edukacja zdalna 3-4-latki 12.04.- 16.04

Propozycje zabaw od 12.04. -16.04. dla Wiewióreczek, Krasnoludków, Słoneczek, Motylków, Pszczółek, Biedroneczek

Krasnoludki - mgr Agnieszka Puławska, mgr Martyna Raczkowska

Temat kompleksowy: Praca rolnika.

1.Słuchanie wiersza pt. ,,Pieczywo” B. Szuta:                                                                                                    

   Skąd na stole, smaczny chlebek?                                                                                                              

   Rolnik sieje ziarno w glebę.                                                                                                                                    

  (Gleba to jest ziemia czarna,                                                                                                                                            

w  której rośnie zboże z ziarna.)                                                                                                                   

  Kiedy zboże jest dojrzałe,                                                                                                                                         

  Rolnik kosi je z zapałem, potem młóci,                                                                                                      

  W swych maszynach i wywozi plon do młyna.                                                                                        

  Młynarz, w młynie, ziarno miele,                                                                                                                      

 Białej mąki robi wiele.                                                                                                                                   

Mąka trafia do piekarza,                                                                                                                                            

  Który ciasto z niej wytwarza.                                                                                                                                         

  Z ciasta robi: chleb, rogale…                                                                                                                                    

   W piecu piecze je wytrwale.                                                                                                                                        

Jest pieczywo! „Ślinka leci”                                                                                                                                   

 Więc smacznego, dzieci!          

                                                                                                                                    

 2. Bajka edukacyjna ,,Od ziarenka do bochenka”:                    

  https://www.youtube.com/watch?v=99wOP1R-9r8&t=8s                                                          

   Rozmowa z dzieckiem na temat pracy rolnika, czynności wykonywanych na polu , maszyn  rolniczych.        

                                                                                                                                             

3. Zapoznanie z piosenką pt.,, Krówka Mu”:       https://www.youtube.com/watch?v=hMl74Mm6tgU                                                                 

      Rozmowa na temat produktów zrobionych z mleka.     

                                                                  

 4.Praca techniczna  „Traktor z kartonu” - Spróbujcie wraz z rodzicami skonstruować traktor z  tego, co macie w domu. Może zrobicie go z rolek i małych pudełeczek? A może wyjdzie wam traktor tak duży, że zmieścicie się w nim cali?        

                                                                                     

5. Zabawa ruchowa ,,Skaczemy, biegniemy, tańczymy”:

  https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA       

                                                                           

6. Zabawa słuchowa ,, Odgłosy zwierząt”- dziecko słucha i odgaduje jakie zwierzę wydaje dany    odgłos:                                                                                        

https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE          

                                                                                 

  7. Zabawa matematyczna ,,Kolorowe guziki”:              

https://www.youtube.com/watch?v=ksKnq67pXw4

 

Wiewióreczki - mgr Alicja Umięcka 

 

Dbamy o naszą planetę

 

 

 

Obietnica

 

Iwona Salach

 

Gdy do lasu pójdą dzieci, żadne w lesie nie naśmieci,

 bo papierki i butelki dają pożar czasem wielki.

 Każdy malec obiecuje, że przyrodę uszanuje.

 Nie wystraszy w lesie zwierza, co do wody właśnie zmierza.

 Nie zabrudzi rzeki także. Dba o czystość, dba, a jakże.

 A więc dziecię moje młode – przed zagładą chroń przyrodę.

 

Czytając wiersz, pokazujemy plansze lub obrazki miejsc zanieczyszczonych, np.: lasu, rzeki lub

 miejsc zniszczonych przez pożar. Omawiamy z dziećmi, jak należy zachowywać się w lesie.

 

Zadajemy dzieciom pytania:

 

Czy w lesie możemy śmiecić?; Dlaczego nie możemy śmiecić?

 Razem z dziećmi tworzymy kodeks małego ekologa. Na dużym kartonie układamy obrazek lasu i pytamy dzieci:

 Czy dziecko obiecuje, że przyrodę uszanuje?.

