5-latki - 29.03-02.04.2021

Zapraszamy do zabawy Gwiazdeczki, Misie, Pajacyki i Żabki

Gwiazdeczki - mgr Lena Osińska, mgr Agnieszka Pacek

Tematyka kompleksowa „Wielkanoc”

1.Praca plastyczna „ koszyczek wielkanocny”

Pomoce: brystol, lub zwykła kartka z papieru, klej, nożyczki, kolorowy papier, ozdoby

Szablon koszyczka znajduje się pod linkiem

https://www.mamawdomu.pl/2015/03/wielkanocne-koszyki-diy.html

2.     Ćwiczenia grafomotoryczne

https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/RysujPoSladziePisanka.pdf

3.     Zabawa matematyczna „Pokoloruj pisanki według podanej cyfry”

https://itsybitsyfun.com/wp-content/uploads/2017/03/easter_color_by_numbers_0315-ilovepdf-compressed.pdf

 

4.     Bardzo proszę o wykonanie zadań:

„J, j” – jak jajko, zapoznanie z literką

„Kropki, kreski, litery” – literkę „J”

 „Karty pracy nr 3” strony od 36-48

„Zeszyt grafomotoryczny” strony od 55-60

 

DZIECI 4 LETNIE

5.     Praca plastyczna „ Koszyczek wielkanocny”

Pomoce: brystol, lub zwykła kartka z papieru, klej, nożyczki, kolorowy papier, ozdoby

Szablon koszyczka znajduje się pod linkiem

http://maluchwdomu.pl/2017/02/jak-zrobic-koszyczek-z-tektury.html

KARTA PRACY „ Połącz takie same zajączki”

https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/WielkanocneZajaczki-1.pdf

KARTA PRACY doskonalenie sprawności manualnej „ Kolorowanka”

https://drukowanka.pl/kolorowanka/zajaczek-wielkanocny-z-jajkiem/

KARTA PRACY – doskonalenie sprawności wycinania (proszę o wycięcie pisanki i jej pokolorowanie)

Bardzo proszę, o wykonie zadań z „Kart pracy” strony od 18-24

 

Misie - mgr Monika Stachowicz

Drodzy Rodzice, w ramach pracy zdalnej z mojej strony proszę, aby dzieci wykonały następujące zadania:

W tym tygodniu tematem kompleksowym jest kontynuacja tematu: „Wielkanoc”. Rozmawiała bym z dziećmi na temat kultywowaniu polskich tradycji wielkanocnych i poznawaniu symboli.

1.Poniżej zamieszam treść opowiadania „Tradycje Wielkanocne- Edu Kredka?”- zapoznanie dzieci ze zwyczajami oraz czynnościami związanymi z Wielkanocą. Obejrzyjcie film edukacyjny.

https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg&t=213s

2. Praca plastyczna „ Wielkanocny koszyczek”- karta prac „Planeta dzieci- zeszyt grafomotoryczny” str.60, narysuj obrazek w tunelu, w ramkach tyle kresek ile jest figur każdego rodzaju, ozdabianie koszyczka wg. pomysłu dzieci.

3.Słuchanie opowiadania Renaty Piątkowskiej „Śmigus- dyngus” połączona z rozwiązywaniem rebusów fonetycznych pt. „Kto oblewał się w lany poniedziałek”- zapoznanie ze zwyczajami oblewania się wodą w lany poniedziałek. Zwracanie uwagi na zachowanie umiaru w przestrzeganiu zwyczajów.

https://www.youtube.com/watch?v=Eb2VMzoQFgo

4.Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi- „Ptasie plotki”.

https://www.youtube.com/watch?v=ZfeKXcqdPgg

 5. Karta pracy „Planeta dzieci” str.44. Znajdź 10 różnic między obrazkami.

6.Słuchanie wiersza Jana Brzechwy„ Jajko” połączone z zabawą praktyczną „ Z czego składa się jajko?”- zapoznanie z budową jajka, rozbijanie jajka i oddzielanie białka od żółtka. Zwracanie uwagi na ich konsystencję , porównywanie wyglądu surowego i ugotowanego jajka na twardo. Karta pracy „Planeta  dzieci” str. 46.

https://www.youtube.com/watch?v=tqWUM_Cmzhk

 7.Posłuchaj i naucz się piosenki „Znaki Wielkanocne”

https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

karta pracy „Planeta dzieci”str.45. odszukanie wielkanocnych symboli i kolorowanie według wzoru.

