Edukacja zdalna dla 5-latków na dni 6-9 kwietnia

Zapraszamy do zabawy Gwiazdeczki, Misie, Pajacyki i Żabki

Gwiazdeczki - mgr Lena Osińska, mgr Agnieszka Pacek

 

Temat kompleksowy: Z kulturą za pan brat

 

Drodzy Rodzice, w tym tygodniu  omawiałabym z dziećmi zagadnienia związane z dobrym zachowaniem. Proszę, aby dzieci wykonały następujące zadania.  
Serdecznie pozdrawiam p. Agnieszka.

 

Wtorek

 

  1. Ruch to ważna rzecz, dlatego zachęcam Was do wykonania „Pogodnych Ćwiczeń”.

 

https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE

 

  1. „Kulturalny wieczór” – rozmowa o kulturze na podstawie opowiadania M. Mazana

 

- Jacuś pobaw się ze mną – poprosiła Nikola

 

Jacuś nie bardzo miał ochotę, ale tego dnia w przedszkolu było mało dzieci i zaczęło mu się nudzić.

 

- No trudno – powiedział – A w co?

 

- W kulturalny wieczór. Ja będę wielką damą, tak jak moja mama, a Ty będziesz moim narzeczonym.

 

-Wykluczone – oznajmił Jacuś i zrobił w tył zwrot.

 

- I zabierzesz mnie do cukierni na tort i ciastka z kremem! – dodała Nikola.

 

Jacuś Placuś bardzo lubił wszelkie słodycze, a zwłaszcza ciasta.

 

- A będzie tort czekoladowy? – spytał.

 

-Co tylko zechcesz – obiecała Nikola.

 

Więc Jacuś niechętnie wrócił.

 

-A teraz weź mnie pod rękę – rozkazała Nikola.

 

-Dlaczego? – jęknął Jacuś.

 

-Bo tak jest kulturalnie. Po za tym, będziemy mówić „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie”, ponieważ to też jest kulturalne.

 

Jacuś wziął Nikolę pod rękę i poszedł z nią do stolika.

 

- I co teraz? – spytał.

 

-Teraz przychodzi kelner, a my zamawiamy ciastka – wyjaśniła Nikola. – Ja poproszę uprzejmie cztery rurki, pięć kawałków szarlotki i wuzetkę, ale małą, bo muszę dbać o linię, jak moja mama.

 

-A ja… - zaczął  Jacuś.

 

-I jeszcze koktajl śmietankowy! – wpadła mu w słowo Nikola.

 

-A ja poproszę tort czekoladowy…

 

-Opowiedz mi jak Ci minął dzień-przerwała mu Nikola.

 

-Przecież dzień jeszcze nie minął- zdziwił się Jacuś.

 

-Wiem, ale to kulturalnie tak spytać- oznajmiła Nikola.

 

-Oho - odezwał się Bobek, który akurat przechodził obok nich. – Jacuś, co robisz?

 

-Idź stąd – rzuciła Nikola. – Jacuś jest zajęty.

 

-Jacuś, nie pokopiemy piłki? – spytał Bobek.

 

-Za moment – wymamrotał Jacuś. – Tylko zjem tort.

 

Bobek zrobił wielkie oczy.

 

-Jaki tort? Tu gdzieś dają tort?

 

-Rany, Bobek! Jak ty wolno myślisz! My się tak bawimy!- wrzasnęła Nikola.

 

Bobek wzruszył ramionami i podszedł sobie.

 

-No to jak Ci minął ten dzień? – spytała znowu Nikola.

 

-Tak sobie…- zaczął Jacuś, ale Nikola mu przerwała:

 

-O, są moje ciastka! Dziękuję, dziękuję uprzejmie!

 

-A ja chciałbym tort- wymamrotał markotnie Jacuś.

 

-No już, masz ten swój tort – zirytowała się Nikola i postawiła przed nim plastikowy klocek.

 

A potem zaczęła udawać, że zjada ciastka, głośno mlaszcząc.

 

-Wiesz co, Nikola… - zaczął Jacuś, lecz nie skończył.

 

-Ale pięknie wygląda ten twój torcik! – wrzasnęła Nikola - Dasz kawałek?

 

I zanim Jacuś zdążył coś powiedzieć, zabrała mu cały klocek!