 Następnie kładziemy na kartce obrazek rzeki oraz zwierząt i pytamy:

 Czy obiecujecie nie straszyć zwierząt i nie zanieczyszczać rzek?.

 przyklejamy obrazki do kartonu. Dzieci odbijają swoje dłonie pomalowane farbami na plakacie.

 

„Czysta ziemia” – plakat.  Dziecko otrzymuje duży arkusz papieru z konturem kuli ziemskiej (na kuli zaznaczone są miejsca, które należy pokolorować na zielono i niebiesko) oraz suche pastele. Zadaniem dziecka jest pokolorowanie kuli. Następnie dziecko przykleja  w odpowiednie miejsce wcześniej wycięte z kolorowego papieru małe kwiatki i drzewka oraz rybki.

 

Eloludek – praca plastyczno-techniczna, czyli kreatywne przekształcanie z wykorzystaniem odpadów.

 

Czy wiesz co to jest recykling?  To wykorzystanie odpadów (śmieci, czyli tego, co już nie jest nam potrzebne) do produkowania nowych przedmiotów.

 

Rozejrzyj się po domu. Zapytaj rodziców, co już nie jest potrzebne. Może znajdziesz opakowanie po jogurcie? Niepotrzebny słoik?  Kartonowe pudełko?  Lub różnie inne przedmioty. Spróbuj razem z mamą albo tatą oraz rodzeństwem wykonać Ekoludka z przedmiotów, które są już w domu niepotrzebne np.:  z  rolek po papierze toaletowym i ręcznikach papierowych, kolorowych gazet, pudełek po produktach spożywczych, włóczki, nakrętek plastikowych.

 

 

 

Jak żyć, by z przyrodą w zgodzie być

 

Dominika Niemiec

 

Aby piękny był nasz świat,

 nawet gdy masz mało lat,

 żyj na co dzień ekologicznie,

 wtedy wokół będzie ślicznie.

 Śmieci segreguj, niech do kosza trafiają.

 Uwaga! Ekolodzy po swym piesku sprzątają!

 Zakręcaj kran, gdy woda z niego kapie.

 Gdy posadzisz drzewko, będziesz fajnym dzieciakiem.

 Latem, biegając po lesie, nie niszcz nigdy drzewek,

 ptaki ci się odwdzięczą za to swoim śpiewem.

 A wieczorem, gdy będziesz rozpalał z tatą ognisko,

 pamiętaj, są do tego specjalne miejsca, ot i wszystko.

 

Dbamy o naszą planetę

 

Rozmawiamy z dziećmi na podstawie treści utworu.

  Czy podoba wam się nasza ziemia, nasz świat?;

 Jaki jest nasz świat?;

 Co trzeba robić, by żyć ekologicznie?;

 Dlaczego warto troszczyć się o przyrodę?;

 Jak się czujecie, gdy możecie bawić się tam, gdzie jest czysto?;

 Jak czulibyście się, gdyby wokół was było mnóstwo śmieci?.

 

 

 „Relaks w lesie” – zabawa relaksacyjna. Zachęcamy dzieci do położenia się na dywanie. Prosimy aby zamknęły oczy. Włączamy nagranie śpiewu ptaków (bądź leśną muzykę relaksacyjną z CD) i opowiadamy dzieciom o lesie, w którym się znalazły. W tym samym czasie, przechadzając się między dziećmi, umieszczamy na dywanie śmieci – papiery, pudełka, plastikowe butelki, folie itp.

 

Wyobraźcie sobie, że poszliście na spacer do lasu. Szliście przez jakiś czas, a ponieważ trochę

 się zmęczyliście, postanowiliście się położyć na polanie i chwilę odpocząć. Leżycie na zielonym,

 soczystym, miękkim mchu. Słońce przygrzewa. Jest wam bardzo przyjemnie. Wokół słychać śpiew

 ptaków, gdzieś z oddali dobiega pracowite stukanie dzięcioła. Jest spokojnie. Wiatr leciutko poru-

 sza gałęziami pobliskich paproci i czujecie na twarzy przyjemny powiew niosący ze sobą słodką

 woń kwiatów. Jeszcze chwilka i znów będziecie mogli wyruszyć w dalszą podróż i pospacerować

 w głąb kniei. Wasze oczy są tak ciężkie, że nie chcą się otworzyć. Przeciągacie się jak koty i powoli

 siadacie, wystawiając twarze do słońca. Powoli otwieracie oczy i rozglądacie się dookoła. Co to?