8. "Stół Wielkanocny”- karta pracy „Planeta dzieci” str. 48. Staranne wycinanie elementów brakujących na stole i naklejanie w odpowiednie miejsce.

9. Ćwiczenia gimnastyczne - Codziennie od rana się ruszajcie, gimnastyką zaczynajcie.
https://youtu.be/FZ3pj_ZkldQ
https://youtu.be/OZTYeTEZ2wA
https://youtu.be/InxomdEHL8M
Gdy już ciało rozruszane, czas na umysł Wasz kochani.

11. Na zajęcia zapraszam - uważnie oglądajcie i polecenia wykonajcie. Karta pracy „Planeta dzieci” str. 47.

12. Praca plastyczna „Wielkanocna pisanka”- malowanie jajka i ozdabianie ich.
Materiały potrzebne do wykonania pracy: dowolny wybór środków mogą być farby plakatowe, zdjęcie lub szablon jajka, papier kolorowy, nożyczki, biała kartka, klej.
• Wprowadzenie do tematu. Opisywanie charakterystycznych cech pisanki- kraszanki.
• Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy. Rodzic zachęca do wykonania pracy. Wyjaśnia poszczególne etapy wykonania pracy.

Serdecznie pozdrawiam i życzę „Misiom” miłej pracy.

 

Pajacyki - mgr Edyta Zakrzewska

Temat kompleksowy: Święta wielkanocne.

 

1.Kilka ćwiczeń na początek dnia to ważna sprawa.

Na początek zachęcam Was do poruszania się według własnego pomysłu przy dźwiękach skocznej muzyki, zwróćcie uwagę na tempo piosenki…

https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc

 

2.Chciałabym przybliżyć Wam moi drodzy symbolikę Świąt Wielkanocnych.

Dlatego zapraszam Was serdecznie do obejrzenia prezentacji, która w przystępny sposób przekaże niezbędną wiedzę o tak ważnych symbolach:

https://www.youtube.com/watch?v=PSMcPXs-1vM

 

3.A teraz zabawa wprowadzająca nas w świąteczny nastrój „Przygotowania do świąt”

Dziecko ruchem przedstawia czynność, którą wykonuje się w domu przed świętami np. odkurzanie, pieczenie, mycie okien, trzepanie dywanów, wycieranie kurzu, rodzic musi odgadnąć co to za czynność, potem następuje zamiana ról.

 

4. Piosenka wielkanocna pt. : „Pisanki, pisanki jajka malowane”

https://miastodzieci.pl/piosenki/pisanki-3/

 

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

5. Wysłuchajcie wierszyka przeczytanego przez mamę lub tatę :

 

W wielkanocny poranek

Dzwonił dzwonkiem Baranek

A kurczątko z Zającem

Podskakują na łące

Wielkanocne kotki

Robią miny słodkie

Już wyjrzały z pączka

Siedzą na gałązkach

Kiedy będzie Wielkanoc

Wierzbę pytają .

 

A teraz odpowiedzcie na pytania:

  • Kto dzwonił dzwonkiem?
  • Kto oprócz baranka występuje w wierszu?
  • Jakie święta zbliżają się do nas?
  • Jakie znacie tradycje związane ze świętami Wielkanocnymi?

 

6. Propozycja zagadek słownych:

* Przeważnie jest biały i na stole leży. Kładą na nim sztućce, stawiają talerze (obrus)

*Jak się nazywa jako malowane, co na Wielkanoc się przydaje? (pisanka)

*Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą . Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)

*Upleciony ze słomy, wikliny chętnie nosi  owoce, jarzyny. Gdyby też z lasu przyniesie oraz pisanki i baranka poniesie czasem (koszyk)

*Ma długie uszy futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek (zając)

 

7. „Nasze pisanki”  Zapraszam do ozdabiania wielkanocnych pisanek-technika dowolna.

 

8. „Życzenia, życzenia z serca płynące” – układanie życzeń wspólnie z rodzicami. Dziecko samodzielnie wybiera komu chce złożyć życzenia wielkanocne (nagrany filmik mile widziany).

 

Z okazji Świąt Wielkanocnych

składam wszystkim w ten czas radosny

życzenia ciepłe jak tchnienie wiosny

Niech wszystkie troski będą daleko,

a dobro płynie szeroką rzeką.

