edukacja zdalna 5-latków 12.04-16.04

Zapraszamy do zabawy Żabki, Pajacyki, Gwiazdeczki i Misie

Gwiazdeczki - mgr Lena Osińska, mgr Agnieszka Pacek

TEMATYKA KOMPLEKSOWA: „DBAMY O NASZĄ PLANETĘ”

 

1. ZACHĘCAM DO OBEJRZENIA FILMU PT. „W KONTAKCIE Z NATURĄ”

https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ

 

2. KARTA PRACY- bardzo proszę  o wykonanie kart pracy

 

3.PRACA PLASTYCZNA: „Minionek z plastikowej butelki”

Pomoce: plastikowa butelka, farby, pędzelek. –

Wykonanie: butelkę pomalować na żółto i niebiesko, domalować oczy.

 

DZIECI 5- LETNIE bardzo proszę o wykonanie zadań z „Kart pracy”

  • KARTA PRACY NR 4 str. 10 i 11
  • ZESZYT GRAFOMOTORYCZNY STR 64i 65
  • KROPKI KRESKI I LITERY ( cyferka9)

 

DZIECI 4 LETNIE

Pokoloruj obrazek zgodnie z rysunkiem (dziewczynka trzymająca Kulę Ziemską)

Wytnij obrazek wzdłuż linii, a następnie naklej na kartce (obrazek przedstawiający dzieci trzymające Kulę ziemską”

 

Na koniec zachęcam do obejrzenia filmu i wykonania „Kart pracy”

https://panimonia.pl/2020/04/20/dzien-ziemi-prezentacja-karty-pracy-i-inspiracje/

 

Żabki- mgr Agnieszka Szymańska, mgr Barbara Sawicka

Temat kompleksowy „Z kulturą za pan brat”

 

1.Poranna rymowanka, przypomnienie nazwy aktualnego miesiąca.

Kwiecień – plecień wciąż przeplata, (dziecko wykonuje dłońmi „młynek”)

trochę zimy, trochę lata. (dziecko wykonuje krok do przodu, a następnie krok do tyłu)

Witaj, kwietniu, z kwiatów koszem! (dziecko macha dłonią na powitanie)

Nie syp śniegiem, bardzo proszę… (dziecko kiwa palcem wskazującym w geście zaprzeczenia)

 

2. Obejrzenie teatrzyku kukiełkowego pt. „Ballada o uprzejmym rycerzu”.

 https://www.youtube.com/watch?v=J131lnUyomw

Omówienie treści przedstawienia, wysnucie myśli przewodniej (warto być uprzejmym).

 

3. Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego pt. „Piękne zwyczaje”.

Słonko ma bardzo piękne zwyczaje:

mówi „dzień dobry”, gdy rano wstaje.

A drzewa, lśniące rosą nad ranem,

szumią „dzień dobry, słonko kochane”.

Gdy słonko chmura zasłoni siwa,

mówi: „przepraszam”, potem odpływa.

Gdy ciepłym deszczem sypnie dokoła,

„dziękuję” – szumią trawy i zioła.

Słonko dzień cały po niebie chodzi,

„dobranoc” mówi, kiedy zachodzi.

Mrok szary wkoło, trawy i drzewa

„dobranoc” szumią z prawa i lewa.

„Magiczne słowa” – burza mózgów, podawanie przykładów sytuacji, w których używamy zwrotów grzecznościowych.

 

4. Wysłuchanie opowiadania M. Mazan pt. „Kulturalny wieczór”.

https://www.youtube.com/watch?v=MeKgOER2I3A

„ Kulturalny wieczór” Maciejka Mazan

– Jacuś, pobaw się ze mną – poprosiła Nikola.

 Jacuś nie bardzo miał ochotę, ale tego dnia w przedszkolu było mało dzieci i zaczęło mu się nudzić.

– No trudno – powiedział. – A w co?

– W kulturalny wieczór. Ja będę wielką damą, tak jak moja mama, a ty będziesz moim narzeczonym.

– Wykluczone – oznajmił Jacuś i zrobił w tył zwrot.