 

Czy to na pewno jest piękny las?

 

angażujemy dzieci do rozmowy o tym, jak się czuły „odpoczywając w lesie”. Zwracamy uwagę dzieci na śmieci, które pojawiły się w lesie. Prosimy dzieci, by

 się zastanowiły: Kto mógł naśmiecić w lesie?; Czy zachował się właściwie?; Jak wygląda las pełen

 śmieci?; Co trzeba zrobić, aby las znów był piękny?.

 

 

Zestaw ćwiczeń ruchowych.

 

– „Rakieta” – dzieci stoją w kręgu. Klaszczą wolno w ręce i tupią, jednocześnie pochylając się

 raz w lewą, raz w prawą stronę. Potem coraz bardziej przyspieszają tempo klaskania i tupania.

 Obracają się. Szybko uderzają dłońmi w kolana.  Podskakują, wyciągają ręce do góry z okrzykiem: Hura!!! (rakieta wystartowała). Zabawę można powtórzyć.

 „Planety” – dzieci (jako mieszkańcy różnych planet) rytmicznie poruszają się do dowolnej melodii. Podczas przerwy w muzyce każde dziecko podchodzi do koleżanki lub kolegi i wymyśla

 przyjazny gest powitalny.

 „Orbity” – tor przeszkód z elementami gimnastycznymi. Dzieci startują z wyznaczonej linii

 w pozycji raczka, dochodzą do określonego punktu, wykonują tam dwa przysiady z woreczkiem

 na głowie, następnie zmierzają na czworakach do mety.

 – „Powrót na ziemię” – rozkładamy materace (można wykorzystać koc), dzieci kładą się na plecach i turlają.

 

Słoneczka - mgr Marta Żbikowska

 

Temat kompleksowy: Dbamy o naszą planetę.

1.    Proponuję przeczytać dziecku wiersz D. Niemiec pt. ,,Jak żyć, by z przyrodą w zgodzie być’’.

 

Jak żyć, by z przyrodą w zgodzie być

Dominika Niemiec

Aby piękny był nasz świat,

nawet gdy masz mało lat,

żyj na co dzień ekologicznie,

wtedy wokół będzie ślicznie.

Śmieci segreguj, niech do kosza trafiają.

Uwaga! Ekolodzy po swym piesku sprzątają!

Zakręcaj kran, gdy woda z niego kapie.

Gdy posadzisz drzewko, będziesz fajnym dzieciakiem.

Latem, biegając po lesie, nie niszcz nigdy drzewek,

ptaki ci się odwdzięczą za to swoim śpiewem.

A wieczorem, gdy będziesz rozpalał z tatą ognisko,

pamiętaj, są do tego specjalne miejsca, ot i wszystko.

 

-Następnie proponuję zadać dziecku następujące pytania:

Czy podoba tobie się nasza ziemia, nasz świat?

Jaki jest nasz świat?

Co to jest przyroda?

Co trzeba robić, by żyć ekologicznie? Rodzic wyjaśnia dziecku, co to jest ekologia, np.:Ekologia to nauka o naszym wspólnym domu, w którym żyjemy, czyli o środowisku/przyrodzie.

Dlaczego warto troszczyć się o przyrodę?

Jak się czujesz, gdy możesz bawić się tam, gdzie jest czysto?

Jak czułabyś/czułbyś się, gdyby wokół nas było mnóstwo śmieci?

 

2. Piosenka pt. ,,Duszki leśne’’.

Dziecko słucha piosenki, następnie odpowiada na pytania rodzica:

Kto żył w lesie?