 

Żabki - mgr Barbara Sawicka, mgr Agnieszka Szymańska

 

Propozycje zabaw

1. Słuchanie opowiadania U. Piotrowskiej pt. „Wkrótce Święta Wielkanocne”.

Wybrałem się z wizytą do zajączka Berka. Wziąłem bukiecik srebrnych bazi i pomaszerowałam. Cieszyłem się, że znowu spotkam prababcię Ani. To dla niej niosłem bazie. Powolutku dreptałem znajomymi ulicami. Wreszcie stanąłem przed domem moich przyjaciół. Właśnie mamusia Ani myła okna. Prasku, prasku i szyba zalśniła w słońcu. Wszedłem na ganek, ale szybko z niego zeskoczyłem, bo drzwi otworzyły się szeroko i wybiegł z nich tatuś z wielkim dywanem. Rozwiesił dywan na trzepaku i energicznie trzepał: pac, pac, pac. Bałem się, że zrobi w nim dziurę. Nagle zauważyłem prababcię Ani, która wychodziła z ogródka.

– Miś Anatol! – zawołała na mój widok. – Dawno niewidziany gość. Ojej, zawstydziłem się tym miłym powitaniem. Zrobiłem piękny ukłon i wręczyłem bukiecik.

– Jakie śliczne kotki wierzbowe, mam nadzieję, że nie uciekną – żartowała prababcia. Zaprowadziła mnie do pokoju Ani.

– Przyszedł do was pomocnik – powiedziała.

Zajączek Berek i lale oglądali jakieś ziarenka. A Ania wycinała z kolorowego papieru baranka, zajączki i kurczaczki. Tak byli zajęci, że nie usłyszeli, co prababcia mówiła.

– A kuku! – zawołałem. – Jestem!

– Misiu, misiu – zapiszczały lale. – Wystraszyłeś nas! A Berek zaczął podskakiwać i pokrzykiwać:

– Pomożesz nam wybrać najładniejsze ziarenka owsa! Najładniejsze ziarenka, tralala!

– Jeśli je dzisiaj zasiejecie, to zdążą wyrosnąć do Świąt Wielkanocnych – powiedziała prababcia.

I zabraliśmy się do pracy. Do kolorowych doniczek wsypaliśmy ziemię, a potem wysialiśmy ziarenka. Ania poustawiała doniczki na parapecie, żeby roślinki miały światło. Prababcia pokazała nam, jak należy podlewać owies. Wdrapałem się na parapet i obserwowałem uważnie, czy ziarenka zaczęły kiełkować. Nic się jednak nie działo.

– Może mają za mało wody? – pytałem.

– Oj, misiu, misiu – zaśmiała się prababcia – tak szybko nie urosną. Odwiedź nas w Wielki Piątek. Wtedy dopiero zobaczysz, jakie będą zielone łączki. Nie mogłem doczekać się następnej wizyty. W Wielki Piątek z samiutkiego rana, popędziłem jak wiatr. Aż trudno było uwierzyć, gdy zobaczyłem nasze doniczki z zielonym owsem. Zakręciłem się z radości w kółko i o mało nie wpadłem do wielkiego kosza z jajkami.

– Będziemy robić pisanki! – zawołały lale, widząc moją zdziwioną minę.

– A jak się robi pisanki? – pytałem.

– Po prostu maluje się jajka.

Nie wiedziałem, że robienie pisanek może sprawić tyle radości. Na jednej pisance namalowałem pszczółki i kwiatki, a na drugiej samochodziki. Lale malowały piękne wzorki i szlaczki. Ojej, jakie one są cierpliwe. A Berek pomalował jajko na zielono i powiedział, że to jest kapuściana pisanka. Ten Zajączek jest taki zabawny, cha, cha, cha.

 Muszę wam jeszcze powiedzieć, że przez cały czas dobiegały do mnie pyszne zapachy. Aż wstyd się przyznać, ale zapytałem Anię, co tak pachnie.

– Od wczoraj robimy wypieki – odpowiedziała dziewczynka.

– Jakie wypieki?

– Świątecznie, Anatolku, świąteczne wypieki – tłumaczyła Ania i układała swoje papierowe kurczaczki, baranki i zajączki między źdźbłami owsa. Podreptałem do kuchni. I co zobaczyłem? Pierniki, pierniczki i babki. Ale prawdziwy specjał – mazurek – nie był jeszcze gotowy. „No to poczekam” – pomyślałem. Nigdy nie widziałem wielkanocnego mazurka.

A potem przyszła ciocia Joasia i przyniosła piękną białą serwetkę obszytą koroneczkami.

– Włożymy ją jutro do koszyka na święconkę – powiedziała prababcia i pogłaskała mnie po łebku.