– I zabierzesz mnie do cukierni na tort i ciastka z kremem! – dodała Nikola.

 Jacuś Placuś bardzo lubił wszelkie słodycze, a zwłaszcza ciasta.

 – A będzie tort czekoladowy? – spytał.

 – Co tylko zechcesz – obiecała słodko Nikola.

Więc Jacuś niechętnie wrócił.

– A teraz weź mnie pod rękę – rozkazała Nikola.

– Dlaczego? – jęknął Jacuś.

– Bo tak jest kulturalnie. Poza tym będziemy mówić „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie”, ponieważ to też jest kulturalne.

Jacuś wziął Nikolę pod rękę i podszedł z nią do stolika.

– I co teraz? – spytał.

– Teraz przychodzi kelner, a my zamawiamy ciastka – wyjaśniła Nikola. – Ja poproszę uprzejmie cztery rurki, pięć kawałków szarlotki i wuzetkę, ale małą, bo muszę dbać o linię, jak moja mama.

– A ja… – zaczął Jacuś.

– I jeszcze koktajl śmietankowo-truskawkowy! – wpadła mu w słowo Nikola.

– A ja poproszę tort czekoladowy…

– Opowiedz mi, jak ci minął dzień – przerwała mu Nikola.

– Przecież dzień jeszcze nie minął – zdziwił się Jacuś.

– Wiem, ale to kulturalnie tak spytać – oznajmiła Nikola.

– Oho – odezwał się Bobek, który akurat przechodził obok nich. – Jacuś, co robisz?

– Idź stąd – rzuciła Nikola. – Jacuś jest zajęty.

– Jacuś, nie pokopiemy piłki? – spytał Bobek.

– Za moment – wymamrotał Jacuś. – Tylko zjem tort. Bobek zrobił wielkie oczy.

– Jaki tort? Tu gdzieś dają tort?

– Rany, Bobek! Jak ty wolno myślisz! My się tak bawimy! – wrzasnęła Nikola.

 Bobek wzruszył ramionami i poszedł sobie.

– No to jak ci minął ten dzień? – spytała znowu Nikola.

– Tak sobie… – zaczął Jacuś, ale Nikola mu przerwała:

– O, są moje ciastka! Dziękuję, dziękuję uprzejmie!

– A ja chciałbym tort – wymamrotał markotnie Jacuś.

– No już, masz ten swój tort – zirytowała się Nikola i postawiła przed nim plastikowy klocek. A potem zaczęła udawać, że zjada ciastka, głośno mlaszcząc.

– Wiesz co, Nikola… – zaczął Jacuś, lecz nie skończył.

– Ale pięknie wygląda ten twój torcik! – wrzasnęła Nikola. – Dasz kawałek?

I zanim Jacuś zdążył coś powiedzieć, zabrała mu cały klocek! Tego było już za wiele. Jacuś potrafił wiele znieść, lecz nie mógł tolerować tego, że ktoś zabiera mu tort, nawet na niby!

– Dość tego – powiedział i wstał. – Już się nie chcę z tobą bawić.

– Siadaj! – rozkazała Nikola. – Natychmiast siadaj! To, co zrobiłeś, było bardzo niekulturalne!

– To ty jesteś niekulturalna! – zdenerwował się Jacuś. – Mlaszczesz przy jedzeniu, nie słuchasz, co mówię, ciągle mi przerywasz i obraziłaś mojego kolegę! Dziękuję uprzejmie za taki kulturalny wieczór! I poszedł sobie. Postanowił, że nie będzie się już bawić z Nikolą – no, chyba że Nikola zachowa się kulturalnie i przypomni sobie, że oprócz „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie” istnieje jeszcze słowo „przepraszam”…

Rozmowa kierowana na temat opowiadania:

W co Nikola chciała się bawić z Jackiem?

Jak w zabawie miały zachowywać się dzieci?

Czy Nikola zachowywała się w sposób kulturalny?

Co zrobił na koniec Jacek?

Próba oceny postępowania bohaterów opowiadania.