Co duszki robiły w lesie?

Co duszki robią, gdy ktoś w lesie śmieci?

Czy duszki zachowują się dobrze, czy źle. Proszę uzasadni swoją odpowiedź.

 

3.  Gra interaktywna ,,Co zagraża, a co służy Ziemi?’’.

 

4. Porządkujemy zabawki” – ćwiczenia w klasyfikowaniu i liczeniu przedmiotów.

  • Pomoce: misie, samochody (mogą być inne zabawi, jakie posiadają Państwo w domu).

Rodzic rozkłada na dywanie misie w różnych kolorach oraz samochody – małe i duże. Prosi dziecko, aby uporządkowało zabawki. Zadaniem dziecka będzie oddzielić brązowe misie od pozostałych. Następnie oddzielić samochody duże od małych. Rodzic na koniec prosi dziecko o policzenie poklasyfikowanych zabawek. Policzone i posegregowane zabawki dziecko układa na półkach (stałe miejsce zabawek).

 

5. Gra interaktywna ,,Co wiemy o ekologii?’’.

 

6. ,,Ekoludek’’- wykonanie pracy plastycznej wg własnego pomysłu.

  • Pomoce: surowce wtórne: mogą być to: rolki po papierze toaletowym i ręcznikach papierowych, kolorowe gazety, pudełka po produktach spożywczych, włóczka, nakrętki plastikowe i co jeszcze macie w domu. Ps./ Podzielcie się waszymi pomysłami na poczcie grupowej. :)

 

7. Czysta i brudna woda” – zabawa badawcza z wykorzystaniem wody.

  • Pomoce: przezroczysty pojemnik z czystą wodą, płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, niebieska farba, seler.

 Rodzic stawia na stole przezroczysty pojemnik z czystą wodą. Rozmawia z dzieckiem na temat koloru wody i jej czystości. Dziecko wlewają do wody substancje (płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, niebieską farbę). Obserwuje, co dzieje się pod wpływem substancji i stara się wyciągnąć wnioski, jak zmienia się woda. Następnie rodzic wkłada do tego pojemnika z brudną wodą seler. Dziecko przez cały dzień obserwuje, co się stanie z rośliną pod wpływem działania substancji, które wlało do wody. Podsumowanie eksperymentu. Rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem na temat tego, co się stanie, gdy rośliny napiją się brudnej wody w rzece. Nawet bardzo mała ilość, wylanych substancji i wyrzuconych śmieci sprawia, że cała woda jest zanieczyszczona.

 

 8.  Zabawy ruchowe dla przedszkolaków w domu.

 

Biedroneczki - mgr Olga Ickiewicz i mgr Martyna Raczkowska

Temat kompleksowy: Tajemnice książek

1. Po wysłuchaniu wiersza dziecko odpowiada na pytania:

Mole książkowe

Otwieram książkę, jedna chwilka

I już jestem w innym świecie.

W wyobraźni staję się piękna królewną

Lub pszczółką skrytą w kwiatów bukiecie.

Każda książka roztacza przede mną

Świat niezwykły, wspaniały.

Z zachwytem pochłaniam każde słowo, zdanie,

Rozdział od deski do deski… czyli cały.

Rodzice doskonale rozumieją

Mój zachwyt nad książkami,

Bo tak, jak ja są zwyczajnie

Książkowymi molami.

 

- O jakim przedmiocie był wiersz? W kogo zamienia się dziewczynka, czytając książkę? Jak czuje się dziewczynka, czytając książkę? Co to znaczy „czuć zachwyt”? Co to znaczy „przeczytać coś od deski do deski”? Czy wiesz, co to znaczy „mól książkowy”? Czy lubisz czytać książki? Czy masz ulubioną książkę? Możesz o niej opowiedzieć, jeśli chcesz.

 

2.  Rozwiąż zagadki o książkach:

Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy,

Taki piękny, kolorowy.

Będzie Ci potrzebna ona,

Najlepsza będzie biała, ale może być i czerwona.

Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz,

A potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz. (kartka papieru).

 

Czyta ją mama, czyta ją tata

Często w obrazki jest bogata.

Dużo liter na każdej stronie,

Są historie o królu na tronie.

Są też wiersze rymowane,

Najlepiej, gdy przez babcię czytane. (książka)

 

Zanim zaczniesz czytać książkę,

Najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę,

Patrzysz, co jest z tyłu, co jest z przodu,

Czy jest tam rysunek samochodu?

Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka,

To właśnie jest… (okładka).

 

Przygotuj kilka książek i porównaj ich kształty, czy są tej samej wielkości? Ułóż je od największej do najmniejszej.

3.  Obejrzyj film o bibliotece. Co to jest biblioteka? Co robi bibliotekarz? Jak dbać o książki? Czy masz własną , domową biblioteczkę? Pobaw się w bibliotekę –wypożyczaj książki.

https://www.youtube.com/watch?v=QVyPOtgIDYs

 

4. „Moja pierwsza książka” – spróbuj narysować swoją własną książkę. Może opowiadać znaną Ci historię lub wymyśl własną!

 

5. Wysłuchaj utworu F. Schuberta i spróbuj wymyślić własną zabawę paluszkową.

https://www.youtube.com/watch?v=y7PBFg4Zg6M

 

6. A teraz czas na zabawy ruchowe:

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

https://www.youtube.com/watch?v=fKECl8F-rCY

https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ

 

7. Karty pracy nr 30,31,32 w książeczkach

8. Dodatkowe zabawy:

 https://view.genial.ly/5ebe8c3632a04c0d96b700c4/interactive-image-interactive-image

 

Pszczółki - mgr Hanna Jaworska

Temat kompleksowy: Tajemnice książek

 1. Proszę przeczytać dziecku wiersz I. Salach „Moje książki”

"Moje książki"

Moje książki kolorowe

stoją równo na półeczce.

Myję ręce i oglądam

kartkę po karteczce.

Czasem książki czyta mama,

bo ja nie potrafię sama.

Z książek wiele się dowiecie

o szerokim pięknym świecie.

O roślinach, o zwierzętach,

o dalekich krajach też.

Wszystko w książce jest zamknięte,

a więc ją do ręki bierz.

 

Pytania dotyczące wiersza:

- Do czego służą książki?

-Jak należy dbać o książki? Czy można wyrywać z nich kartki?

 

2. Obejrzyj krótki film o tym, jak powstają książki. Kto pisze książki? Kto jeszcze jest potrzebny, żeby powstała książka?

https://www.youtube.com/watch?v=jgcWVmLqKTk

3.Zagubione rzeczy . Zadaniem dziecka jest przyporządkowanie przedmiotów z bajek do odpowiednich postaci np. Kot w butach – but, Jaś i Małgosia –chatka z piernika.  (gra znajduje się w prezentacji Genia.ly) 

4.Zabawy kotków – zabawa ruchowa . Dziecko w pozycji  na kolanach  na hasło "kotki się bawią" toczy piłeczkę raz jedną raz drugą ręką . Na hasło "kotki odpoczywają" zatrzymuje się i zwija w kłębek.  

5.  Tajemnicza książka – zabawa ruchowa. Dziecko otrzymuje książkę , którą kładzie na głowie i stara się ją utrzymać w tej samej pozycji gdy : obraca się, chodzi bokiem , kuca itd.    

 6.  Krasnoludki w bibliotece-  zabawa ruchowa. Na dywanie w różnych miejscach  rozkładamy np. kartki , które oznaczać będą regały z półkami . Dziecko jest krasnoludkiem . Dziecko krasnoludek biega w rytm muzyki na hasło :" krasnoludki wskakują na półki" staje na kartce.  

 7. Most zabawa ruchowa z elementami równowagi . Na dywanie rozkładamy sznurek .Zadaniem dziecka jest przejść po nim stopa za stopą , tak jak po moście , by nie spaść do rzeki. 