 

Tego było już za wiele. Jacuś potrafił wiele znieść, lecz nie mógł tolerować tego, że ktoś zabiera mu tort, nawet na niby!

 

-Dość tego – powiedział i wstał. – Już się nie chce z tobą bawić.

 

-Siadaj! – rozkazała mu Nikola. – Natychmiast siadaj! To co zrobiłeś, było bardzo niekulturalne!

 

-To ty jesteś niekulturalna! – zdenerwował się Jacuś. – Mlaszczesz przy jedzeniu, nie słuchasz co mówię, ciągle mi przerywasz i obraziłaś mojego kolegę! Dziękuję uprzejmie za taki kulturalny wieczór!

 

I poszedł sobie. Postanowił, że nie będzie się już bawić z Nikolą – no, chyba że Nikola zachowa się kulturalnie i przypomni sobie, że oprócz „proszę uprzejmie”  i „dziękuję uprzejmie” istnieje jeszcze słowo „przepraszam”…

 

 

 

Rozmowa na temat opowiadania, odpowiedzi dzieci na pytania dotyczące tekstu:

 

- W co Nikola chciała się bawić z Jackiem?, Jak w zabawie miały zachowywać się dzieci?, Czy Nikola zachowywała się w sposób kulturalny? Co zrobił na koniec Jacek? Co to znaczy być kulturalnym?

 

Posłuchajcie piosenki Bajkowej Drużyny „Magiczne słowa”.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Iz_VSfa_VaE&list=RDIz_VSfa_VaE&start_radio=1

 

Środa

 

  1. 1.      Posłuchajcie i spróbujcie nauczyć się piosenki  GRZECZNE SŁÓWKA

 

https://www.google.com/search?q=grzeczne+s%C5%82%C3%B3wka&oq=grzeczne+s%C5%82%C3%B3wka&aqs=chrome..69i57j46j0l7.3240j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

Dziękuję, przepraszam i proszę.
Trzy słówka za trzy małe grosze.
I grzeczny królewicz
I grzeczna królewna
Znają te słówka, na pewno.

Ref. Trzy słówka za małe trzy grosze.
Dziękuję, przepraszam i proszę.

To przecież niewiele kosztuje,
Gdy powiesz uprzejmie dziękuję.
Korona ci z głowy
Nie spadnie na pewno.
Nawet, gdy jesteś królewną.

Ref. Trzy słówka za małe trzy grosze.
Dziękuję, przepraszam i proszę.

 

 1. Proszę, by dzieci ozdobiły serce wg własnego pomysłu ( kolorowanie, wydzieranka, wyklejanie bibułą ). Mogą również  dorysować elementy, tak by powstał nowy rysunek.

 

https://rodzicielskieinspiracje.pl/serce-rysunek-kolorowanka-szablon-do-druku

 

Gra „Jaką głoskę słyszysz”

 

       https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/na-jaka-literke

 

Czwartek

 

  1. Poranna gimnastyka:

 

Zabawa ruchowa „Zrób tyle, ile słyszysz” . Dzieci realizują rytm wyklaskany przez Rodzica, ile razy Rodzic wyklaszcze, tyle samo razy dzieci wykonują ćwiczenie, np. przysiady, podskoki, pajacyki, skłony.

 

Zabawy i ćwiczenia ze świeżakami:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I

 

Muzyczna gimnastyka

 

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

 

  1. Doskonalimy pamięć, gra memory.

 

https://pisupisu.pl/przedszkole/odkrywankam-4

 

https://pisupisu.pl/przedszkole/odkrywankam-6

 

Piątek

 

  1. Zabawy matematyczne: pomoce kolorowe kredki.

 

Która z kolei ?  – Rodzic ma przygotowane różnokolorowe kredki (ich liczbę dostosowujemy do możliwości dziecka). Zadaje dziecku pytania:  która z kolei jest czerwona kredka, itd. Można utrudnić zadanie, pod kredkami ułożyć kolejno liczby, Rodzic pyta: jaki kolor ma  piąta kredka.

 

Liczymy kredki – Dzieci rozwiązują zadania.

 

Ala miała 4kredki, Jaś miał 2. Ile kredek miały razem dzieci?

 

Kasia miała 6 kredek, pożyczyła Oli 3. Ile kredek zostało Kasi?

 

Krzyś miał 3 kredki, Ola miała 5. Ile kredek mają razem?