Wykonanie karty pracy „Planeta dzieci” część 4 str. 2,3.

 

5. Słuchanie wiersza S. Karaszewskiego pt. „Magiczne słowa trzy”.

Na podwórku siedzi szpak i do chłopca mówi tak:

„Są magiczne słowa trzy, słowa te wnet poznasz ty.

Każde ma niezwykły dar, każde kryje w sobie czar.

Ten kto ma oliwę w głowie, niechaj słowa te wypowie,

a kto wodę ma w rozumie, słów tych nigdy nie zrozumie!

Oto słowo pierwsze: „proszę”, sprzedam ci je za dwa grosze.

Drugie słowo to „przepraszam”, żal i skruchę nim ogłaszasz.

Trzecie słowo to „dziękuję”, którym wdzięczność okazujesz.

Gdy wypowiesz słowa trzy, każde się otworzą drzwi

I na twarzach wszystkich ludzi życzliwości uśmiech wzbudzisz.

Słowa trzy – to tak niewiele, byś był wszystkich przyjacielem.

Dar grzeczności, uprzejmości w twoim sercu niech zagości!

Po to słowa te ci dałem, aby szczęście ci sprzyjało.

Gdy cię prześladuje pech, użyj magii słów tych trzech!”

Mówił tak czarodziej szpak i odleciał. Mądry ptak.

Może tu powróci znów uczyć nas magicznych słów?

Rozmowa inspirowana wierszem, próba wyjaśnienia, określenia „Co to znaczy być grzecznym?”.

 

Zabawa „Dokończ zdanie”, dziecko słucha rymowanek i dopowiada właściwe słowo.

Wietrzyk porwał mój kapelusz,

biegnę za nim, już go chwytam,

ale wietrzyk powiał znowu,

a kapelusz dalej zmyka...

Pobiegł Tomek co sił w nogach,

z wiatrem wcale nie był w zmowie.

Zręcznie złapał mój kapelusz.

Już go niesie. Co mu powiem? DZIĘKUJĘ

Obiad dziś jest bardzo smaczny,

bo jem ulubiony groszek.

Mam ochotę zjeść go więcej,

więc do mamy mówię... PROSZĘ

Bartek w biegu trącił Gosię,

bo chciał bardzo złapać Krzysia.

Gosia była obrażona

i na Bartka i na Krzysia.

Bartek jednak się zatrzymał:

- Nie płacz Gosia, wina nasza!

Ja za Krzysia i za siebie

bardzo, bardzo cię... PRZEPRASZAM

 

6. Piosenki do słuchania, śpiewania, ilustrowania ruchem – do wyboru.

https://www.youtube.com/watch?v=Iz_VSfa_VaE&list=RDIz_VSfa_VaE&start_radio=1  https://www.youtube.com/watch?v=DL6eWrZAizQ

https://www.youtube.com/watch?v=kwLEwyI-JzM

https://www.youtube.com/watch?v=Uye4KqN5sD8

 

7. Słuchanie wiersza J. Brzechwy pt. „Kwoka”.

Proszę pana, pewna kwoka

Traktowała świat z wysoka

I mówiła z przekonaniem:

 – Grunt – to dobre wychowanie!

Zaprosiła raz więc gości,

By nauczyć ich grzeczności.

Osioł pierwszy wszedł, lecz przy tym

W progu garnek stłukł kopytem.

Kwoka wielki krzyk podniosła:

 – Widział kto takiego osła?! 

Przyszła krowa. Tuż za progiem

Zbiła szybę lewym rogiem.

Kwoka, gniewna i surowa,

Zawołała: – A to krowa!

Przyszła świnia prosto z błota.

Kwoka złości się i miota:

 – Co też pani tu wyczynia?

Tak nabłocić! A to świnia!

Przyszedł baran. Chciał na grzędzie

Siąść cichutko w drugim rzędzie,

Grzęda pękła. Kwoka, wściekła,

Coś o łbie baranim rzekła

I dodała: – Próżne słowa,

Takich nikt już nie wychowa,

Trudno… Wszyscy się wynoście!

No i poszli sobie goście.