8.  Po wysłuchaniu słuchowiska „Czerwony Kapturek”, ułóż historyjkę obrazkową:

    https://www.youtube.com/watch?v=PP4v3OREaZk 

     https://learningapps.org/display?v=p3bp280zc20

9. Interaktywne zabawy dydaktyczne „Poćwicz główkę i zaznacz obrazek, który nie pasuje do innych”:

http://pisupisu.pl/przedszkole/co-nie-pasuje-2

10. „Papier jest…” – zabawa badawcza. Zasłaniamy dziecku oczy i podajemy do rozpoznania za pomocą dotyku papier różnego rodzaju. Dziecko określa, czy papier jest gładki, chropowaty, twardy, miękki, śliski, pomarszczony, szeleszczący. Odsłaniamy dziecku oczy i pytamy, do czego mogą służyć badane rodzaje papieru.

11. Praca plastyczna „Mój ulubiony bohater z książki” – spróbuj narysować swoją ulubioną postać z książki.

12. Karty pracy nr 30,31,32 w książeczkach

Więcej zabaw pod linkiem: https://view.genial.ly/5eac2f007b8ef50d76d1c88f/interactive-image-tajemnica-ksiazek

 

Motylki - mgr Małgorzata Krzyczkowska

 

1. Po wysłuchaniu wiersza dziecko odpowiada na pytania:

Mole książkowe

Otwieram książkę, jedna chwilka

I już jestem w innym świecie.

W wyobraźni staję się piękna królewną

Lub pszczółką skrytą w kwiatów bukiecie.

Każda książka roztacza przede mną

Świat niezwykły, wspaniały.

Z zachwytem pochłaniam każde słowo, zdanie,

Rozdział od deski do deski… czyli cały.

Rodzice doskonale rozumieją

Mój zachwyt nad książkami,

Bo tak, jak ja są zwyczajnie

Książkowymi molami.

 

- O jakim przedmiocie był wiersz? W kogo zamienia się dziewczynka, czytając książkę? Jak czuje się dziewczynka, czytając książkę? Co to znaczy „czuć zachwyt”? Co to znaczy „przeczytać coś od deski do deski”? Czy wiesz, co to znaczy „mól książkowy”? Czy lubisz czytać książki? Czy masz ulubioną książkę? Opowiedz o niej.

 

2.  Rozwiąż zagadki o książkach:

 

Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy,

Taki piękny, kolorowy.

Będzie Ci potrzebna ona,

Najlepsza będzie biała, ale może być i czerwona.

Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz,

A potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz. (kartka papieru).

 

Czyta ją mama, czyta ją tata

Często w obrazki jest bogata.

Dużo liter na każdej stronie,

Są historie o królu na tronie.

Są też wiersze rymowane,

Najlepiej, gdy przez babcię czytane. (książka)

 

Zanim zaczniesz czytać książkę,

Najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę,

Patrzysz, co jest z tyłu, co jest z przodu,

Czy jest tam rysunek samochodu?

Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka,

To właśnie jest… (okładka).

 

Weź dowolną książkę i powiedz, gdzie jest okładka, gdzie strony, a gdzie początek i koniec? A teraz weź kilka książek i porównaj ich wielkości, jaki mają kształt, a jaki kolor. Ułóż rytm: mała książka, duża książka, mała książka, duża książka itd.

 

3.  Obejrzyj film o bibliotece. Co to jest biblioteka? Co robi bibliotekarz? Jak dbać o książki? Czy masz własną , domową biblioteczkę? Pobaw się w bibliotekę w domu.

https://www.youtube.com/watch?v=QVyPOtgIDYs

 

4. „Moja pierwsza książka” – spróbuj narysować swoją własną książkę z własną historią lub narysuj znaną Ci opowieść.

 

5. Wysłuchaj utworu F. Schuberta i wymyśl zabawę paluszkową.

https://www.youtube.com/watch?v=y7PBFg4Zg6M

 

6. Zapraszam do zabaw ruchowych:

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ

 

7. Zachęcam do wykonania kart pracy w książeczce: 30, 31,32