 

  1. Zapraszam do zabawy. Posłuchaj i wybierz cyfrę.

 

 https://pisupisu.pl/przedszkole/jaka-cyfra

 

Żabki - mgr Agnieszka Szymańska, mgr Barbara Sawicka

 

Temat kompleksowy „W wiejskiej zagrodzie”

 

Propozycje zabaw

 

 

 

1. Słuchanie opowiadania U. Piotrowskiej pt. „Z wizytą na wsi”.

 

 

 

Anulka pojechała z mamą i tatą na wieś, żeby odwiedzić babcię i dziadka. Mieszka tam też kuzyn Anulki Jarek, który chodzi już do szkoły.

 

 – Choć, Anulko, pokażę ci nasze prosiaczki – powiedział Jarek. – Mamy ich aż dwanaście! Wziął dziewczynkę za rękę. A za nimi, hop, hop, hop, podskakiwał szczeniaczek Miłek i piskliwie poszczekiwał: hau, hau, hau. Po drodze zatrzymali się przy kurniku i Jarek dał Anulce ziarna, żeby wysypała kurom. Ko, ko, ko gdakały zadowolone i pazurkami drapały ziemię, jakby tam były schowane jakieś smakołyki. A kogut: kukuryku, kukuryku, piał tak głośno, że aż cała okolica go słyszała.

 

 – Kwoka z kurczętami dostaną od babci specjalne jedzenie, tak, tak – tłumaczył Jarek.

 

 Drzwi do chlewa, w którym mieszkały świnki, były bardzo ciężkie, więc Anulka pomagała Jarkowi je otworzyć. A w środku? Co tam było pochrząkiwania i chrumkania: chrum, chrum, chrum. Mama świnka właśnie karmiła swoje prosięta. Jakie były śliczne!

 

 – Wychodzimy – szepnął Jarek. – Żeby świnek nie denerwować. A potem poszli do obory. Anulka dobrze wie, że w oborze mieszkają krowy. Krowa Mela na ich widok zamuczała muuu, odganiając ogonem muchy.

 

 – Jak myślisz, co ona mówi? – zapytała dziewczynka.

 

 – Może chwali się swoim synkiem, małym cielaczkiem – odpowiedział Jarek z uśmiechem. A cielaczek stał obok mamy krowy i lekko trącał ją łebkiem, jakby o coś prosił.

 

 – Pewnie chce się napić mleczka – domyśliła się Anulka.

 

Nagle zauważyli, że nie ma z nimi Miłka. Gdzie mógł się podziać? Szukali w oborze, ale szczeniaczka nie znaleźli. Po chwili usłyszeli gęganie i zagniewany głos babci.

 

 – Miłku, ty łobuzie, nie wolno gonić gęsi! Dzieci wybiegły z obory. Babcia trzymała Miłka na rękach, który bardzo zadowolony próbował polizać ją w policzek. Jedna gęś gęgała: gę, gę, gę, syczała, wyciągała szyję i trzepotała skrzydłami. Złościła się na Miłka, że wystraszył jej gąsięta: gę, gę, gę.

 

 – Och, babciu! – westchnęła Anulka. – Tutaj jest tak pięknie i ciekawie jak w bajce.

 

 Dziadek wyglądał przez okno i usłyszał, co powiedziała wnuczka. Bardzo go to ucieszyło.

 

 – Wiesz co, Anulko, zaraz zaprowadzę cię w jeszcze jedno miejsce jak z bajki.

 

 Za domem babci i dziadka była polna droga. Poszli tą drogą, aż doszli do pastwiska. A tam pasły się konie. Podskakiwały, biegały, tarzały się w trawie, ihaha, ihaha, takie były szczęśliwe. A najszczęśliwsza była mama klacz, która nie odstępowała swojego źrebaka na krok.

 

 – Na noc zaprowadzamy konie do stajni – tłumaczył dziadek.

 

– Jak będę duża – postanowiła Anulka – to też zamieszkam na wsi, a ty mnie wszystkiego nauczysz, dziadziusiu. I babcia też. I Jarek też.

 

– No to postanowione! – odpowiedział Jarek i cała trójka podała sobie ręce.

 

 

 

  • · Rozmowa kierowana na temat opowiadania.

 

Jakie zwierzęta widziała Anulka na wsi? Gdzie mieszkały świnki, a gdzie krowa Mela? Dlaczego pies Miłek oddalił się od dzieci? Czy Anulce podobało się na wsi? Jak myślisz, dlaczego?