Czy ta kwoka, proszę pana,

Była dobrze wychowana?

Rozmowa kierowana na temat treści wiersza.

„Goście kwoki”zabawa dydaktyczna. Przygotowanie: sylwety zwierząt występujących w wierszu; dziecko manipuluje, przelicza, ustala kolejność.

Wykonanie zadania z karty pracy „Planeta dzieci” część 4 str. 7,8.

 

8. Słuchanie wiersza pt. „W kinie”.

Piegowaty Jaś z Radzynia

co sobotę szedł do kina.

Co sobotę wszyscy w kinie

mieli dość Jasiowych minek.

Bo ten piegowaty chłopak

wszystko robił tam na opak,

głośno gadał, jadł, szeleścił,

ze sześć paczek chrupek zmieścił.

Potem czas na popijanie

puszek z sykiem otwieranie,

tupot nóg i głośne śmiechy,

ależ Jasio miał uciechę!

Jaś się dziwił, że dziewczyna

żadna nie chce z nim do kina.

A koledzy też nie chcieli,

widząc Jasia osłupieli…

Pewnej soboty bez jego wiedzy

usiedli za nim jego koledzy,

jedli i pili głośno chrząkając

i Jasiowi w fotel często stukając.

Jasia Pieguska złość już rozsadza!

A widzisz Jasiu, jak to przeszkadza.

„Cicho” – wyszeptał – „film oglądajcie”…

I w oglądaniu nie przeszkadzajcie.

Rozmowa inspirowana wierszem na temat właściwego zachowania się w kinie.

„Tropimy głoskę f”podawanie przykładów nazw z głoską „f” na początku, wykonanie zadania z karty pracy „Planeta dzieci” część 4 str. 4.

„Plakat do ulubionego filmu” – zabawa plastyczna (przygotowanie: kartki formatu A3, kredki pastele, ołówki, mazaki; dziecko rysuje postacie ze swojego ulubionego filmu).

 

9. Słuchanie wiersza J. Kulmowej pt. „Po co jest teatr”.

Ta drabina to schody do nieba,

a ta miska pod schodami to księżyc.

Tamten miecz to zwyczajny pogrzebacz,

a z garnków są hełmy rycerzy.

Ale kto w te czary nie uwierzy?

To jest teatr.

A teatr jest po to,

żeby wszystko było inne niż dotąd.

Żeby iść do domu w zamyśleniu,

w zachwycie.

I już zawsze w misce księżyc widzieć…

Rozmowa kierowana na temat utworu:

O jakim miejscu opowiada wiersz?Co niezwykłego dzieje się w teatrze?

Po co jest teatr?

Wykonanie zadania z karty pracy „Planeta dzieci” część 4 str.5.

„Kukiełka z łyżki drewnianej” – zabawa plastyczna (przygotowanie: drewniana łyżka, włóczka, kokardki, szmatki, druciki kreatywne, nożyczki, klej, oczka, kolorowy papier itp.).

https://www.youtube.com/watch?v=qzYaR2z9p3s

 

10. „Na koncercie” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic prezentuje dziecku z Internetu dwa fragmenty filmu z koncertów: muzyki rockowej i muzyki klasycznej. Zadaniem dziecka jest określić, czym różnią się te dwa koncerty, na jakich znanych im instrumentach grali muzycy oraz jak należy się zachować na jednym, a jak na drugim koncercie.

Wykonanie zadania z karty pracy „Planeta dzieci” część 4 str. 6.

 

11. „Gimnastyka buzi i języka”, „Zabawy logopedyczne”. https://www.youtube.com/watch?v=JmlWtzAdFe0

https://www.youtube.com/watch?v=zA85oayoC2

 

12. Kolorowanki „Savoir Vivre” – do wyboru, superkid.pl

https://www.google.com/search?q=kolorowanki+savoir+vivre&oq=kolorowanki+savoir&aqs=chrome.1.69i57j0.11581j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

13. Zabawy ruchowe.

„Linoskoczek” – przechodzenie stopa przed stopą po rozciągniętej skakance.

