Zajęcia z psychologiem 12.04. -16.04

RADY DLA RODZICÓW DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

 

Drodzy Rodzice chcąc dla swoich pociech jak najlepiej bawcie się z nimi, przy każdej nadarzającej się okazji a szkolna droga będzie dla Nich o wiele łatwiejsza i przyjemniejsza (tzw. nauka przez zabawę).

  1. Sylabizujemy nazwy przedmiotów w domu, wokół dziecka, przedmiotów z najbliższego otoczenia, owoców, nazwy członków rodziny, itp.

 

  1. Głoskujemy początkowo krótkie wyrazy (wyodrębnianie wszystkich głosek w wyrazie) np. Ola, Ala, sos, okno, kot, sok, ekran, np. poszukaj obrazków na głoskę s,   a,   k

Rozwojowo rozpoznawanie samogłoski jako pierwszej głoski w wyrazie pojawia się jako pierwsze. Jak dziecko nie opanuje jeszcze wysłuchiwania pierwszej samogłoski będzie miało problem z wysłuchaniem spółgłoski jako pierwszej głoski w  wyrazie.

 

  1. Zachęcajmy dzieci do dłuższych wypowiedzi, opowiadań:

 - wymyślajcie wspólne bajki, śmieszne historie.

-  ćwiczenia przyczyn i skutków zdarzeń (układanie historyjek obrazkowych w odpowiedniej kolejności , tzw.  myślenie przyczynowo – skutkowe)

-  wypowiedzi pełnymi zdaniami,

-  opowiadanie przez dziecko tego, co widzi na obrazku

Bezwzględnie ważne!! -  czytanie dziecku książek

 

  1. Przygotujmy rękę dziecka do pisania poprzez zabawy takie jak: przewlekanie koralików, ugniatanie plasteliny, masy solnej, ciastoliny, gniecenie gazety i rzucanie do celu, pisanie palcem po różnych fakturach np. mące, kaszy, ryżu, wycinanie nożyczkami, wydzieranie, wyklejanie.

Bezwzględnie ważny jest prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego.

Ważne jest aby go ćwiczyć.

Dla dzieci, które mają jeszcze tego typu problem wskazane są np. nakładki na kredki korygujące chwyt – do  kupienia w sklepach biurowych)

 

  1. Przeliczajmy z dziećmi : guziki, łyżki, owoce, kredki, lalki, samochodziki (wszystkie przedmioty z najbliższego otoczenia dziecka, również np. podczas spaceru) – dziecko powinno widzieć

 i/ lub dotykać to, co ma policzyć ( liczenie na konkretach).

 

  1. Zabawy na świeżym powietrzu – ćwiczenia motoryki dużej.

Powyższe zabawy to tylko namiastka tego, co mogą Państwo robić ze swymi pociechami.

 Zachęcam do zabaw!

Dodatkowo:

- Zachęcajmy dziecko do wspólnego spędzania czasu z rodzicami : gry planszowe (nauka raz się wygrywa, raz się przegrywa), pomoc rodzicom w codziennych czynnościach, wspólne spacery, wzbogacenie wiedzy ogólnej dziecka poprzez rozmowę.  Wszystko to przyczynia się do wzmocnienia potrzeby akceptacji i poczucia bezpieczeństwa dziecka.

- Ograniczajcie Państwo czas spędzany przez dziecko przed telewizorem i komputerem na konto wspólnego spędzania czasu i zabaw na świeżym powietrzu.

Bezwzględnie rodzic powinien kontrolować treści bajek i gier komputerowych (rezygnujemy z przemocy i kreskówek dla dorosłych). Bajki i gry powinny być dostosowane do wieku dziecka.

Drodzy Państwo:

- Wspierajcie dziecko w samodzielności

- Bądźcie konsekwentni  w wychowaniu

- Kształtujcie u dziecka motywację zadaniową – stawianie dziecku celów i zadań na miarę jego możliwości

- Budujcie u dziecka poczucie własnej wartości, np. poprzez celebrację sukcesów, chwalenie za wysiłek włożony w wykonanie zadania a nie tylko za osiągnięty efekt.

Anna Gródek

psycholog