 

 

 

2. Obejrzenie animacji „Zwierzęta i ich domy”.

 

https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA

 

 

 

3. Piosenki do słuchania, śpiewania, ilustrowania ruchem: „Dziadek farmę miał”, „Dziwne rozmowy”.

 

https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q  https://www.youtube.com/watch?v=jI9trIb3NJQ

 

 

 

Więcej propozycji piosenek na:

 

https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY

 

 

 

4. Zabawa „Odgłosy zwierząt”.

 

https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw

 

 

 

5. „Poranek w wiejskiej zagrodzie” -zabawa w formie opowieści ruchowej.

 

 

 

Gospodarz wyszedł rano przed dom, przeciągnął się i szeroko ziewnął (przeciąganie się i ziewanie). Kogut ogłosił początek nowego dnia (odgłos: „kukuryku!”) – czas nakarmić zwierzęta. Gospodarz wziął garść zboża i szerokim gestem rzucił je kurom (odwodzenie prawej/lewej ręki od siebie na zewnątrz). Kury głośno gdacząc (odgłos: „ko, ko, ko”) pobiegły w jego stronę (poruszanie się na ugiętych kolanach i machanie rękami jak skrzydłami). Zręcznie wydziobywały ziarenko za ziarenkiem (poruszanie głową: góra – dół). Następnie gospodarz udał się do stajni (marsz). Konie przywitały go radosnym parskaniem (wprawianie warg w ruch przy energicznym wydychaniu powietrza). Każdemu rzucił sporą porcję siana (zamachy rąk zza głowy) i pogłaskał na dzień dobry. Obok w zagrodzie, głośno becząc niecierpliwiły się barany (odgłos: „bee, bee, bee”). Gospodarz otworzył bramę i wypuścił je na pastwisko (odwodzenie złączonych dłoni szeroko na boki). Zadowolone pobiegły skubać trawę (poruszanie się na czworakach). Ze stajni udał się do obory (marsz). Głodnym krowom na śniadanie podał paszę. Odpowiedziały mu głośnym mruczeniem (odgłos: „mu, mu, mu”) i zabrały się za przeżuwanie (poruszanie żuchwą w lewo i w prawo). Gospodarz pomaszerował w stronę domu (marsz). Obok wejścia postawił miski z mlekiem dla kotów (skłony do podłogi przy wyprostowanych nogach). Kiedy wszystkie zwierzęta były nakarmione, sam usiadł do śniadania (siad skrzyżny) i zajadał z apetytem kanapki (naśladowanie przeżuwania pokarmu). Z zadowoleniem poklepał się po pełnym brzuszku mówiąc: „mniam, mniam!”.

 

 

 

6. Rozwiązywanie zagadek słownych.

 

 

 

• Cztery nóżki, małe różki. Skaczę, brykam i figluję, kapusta mi bardzo smakuje. (koza)

 

• Dobre ma zwyczaje – ludziom mleko daje. (krowa)

 

• W każdej wsi jest taki budzik, który co dzień wszystkich budzi. (kogut)

 

• Chodzi po podwórku i grzebie łapami, mówią o niej ptak domowy, nazwijcie ją sami. (kura)

 

• Włazi na płotek, mruga na myszy, najmniejszy szelest łatwo usłyszy. (kot)

 

• Ma wspaniały ogon i korali sznur, nie gdacze, nie kwacze, a woła gul, gul. (indyk)

 

• Dzięki niej na zimę masz czapkę i szalik. Gdy w góry pojedziesz, ujrzysz ją na hali. (owca)

 

 

 

https://miastodzieci.pl/zagadki/zagadki-dla-dzieci-o-zwierzetach-gospodarskich/   

 

 

 

7. „Osobniki dorosłe i ich dzieci” – zabawa dydaktyczna.

 

Do przygotowania: obrazki przedstawiające dorosłe zwierzęta gospodarskie i ich młode (kura – kurczątko, krowa – cielątko, koza – koźlątko, klacz – źrebiątko, kaczka – kaczątko itp.). Dziecko dobiera właściwe obrazki do pary, nazywa osobniki dorosłe i ich potomstwo, przelicza. Wykorzystanie obrazków do gry „Memory”.

