Zabawy i zajęcia z pomocy psychologiczno- pedagogicznej od 12.04 -16.04

Zabawy sensoryczne dla dzieci

Zapraszam do zabaw sensorycznych, które mają na celu dostarczenie dziecku różnych bodźców, pobudzić zmysły, zachęcić do wąchania, dotykania, słuchania i poznania otaczającego świata. Do zabawy możemy wykorzystać przedmioty codziennego użytku i artykuły spożywcze. Życzę miłej zabawy.

Agnieszka Chylińska                                                                                              terapeuta SI  

Domowa cukierenka  

Do wykonania domowych ciasteczek potrzebna nam będzie ciastolina, plastelina lub domowe ciasto. Ciasteczka formujemy w różne kształty o różnej wielkości. Do zabawy przyda nam się wałek, wykrawaczki do ciastek czy mały, plastikowy nożyk. Ciastka możemy pokolorować farbą i ozdobić posypką, brokatem lub makiem.

Domowa ciastolina

2 szklanki mąki,

1 szklanka soli,

2 łyżki oleju,

2 łyżeczki proszki do pieczenia,

1,5 szklanki gorącej wody.

Mieszamy wszystkie składniki, możemy dodać barwnik.

Zabawy  piaskiem

Do tej zabawy potrzebny będzie potrzebny piasek. Dzieci mogą przesypywać ugniatać, budować z piasku. Powstałe budowle można udekorować różnymi kamykami, muszelkami. Można rysować na tacy z piaskiem, starsze dzieci mogą pisać literki, cyfry, figury geometryczne.

Zabawa makaronem, guzikami

Dzieci mogą przeliczać makaron, segregować guziki wg takiego samego kształtu, koloru. Można tworzyć bransoletki i naszyjniki. Potrzebne będą sznureczki o różnej długości na które nawlekamy makaron. Można użyć kolorowego makaronu lub pokolorować samemu.

Zabawa bańkami mydlanymi

Zabawa polega na puszczaniu baniek mydlanych. Bańki może puszczać dorosły, wtedy zadaniem dziecka może być łapanie baniek, liczenie ich, łapanie do plastikowego kubeczka, dmuchanie na bańkę.

Zapachowe buteleczki

Do pojemniczków, buteleczek wsypujemy różne produkty np. kawę, miętę, cytrynę, skórkę pomarańczy, przyprawy, czekoladę. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie zapachu, może także grupować w pary (potrzebne będą podwójne pojemniczki).

Domino dotykowe

Do jego wykonania potrzebne są tekturowe kartoniki podzielone na pół. Umieszczamy na nich różne fakturki- wełnę, jedwab, papier ścierny, folię. Możemy grać z dzieckiem jak w domino lub dziecko może rozpoznawać fakturki dotykając je (możemy zaproponować dziecku, żeby zrobiło to z zamkniętymi oczami).

Malowanie rączkami

Odbijanie rączek umoczonych w farbie na papierze, foli. Malujemy różne kształty, możemy odbijać paluszki, stopy, możemy robić stemple wykonane np. z ziemniaka (przedzielonego na pół).

Grające buteleczki

Do małych buteleczek wsypujemy różne artykuły spożywcze np. kaszę, ryż, groch, mak. Dziecko potrząsa butelkami wsłuchując się w odgłosy, które wydaje. Możemy przygotować podwójne buteleczki, wtedy dziecko musi odszukać dwie tak samo brzmiące.

Magiczne pudełko

Do plastikowego pojemnika wsypujemy ryż. Do środka wkładamy różne „skarby”- kostki, kamyki, cukierki. Zadaniem dziecka jest wyszukanie i rozpoznanie przedmiotów rączkami (można zasłonić dziecku oczy).

Zabawa wodą

Prosta zabawa polegająca na przelewaniu wody do różnych pojemniczków. Dziecko może porównywać, gdzie jest mniej wody, gdzie jest jej więcej. Woda może mieć różną temperaturę. Do wody możemy wrzucić kostki lodu, które dziecko dla urozmaicenia może wyławiać sitkiem