankami. Gdy muzyka ucichnie, dzieci stają przed dowolną pisanką i przeskakują przez nią. Zabawę powtarzamy kilka razy.

3. Zabaw zręcznościowa „Zanieś jajko”- wyznaczamy w  domu prosta i niezbyt długa trasę do przejścia. Dajemy dziecku duża stołową łyżkę i kładziemy na niej mała piłeczkę (to będzie nasze jajeczko.) Następnie prosimy dziecko, aby przeszło całą wyznaczona trasę trzymając łyżkę obiema rękami tak, aby piłeczka nie spadła z łyżki. Uwaga potem możemy dużą łyżkę zamienić na małą łyżeczkę.

4. „W wielkanocnym koszyku” – dzieci opisują, co znajduje się w koszyku wielkanocnym.

5 „Pisanki” – zabawa  dydaktyczna – dziecko łączy w pary takie same pisanki.

6. „Co wkładamy do koszyka wielkanocnego?” – dziecko łączy produkty, które powinny znaleźć się w koszyku wielkanocnym.

7.Dzielenie na sylaby . Gra pod linkiem:

 https://wordwall.net/pl/resource/1367357/wielkanoc

8. Praca plastyczna „Pisanka” – dzieci ozdabiają szablon pisanki według własnego pomysłu.

9. Zachęcamy do osłuchiwania się z piosenką utrwalającą wiedzę na temat polskich tradycji wielkanocnych:

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

10. A to link do odcinka „Domowego Przedszkola” o tematyce wielkanocnej:

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,swiateczne-zwyczaje-wielkanoc,43855

oraz Miś i Margolcia https://vod.tvp.