 

 

 

8. „Obrazki do pary”, „Czego brakuje” - https://pisupisu.pl/przedszkole/odkrywanka-8

 

https://pisupisu.pl/przedszkole/brakujacy-fragment-6

 

 

 

9. Zabawy plastyczne – do wyboru.

 

 

 

  • „Zwierzęta z zagrody wiejskiej”

 

Materiały: opakowanie na jajka, czarny pisak lub ruchome oczy, klej, piórka, czerwony papier, nożyczki, żółta farba, pędzel

 

Wykonanie: Z opakowania na jajka wycinamy kształt kurki, malujemy na żółto farbami plakatowymi. Po wyschnięciu naklejamy dziób wycięty z czerwonego papieru kolorowego. Na czubku wykonujemy nacięcie i wkładamy w nie wycięty z papieru grzebień. Po bokach doklejamy oczy, a następnie przyklejamy piórka. https://pracaplastyczna.pl/index.php/wielkanoc/319-kurki-zlotopiorki

 

https://pl-pl.facebook.com/pracaplastyczna/videos/kurka-z-%C5%82y%C5%BCki/136840951092346/

 

https://mamatosiaczka.blogspot.com/2017/05/konik-praca-plastyczna-zdjecia-ze.html

 

 http://chomikuj.pl/n14/ZAGRODA+WIEJSKA/MAKIETA+GOSPODARSTWO+WIEJSKIE

 

  • Kolorowanie obrazków tematycznie związanych z zagrodą wiejską

 

https://www.google.com/search?q=zwierzeta+z+wiejskiej+zagrody+kolorowanki&oq=&aqs=chrome.2.69i59i450l8.361141840j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

10. Zabawy ruchowe.

 

 

 

„Koniki na łące” – marsz, bieg i podskoki w różnych kierunkach (konie idą stępa, biegną kłusem, galopują).

 

„Kotki na spacerze” – czworakowanie w różnych kierunkach, kotki robią koci grzbiet, zwijają się w kłębek.

 

„Duży i mały” – marsz z wysokim unoszeniem kolan, chodzenie na kucaka.

 

 

 

Zabawy ruchowe przy muzyce

 

https://www.google.com/search?q=wygibasy+tv+youtube&tbm=isch&ved=2ahUKEwjivOad89LvAhVDBncKHQJTAC0Q2-cCegQIABAA&oq=wygibasy+tv+&gs_lcp=CgNpbWcQARgBMgQIABAYMgQIABAYUMWKAVjFigFgg58BaABwAHgAgAHYA4gB2AOSAQM0LTGYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=rGpgYOK2KsOM3AOCpoHoAg&bih=657&biw=1366

 

 

 

11. „Kroimy wyrazy, tropimy głoski” – dzieleniena sylaby wyrazów tematycznie związanych z zagrodą wiejską, określanie ilości sylab, nazywanie głoski na początku wyrazu, wyszukiwanie innych nazw na daną głoskę.

 

 

 

12. Karty pracy – wykonywanie zadań z wykorzystaniem kart pracy „Planeta dzieci” część 3.

 

Pajacyki - mgr Edyta Zakrzewska, mgr Agnieszka Pacek

 

Temat kompleksowy: Z kulturą za pan brat.

 

Na początek troszkę ruchu Spoko loko „Tańce połamańce”:

 

https://www.google.com/search?q=spoko+loko+taniec+po%C5%82amaniec&sxsrf=ALeKk02nSZwb1Oyt

 

  1.  Słuchanie wiersza S. Karaszewskiego „Magiczne słowa trzy”

 


Na podwórku siedzi szpak i do chłopca mówi tak:
„Są magiczne słowa trzy, słowa te wnet poznasz ty.
Każde ma niezwykły dar, każde kryje w sobie czar.
Ten kto ma oliwę w głowie, niechaj słowa te wypowie,
a kto wodę ma w rozumie, słów tych nigdy nie zrozumie!
Oto słowo pierwsze: „proszę”, sprzedam ci je za dwa grosze.
Drugie słowo to „przepraszam”, żal i skruchę nim ogłaszasz.
Trzecie słowo to „dziękuję”, którym wdzięczność okazujesz.
Gdy wypowiesz słowa trzy, każde się otworzą drzwi
I na twarzach wszystkich ludzi życzliwości uśmiech wzbudzisz.
Słowa trzy – to tak niewiele, byś był wszystkich przyjacielem.
Dar grzeczności, uprzejmości w twoim sercu niech zagości!
Po to słowa te ci dałem, aby szczęście ci sprzyjało.
Gdy cię prześladuje pech, użyj magii słów tych trzech!”
Mówił tak czarodziej szpak i odleciał. Mądry ptak.
Może tu powróci znów uczyć nas magicznych słów?