„Czy potrafisz” – dziecko porusza się maszerując, podskakując, biegając, na zatrzymanie wykonują zadania: skłony, przysiady, pajacyki itp.

„Kelner” – przenoszenie piłeczki na drewnianej łyżce omijając tor przeszkód.

Zabawy ruchowe przy muzyce

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU  

https://www.youtube.com/watch?v=EKp3EdoHdKI

 

14. Karty pracy – wykonywanie zadań z wykorzystaniem kart pracy „Planeta dzieci” część 4 oraz „Zeszyt grafomotoryczny” (str. 61 – 63).

T

Pajacyki - mgr Edyta Zakrzewska, mgr Agnieszka Pacek

Temat kompleksowy: Książka naszym przyjacielem.

 

1.Nasze spotkanie rozpoczniemy od małej rozgrzewki, a przy okazji utrwalimy strony naszego ciała: https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM

Czy dobrze pokazywaliście poszczególne strony? Myślę że tak, a te dzieci które miały problem mogą śpiewać piosenkę i utrwalać stronę lewą i prawą.

 

2.Zapraszam Was do biblioteki- miejsca, w którym można wypożyczyć książkę. Należy jednak pamiętać, że należy ją szanować  i oddać we właściwym terminie.

   https://www.youtube.com/watch?v=5XXbDAEUToM

   https://www.youtube.com/watch?v=VkFhIN2xMbk  Pamiętajcie, Pani pracująca w bibliotece to BIBLIOTEKARKA , a osoby czytające książeczki to CZYTELNICY.

 

3.Posłuchajcie wierszyka Hanny Łochockiej pt. „Książka czeka”.

Książka nas uczy, książka cieszy,

czasem zadziwi

nas niemało

albo po prostu tak rozśmieszy,

jakby się dobry

żart słyszało.

Książka też mądrze nam doradza

różne wskazówki,

wzory daje.

Książka w szeroki świat wprowadza,

dalekie z nami

zwiedza kraje.

L u bi m y  k s i ą ż k ę -

przyjaciółkę.

Wiesz co ci powiem?

Nie odwlekaj.

Masz trochę czasu? Spójrz

na półkę,

sięgnij po książkę!

Książka czeka!

 

Porozmawiajcie na temat treści wierszyka.

 

4.Jakie to książki? – rozwiązywanie zagadek. Rodzic opisuje bohatera wybranej bajki , np. Kopciuszka, Królewnę Snieżkę, Kota w butach, lecz nie podaje jego nazwy. Dzieci na podstawie opisu odgadują o kogo chodzi.

 

5.Poniżej znajdziecie kilka zagadek, dotyczących baśni, bajek. Odpowiedzcie na nie. Zwróćcie uwagę na pojawiające się w nich rymy:

Kto z krasnalami w tym domku mieszka?

To na pewno jest Królewna (ŚNIEŻKA)

Kto był dobry dla Kopciuszka?

Chrzestna matka, czyli….(WRÓŻKA)

Czerwony Kapturek do babci wędrował.

Lecz wilk się zaczaił i za drzewem….(SCHOWAŁ)

Groźna Baba Jaga ma domek z piernika,

Kto ją spotka w lesie, niechaj prędko…(ZMYKA)

Rzecz to znana, całkiem pewna,

Że Pinokio powstał z… (DREWNA)

 

6.Wykonajcie obrazek przedstawiający Waszą ulubioną postać z bajki. Wykorzystajcie kartki białego papieru i kredki.

 

7.A teraz trochę ruchu       https://www.youtube.com/watch?v=x9F1oqntz_o

 

8.Zabawa matematyczna: „Liczymy książki na półkach”. Na dywanie należy ułożyć paski papieru, które będą tworzyły 8 półek. Dzieci podpisują półki liczbami od 1 do 8, zaczynając od tych najbliżej położonych. Następnie dzieci wykonują polecenia (potrzebne będą liczmany, np. kolorowe kwadraty z papieru):Połóż na drugiej półce 2 czerwone kwadraciki  i 6 zielonych. Ile jest razem kwadracików na drugiej półce?