Gdy wieczorem wracałem do przedszkola, myślałem o tym wszystkim, co dzisiaj się wydarzyło. Lala Amelka, słoń Izydor, pajacyk Hopsalek i Żyrafka czekali na mnie na werandzie. Niosłem dla nich doniczkę z zielonym owsem i wesołe pisanki.

 

Dziecko udziela odpowiedzi na pytania:

-Gdzie wybrał się miś Anatol?

-Co robiła mama Ani?

-Co Anatol podarował prababci?

-Co wysiewali do doniczek  z ziemią miś i jego przyjaciele?

-Kto pokazał jak trzeba podlewać doniczki?

-Jakie ozdoby miały pisanki?

-Jakie świąteczne wypieki przygotowano w domu Ani?

 

2. Piosenki do słuchania, śpiewania, ilustrowania ruchem: „Święta Wielkanocne”, „Z jajkiem i zającem”.

 https://www.youtube.com/watch?v=KyeLlFX0p2g

 https://www.youtube.com/watch?v=GxNEUPCe458

 

Więcej propozycji piosenek na:

 https://www.youtube.com/watch?v=o0aZn28rwVM

 

3. „Wielkanocne pisanki” – zabawa dydaktyczna.

Do przygotowania: 10 szablonów jajek (o różnych kolorach i wzorach), przeciętych na pół w pionie, poziomie, liniami szarpanymi, falistymi itp.. Zadaniem dziecka jest znalezienie połówek tego samego jajka, ułożenie, przeliczenie, opowiedzenie o cechach pisanek.

 

4. Obejrzenie animacji „Wielkanoc”

 https://www.youtube.com/watch?v=nDlJVu4rXrU

 https://www.youtube.com/watch?v=FTiL5dAyjsw

 

„Pisanki – kraszanki” – zabawa dydaktyczna.

Do przygotowania: szablony 10 sztuk pisanek (jednobarwnych, wzorzystych), koszyczek, kartoniki z cyframi 1 – 10. Dziecko manipuluje liczmanami, segreguje, przelicza w aspekcie ilościowym i porządkowym, układa wg rytmu, rozwiązuje zadania typu: „Ala włożyła do koszyka 3 pisanki. Zosia dołożyła jeszcze 4. Ile pisanek jest w koszyku?”, „W koszyku było 10 pisanek. Mama zabrała 4 do koszyczka ze święconką. Ile pisanek zostało?” itp.

 

5. Zabawy plastyczne.

  • „Pisanki – kraszanki” – malowanie, ozdabianie (włóczka, cekiny, kolorowy papier, flamastry itp.) jajek styropianowych (lub prawdziwych).
  • „Wielkanocny mazurek” – lepienie z masy solnej zabarwionej farbą, ozdabianie wzorkami wykonanymi z plasteliny.
  • „Wielkanocne obrazki” – kolorowanie obrazków tematycznie związanych z Wielkanocą.

https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=kolorowanki+wielkanocne+do+druku&sa=X&ved=2ahUKEwjs-JzG6dLvAhWS-IsKHefaCQoQjJkEegQIBRAB&biw=1366&bih=657

 

6. Zabawy ruchowe.

„Spacer z pisankami” – przenoszenie na łyżce jajka z miejsca na miejsce, można dołączyć element rywalizacji.

„Wyszywanie” – wyznaczamy linię do skoków (skakanka, sznurek, taśma), przeskakujemy obunóż w lewo w prawo przesuwając się do przodu.

„Zajączki, baranki, kurczaki” – naśladowanie ruchem sposobu poruszania się zwierząt (skoki z odbiciem, chodzenie na dłoniach i stopach, chodzenie na kucaka).

Zabawy ruchowe przy muzyce

https://www.google.com/search?q=wygibasy+tv+youtube&tbm=isch&ved=2ahUKEwjivOad89LvAhVDBncKHQJTAC0Q2-cCegQIABAA&oq=wygibasy+tv+&gs_lcp=CgNpbWcQARgBMgQIABAYMgQIABAYUMWKAVjFigFgg58BaABwAHgAgAHYA4gB2AOSAQM0LTGYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=rGpgYOK2KsOM3AOCpoHoAg&bih=657&biw=1366

 

7. „Kroimy wyrazy, tropimy głoski” – dzieleniena sylaby wyrazów tematycznie związanych z Wielkanocą, określanie ilości sylab, nazywanie głoski na początku wyrazu, wyszukiwanie innych nazw na daną głoskę.

 

8. Karty pracy – wykonywanie zadań z wykorzystaniem kart pracy „Planeta dzieci” część 3.