 

Porozmawiajcie na temat „magicznych słów” oraz sytuacji kiedy należy ich  używać.

 

  1. Zabawa dydaktyczna- „Magiczne słowa”

 

Rodzice  przedstawiają  dzieciom sytuacje,  a one mają określić jakich kulturalnych (magicznych) słów należy użyć.

 

  • Co mówi dziecko, gdy wchodzi do szatni w przedszkolu?
  • Co mówimy, gdy wychodzimy z przedszkola?
  • Co mówimy, gdy prosimy o dokładkę obiadu?
  • Co mówimy, gdy dostaniemy ciastko?
  • Co mówimy, gdy kogoś niechcący pchniemy?
  • Co mówimy, gdy musimy komuś przerwać rozmowę, żeby poinformować o czymś ważnym?

 

 

Wysłuchanie piosenki „Grzeczne słówka”

 

https://www.google.com/search?q=piosenka+grzeczne+s%C5%82%C3%B3wka&oq=Piosenka+Grzeczne+&aqs

 

Dziękuję, przepraszam i proszę.

 

Trzy słówka, za małe trzy grosze.

 

I grzeczny królewicz,

 

i grzeczna królewna,

 

znają te słówka, na pewno.

 

Ref.: Trzy słówka za małe trzy grosze:

 

dziękuję, przepraszam i proszę.

 

II. To przecież niewiele kosztuje,

 

gdy powiesz, uprzejmie dziękuję.

 

Korona ci z głowy

 

nie spadnie na pewno.

 

Nawet, gdy jesteś królewną.

 

Ref.: Trzy słówka...

 

 Rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanej piosenki, np.

 

- O jakich grzecznych słówkach opowiada piosenka?

 

- W jakich sytuacjach używamy słów: dziękuję, przepraszam i proszę?

 

 Obejrzyjcie krótki film pt.” Bon ton w teatrze” https://www.youtube.com/watch?v=quwluVRWkUk     

 

           https://www.youtube.com/watch?v=EhWav58Ihc8

 

       Spróbujcie odpowiedzieć na pytanie, jak należy zachowywać się w miejscach publicznych  tj. kino i teatr                                

 

Czy w kinie/teatrze można jeść chipsy i głośno szeleścić torebkami?

 

W kinie/ teatrze kładziemy nogi na fotel sąsiada, bo tak jest nam wygodnie siedzieć.

 

W kinie spokojnie oglądamy film, nie komentując sytuacji.

 

W kinie/ teatrze siadamy wygodnie, ale tak, aby nikomu nie przeszkadzać.

 

 A teraz troszkę ruchu przy wesołej piosence: https://www.bing.com/videos/search?q=taniec+zygzak&cvid=7a13fb6a6ee54156a0dc9de9678a1caf&aqs=edge.0.0l7.10298j0j4&PC=

 Zabawa matematyczna- „Odkładamy i dokładamy – sprawnie do 8 przeliczamy”

 Dziecko dostaje 10 liczmanów, karteczki z cyframi od 1 do 8 oraz kolorową kartkę oddzielającą jako tzw. „ogranicznik”. Zadaniem dziecka będzie wykonanie polecenia, np.: Połóż dwa liczmany, dołóż jeszcze cztery. Ile masz razem? Dopasuj odpowiednią liczbę. Połóż 8 liczmanów, odłóż od tego 3 liczmany. Ile liczmanów zostało na kartce?

 Dopasuj odpowiednią liczbę. Itd. Dzieci młodsze liczą w mniejszym zakresie.

 „Kukiełka z łyżki drewnianej”- praca techniczna. Potrzebne będą: drewniana łyżka, włóczka, kokardki, klej, ścinki tkanin, nożyczki, flamastry, plastikowe oczy i wszystko co tylko chcecie użyć.

 

 https://www.youtube.com/watch?v=qzYaR2z9p3s

 

Misie - mgr Monika Stachowicz

 

W ramach pracy w domu z mojej strony proszę, aby dzieci wykonały następujące zadania:

 

Moi drodzy w tym tygodniu temat kompleksowy „Akademia dobrych manier”.