 

9.KSIĘGARNIA jest bardzo interesującym i ciekawym miejscem. Książki wypoczywają sobie na półeczkach w poszczególnych działach tematycznych. Was zapewne interesują książki w dziale dziecięcym.  https://www.youtube.com/watch?v=MPhf7GvXjz4

 

10.„Zakładki do książek”- praca plastyczna. Do wykonania zakładki potrzebne będą: kolorowy papier techniczny o wymiarach 5cm x 20cm, dziurkacz, kawałki wełny, kredki. Dzieci robią dziurkaczem dziurki na dwóch krótszych krawędziach, przewlekają przez nie włóczkę i kolorują według uznania.

 

Misie - mgr Monika Stachowicz

Witam wszystkich serdecznie rodziców i dzieci.
Moi drodzy w tym tygodniu tematem kompleksowy jest „Wiosna na wsi”.

 

1.Poniżej zamieszczam treść filmu edukacyjnego „Zwierzęta na wsi – odgłosy, zagadki, odpowiedzi”, dzieci obejrzą z połączoną zabawą słowną - zapoznanie ze zwierzętami mieszkającymi w gospodarstwie domowym i globalne czytanie wyrazów: kura, kogut, krowa, owca, pies, kot.

https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0

 

2.Praca plastyczna „Kogut” metodą wydzieranki - rozwijanie umiejętności wydzierania drobnych elementów z papieru i wyklejania nimi konturu koguta.

 

3. Posłuchajcie filmu edukacyjnego „Zwierzęta na wsi- gdzie mieszkają, co jedzą, co nam dają”. Zabawa dydaktyczna „Skąd to mamy?” - ćwiczenia klasyfikacyjne, rozpoznanie z korzyściami płynącymi z hodowli zwierząt (kura- jajka; gęś- jajka, pierze; owca- mięso, wełna, mleko; krowa- mięso, mleko; pszczoły- miód). Zabawa słowna: zabawa „Co pochodzi z mleka?” - rozpoznawanie i nazywanie produktów, które są zrobione z mleka.

https://www.youtube.com/watch?v=CpcmvJTO5G4&t=1s


4. Zabawy i ćwiczenia ruchowe:

https://www.youtube.com/watch?v=ZvvewNwtu_c

 

5. Posłuchać i nauczyć się piosenki „U nas na podwórku” - zapoznanie z tekstem oraz melodią utworu, improwizacje własne na instrumentach perkusyjnych, wyklaskiwanie rytmu piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=R2PX4tFSz7k

 

6. ,,Traktor”- praca dowolna techniką wybraną przez dziecko- malowanie farbami, wyklejanie plasteliną lub wydzieranka z kolorowego papieru. Pracę można wykonać różnymi  technikami  płaska lub przestrzenna, do wyboru. Materiały potrzebne do wykonania pracy: papier koloru, rolki od papieru, farby, kredki, nożyczki, klej.
• Wprowadzenie do tematu. Opisywanie charakterystycznych cech Traktora.
• Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy. Rodzic zachęca do wykonania pracy. Wyjaśnia poszczególne etapy wykonania pracy.
• Samodzielne wykonywanie pracy przez dziecko. Rodzic przygotowuje na stole potrzebne środki dydaktyczne. Powodzenia.

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/traktor-do-druku/

 

7.Słuchanie wiersza H. Zdzitowieckiej „W naszym ogródeczku”. Nauka wiersza - rozwijanie pamięci.

https://www.youtube.com/watch?v=08_S0RA3mac

 

8. Zabawa muzyczno-ruchowa „W ogródku”; zabawa ruchowa z elementem równowagi „Nie podepcz grządek”.

 

9. Zabawa muzyczna  lub taniec z kapeluszem „Sadzimy fasolę”.

https://www.youtube.com/watch?v=w4Q0b0Muv-M

https://www.youtube.com/watch?v=CJJy9wuUa5Q

10.Ćwiczenia matematyczne – „Policz i pokaż” - posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.

https://www.youtube.com/watch?v=JlXSMBAFt-A