 

 1.Proponuję treść wiersza „ Ballada o uprzejmym Rycerzu” W. Badalskiej, której dzieci obejrzą  wspólnie z rodzicami. Wdrażanie do uważnego słuchania tekstu opowiadania, przestrzeganie zasad uprzejmego zwracania się do siebie, stosowanie zwrotów „ proszę”, „ przepraszam”.

 

https://www.youtube.com/watch?v=xOaAVKiBSdU

 


2. Smok– zajęcia plastyczne.
Materiały potrzebne do wykonania pracy: karton z konturem smoka, folia aluminiowa, ścinki materiałów, papier kolorowy, nożyczki, klej.   
rozwijanie pomysłowości i umiejętności planowania pracy plastycznej.

 

3. Posłuchać i nauczyć się piosenki „Proszę, dziękuję, przepraszam”- Świat Lolo. Piosenka dla dzieci

 

https://www.youtube.com/watch?v=DL6eWrZAizQ

 

 

 

4. Zabawy logopedyczne
Proponuję ciekawe ćwiczenia oddechowe, które samodzielnie możecie wykonać z dzieckiem w domu. Są to ćwiczenia bardzo pomysłowe, łatwe w wykonaniu, na pewno zmotywują Wasze dziecko do wysiłku. Poprzez zabawę nauczycie swoje dziecko wielu rzeczy i kreatywnie spędzicie czas z dzieckiem. Warto pracować nad rozwojem mowy dziecka.

 

Wszystkie ćwiczenia znajdziecie na filmie. Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=zA85oayoC2Q

 

Opis ćwiczeń:
- dmuchanie przez rurkę (która została wciśnięta w plastikowy kubeczek) na gumową rękawiczkę założoną na kubeczek (rękawiczka robi się nadmuchana).

 

- dmuchanie przez rurkę (która została wciśnięta w podstawę plastikowego kubeczka) na kolorowe piórka.

 

- dmuchanie do kubeczka na lekkie piłeczki i wprawianie ich w ruch.

 

- „Gra w kręgle” dmuchanie na małą piłeczkę, która po drodze przewraca małe kręgle ( kręgle ustawiamy na stoliku).

 

- „Zabawa w piłkę nożną”- dmuchanie na piłeczkę pingpongową, tak by trafiła do wykonanej z papieru bramki.

 

- dmuchania na lekki samochodzik.

 

- dmuchanie na papierowe statki, które pływają po wodzie.

 

- dmuchanie na zieloną wykonaną z papieru trawkę.

 

5. Wysłuchanie wiersza C. Janczarskiego „ Piękne zwyczaje”   czytanego przez bliskich lub wysłuchanie piosenki:

 

 https://www.youtube.com/watch?v=UkicUKta0bY

 

Słonko ma bardzo piękne zwyczaje:
mówi  "dzień dobry", gdy rano wstaje.
A drzewa, lśniące rosą nad ranem,
szumią "dzień dobry, słonko kochane".

Gdy słonko chmura zasłoni siwa,
mówi: "przepraszam", potem odpływa.
Gdy ciepłym deszczem sypnie dokoła,
"dziękuję" - szumią trawy i zioła.

Słonko dzień cały po niebie chodzi.
"Dobranoc" mówi,  kiedy zachodzi.
Mrok szary wkoło, trawy i drzewa
"dobranoc" szumią z prawa i lewa.

 

6. Praca plastyczna- „Zaproszenie”, wykorzystanie w tym celu: konturu słońca,  farb plakatowych, wstążek, stwarzanie okazji do czerpania radości ze sprawiania przyjemności bliskim osobom.

 

7.Ruch to ważna rzecz, dlatego zachęcam Was do wykonania „Pogodnych Ćwiczeń”.

 

https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE

 

8.„Kulturalny wieczór” – rozmowa o kulturze na podstawie opowiadania M. Mazana

 

- Jacuś pobaw się ze mną – poprosiła Nikola

 

Jacuś nie bardzo miał ochotę, ale tego dnia w przedszkolu było mało dzieci i zaczęło mu się nudzić.

 

- No trudno – powiedział – A w co?

 

- W kulturalny wieczór. Ja będę wielką damą, tak jak moja mama, a Ty będziesz moim narzeczonym.

 

-Wykluczone – oznajmił Jacuś i zrobił w tył zwrot.

 

- I zabierzesz mnie do cukierni na tort i ciastka z kremem! – dodała Nikola.

 

Jacuś Placuś bardzo lubił wszelkie słodycze, a zwłaszcza ciasta.

 

- A będzie tort czekoladowy? – spytał.

 

-Co tylko zechcesz – obiecała Nikola.

 

Więc Jacuś niechętnie wrócił.

 

-A teraz weź mnie pod rękę – rozkazała Nikola.

 

-Dlaczego? – jęknął Jacuś.

 

-Bo tak jest kulturalnie. Po za tym, będziemy mówić „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie”, ponieważ to też jest kulturalne.

 

Jacuś wziął Nikolę pod rękę i poszedł z nią do stolika.

 

- I co teraz? – spytał.

 

-Teraz przychodzi kelner, a my zamawiamy ciastka – wyjaśniła Nikola. – Ja poproszę uprzejmie cztery rurki, pięć kawałków szarlotki i wuzetkę, ale małą, bo muszę dbać o linię, jak moja mama.

 

-A ja… - zaczął  Jacuś.

 

-I jeszcze koktajl śmietankowy! – wpadła mu w słowo Nikola.

 

-A ja poproszę tort czekoladowy…

 

-Opowiedz mi jak Ci minął dzień-przerwała mu Nikola.

 

-Przecież dzień jeszcze nie minął- zdziwił się Jacuś.

 

-Wiem, ale to kulturalnie tak spytać- oznajmiła Nikola.

 

-Oho - odezwał się Bobek, który akurat przechodził obok nich. – Jacuś, co robisz?

 

-Idź stąd – rzuciła Nikola. – Jacuś jest zajęty.

 

-Jacuś, nie pokopiemy piłki? – spytał Bobek.

 

-Za moment – wymamrotał Jacuś. – Tylko zjem tort.

 

Bobek zrobił wielkie oczy.

 

-Jaki tort? Tu gdzieś dają tort?

 

-Rany, Bobek! Jak ty wolno myślisz! My się tak bawimy!- wrzasnęła Nikola.

 

Bobek wzruszył ramionami i podszedł sobie.

 

-No to jak Ci minął ten dzień? – spytała znowu Nikola.

 

-Tak sobie…- zaczął Jacuś, ale Nikola mu przerwała:

 

-O, są moje ciastka! Dziękuję, dziękuję uprzejmie!

 

-A ja chciałbym tort- wymamrotał markotnie Jacuś.

 

-No już, masz ten swój tort – zirytowała się Nikola i postawiła przed nim plastikowy klocek.

 

A potem zaczęła udawać, że zjada ciastka, głośno mlaszcząc.

 

-Wiesz co, Nikola… - zaczął Jacuś, lecz nie skończył.

 

-Ale pięknie wygląda ten twój torcik! – wrzasnęła Nikola - Dasz kawałek?

 

I zanim Jacuś zdążył coś powiedzieć, zabrała mu cały klocek!

 

Tego było już za wiele. Jacuś potrafił wiele znieść, lecz nie mógł tolerować tego, że ktoś zabiera mu tort, nawet na niby!

 

-Dość tego – powiedział i wstał. – Już się nie chce z tobą bawić.

 

-Siadaj! – rozkazała mu Nikola. – Natychmiast siadaj! To co zrobiłeś, było bardzo niekulturalne!

 

-To ty jesteś niekulturalna! – zdenerwował się Jacuś. – Mlaszczesz przy jedzeniu, nie słuchasz co mówię, ciągle mi przerywasz i obraziłaś mojego kolegę! Dziękuję uprzejmie za taki kulturalny wieczór!

 

I poszedł sobie. Postanowił, że nie będzie się już bawić z Nikolą – no, chyba że Nikola zachowa się kulturalnie i przypomni sobie, że oprócz „proszę uprzejmie”  i „dziękuję uprzejmie” istnieje jeszcze słowo „przepraszam”…

 

 

 

Rozmowa na temat opowiadania, odpowiedzi dzieci na pytania dotyczące tekstu:

 

- W co Nikola chciała się bawić z Jackiem?, Jak w zabawie miały zachowywać się dzieci?, Czy Nikola zachowywała się w sposób kulturalny? Co zrobił na koniec Jacek? Co to znaczy być kulturalnym?